וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארמגדון

יהושע בריינר

7.5.2010 / 13:03

בידי פיקוד העורף ומשרד הביטחון תרחישי אימים ליום בו יותקף העורף הישראלי. אם תפרוץ מלחמה גרעינית עם אירן, הערכות מדברות על בין 200 ל-800 אלף הרוגים אצלנו, ומעל 20 מיליון בצד האירני

מאות אלפי הרוגים, אלפי לכודים, בניינים שקרסו והגירה המונית מערים מופגזות, אלו הם רק חלק מהתרחישים שיש בידי מערכת הביטחון לאפשרות של תקיפת טילים על ישראל, ובהם גם החשש מטילים גרעיניים.

בידי פיקוד העורף ומשרד הביטחון תרחישי אימים שחלקם אף תורגלו במהלך תרגילי צה"ל וכוחות ההצלה האחרונים, תרחישים שמקיפים כמעט את כל האפשרויות, אך גם במערכת הביטחון לא יודעים בדיוק כיצד תיראה המתקפה, שייתכן שתגיע בעקבות תקיפה ישראלית באירן.

בישראל בעיקר מתכוננים לאפשרות של מתקפת טילים משולבת על העורף הישראלי, מתקנים אסטרטגיים ובסיסי צה"ל. על אף שגורמים בכירים בישראל מעריכים כי גם אם אירן תגיע ליכולת גרעינית היא לא תתקוף את ישראל, עדיין מצויים בידי אירן טילים ארוכי טווח שמכסים לא רק את כל ישראל, אלא אף מגיעים לנקודות באירופה.

כך למשל, ההערכה שמתקפה על מתקני הגרעין באירן, תביא את לירי טילים לעבר נקודות במרכז הארץ, שנחשב ליעד אסטרטגי בקרב מדינות אויב. מקרה שכזה יוביל את אירן להנחות את סוריה, חיזבאללה וחמאס לתקוף בישראל, תרחיש אליו מתכוננים בצה"ל. על פי פרסומים בכלי תקשורת ערבים, היעדים שיותקפו יהיו בין היתר מתקני המרכז המחקר הגרעיני בדימונה ובנחל שורק, בסיסי חיל האוויר בכל הארץ, בהם רמת דוד בצפון וחצרים בדרום, וכן בסיס הקריה בתל אביב. על אף שבישראל ישנם מערכות נגד טילים כדוגמת החץ, בעבר אמר קצין בכיר בצה"ל שהמערכת תתקשה להתמודד מול מתקפת טילים סימולטנית.

משחקי מלחמה

בקרב מכוני מחקר בכל העולם עורכים לעתים משחק מלחמה, המדמה את השלכות תקיפה ישראלית באירן. משחק מלחמה שכזה נערך באחרונה במרכז סבן לחקר מדיניות המזרח התיכון שבוושינגטון, וממצאי התרחיש הועברו לגורמים בכירים בממשל האמריקאי. התרחיש החל בכך שישראל תוקפת באירן ללא אישור אמריקאי, מה שמוביל מהר מאוד את כל האיזור למלחמה כוללת. לאחר התקיפה על אדמתה, אירן משגרת טילים אל עבר ישראל וקוראת לחיזבאללה ולחמאס להצטרף למתקפה.

על פי התרחיש זה, הטילים האירנים גורמים לנזק מינימלי, אולם במקביל חיזבאללה משגר כמאה טילים אל עבר תל אביב וחיפה, ומשתק את הכלכלה הישראלית. כשליש מאוכלוסיית המדינה במקלטים ומאות אלפים נוהרים מהערים הישראליות. כעבור 48 שעות ישראל תוקפת בלבנון למנוע את הירי לעבר שטחה. ע"פ החוקרים בתרחיש זה, שכולל גם תגובה של ארה"ב, סעודיה ומדינות המפרץ, תסתיים המלחמה תוך 8 ימים.

אך יש כאלה שסוברים אחרת. ד"ר משה ורד איש מערכת הביטחון וחוקר במרכז בגין-סאדאת באוניברסיטת בר אילן, פרסם לפני מספר חודשים נייר עמדה בשאלה כמה זמן תמשך המלחמה בין ישראל לאירן ובו גם תרחיש אחד מיני רבים. להערכתו, אירן לא תתקוף את ישראל לאחר שזו תפציץ את אתרי הגרעין, אלא תציג את עצמה בעולם כנפגעת ותגנה את המדינה בזירה הדיפלומטית. במקביל, חיזבאללה יתעצם בטילים אירניים, הסורים יעצמו עין, וחיזבאללה וחמאס יפתחו בשלב מסויים במתקפה משולבת על ישראל. העורף הישראלי ייפגע לא רק מהטילים, אלא גם מפיגועי התאבדות במרכזי הערים שייצאו משטחי הגדה. בהמשך, תגיב אירן במתקפה משלה עם טילים על מרכזי אוכלוסין. מלחמה שכזו, מעריך ד"ר ורד, תמשך לא חודשים, אלא שנים ארוכות.

מספרי מוות

בתרחישים פסימיים הרבה יותר, הכוללים גם ירי טילים גרעיניים, מספרי ההרוגים ייספרו במיליונים. בתרחיש מלחמה שבוצע במכון CSIS ב-2007, הוערך כי מלחמה גרעינית בין ישראל לאירן תמשך כשלושה שבועות. החדשות הרעות הן שבישראל ייהרגו בין 200 ל-800 אלף בני אדם. החדשות הטובות, אם אפשר בכלל לכנות זאת כך, הן שמתקפה גרעינית נגדית של ישראל תביא למותם של בין 16 ל-28 מיליון אירנים. רק שתדעו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully