וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מצגת שווא

28.4.2010 / 12:33

הצבא האמריקאי מעלה יותר ויותר סימני שאלה לגבי השימוש בתוכנת PowerPoint. "היא הופכת אותנו לטפשים", אומרים שם

"תוכנת PowerPoint הופכת אותנו לטפשים". על המשפט הזה לא חתום דובר של חברה המתחרה במיקרוסופט, אלא דווקא גנרל בחיל הנחתים האמריקאים, ג'יימס נ.מטיס, אשר התראיין לניו יורק טיימס. "מדובר בדבר מסוכן, מכיוון שהוא יוצר אשליה של הבנה ושליטה. מה לעשות שחלק מהבעיות בעולם אינן יכולות להתמזער לנקודות (Bullets)", הוסיף ה.ר. מקמסטר, גנרל נוסף בצבא ארצות הברית. "רשימות המחולקות לנקודות אינן לוקחות בחשבון פוליטיקה פנימית, כלכלה וכוחות אתניים", הוא טוען ומגדיר את PowerPoint כלא פחות מאיום פנימי.

כבר מספר שנים שטענות בנוסח זה נשמעות בנוגע ל-PowerPoint. יותר מ-23 שנים לאחר שיצאה לראשונה לשוק, תוכנת המצגות הפופולרית של מיקרוסופט משמשת אין ספור אנשים – מסטודנטים הנדרשים להציג לכיתה את נושא הסמינר שלהם, דרך חברות וארגונים המשתמשים בה כדי לנתח את השוק ולהציג את צורת העבודה המתוכננת ועד גורמים צבאיים, המשתמשים ב-PowerPoint כדי להציג את מצב הלחימה ותכנונים עתידיים.

כיום, מנהיגים עסקיים וצבאיים יכולים להיחשף למספר רב של מצגות בכל יום, דבר השואב שעות מיום העבודה. עובדים בארגונים רבים אף מקיימים תחרות סמויה - מי ייצר מצגות מרשימות יותר, שישביעו את רצון הבוס.

מסתבר שבצבא האמריקאי קנתה לה PowerPoint אחיזה חזקה במיוחד. התוכנה הוטמעה בתרבות הצבאית בצורה שיש הרואים בה הרסנית, בין השאר בגלל שהיא נוטה להציג "סדר היררכי בעולם מבולבל", כך לדברי הניו-יורק טיימס. השימוש הרב בתוכנה בצבא בא על חשבון פעולות חשובות לא פחות, בלשון המעטה, כבדיקות בקרה בטרום לחימה, אימונים ואינטראקציה עם חיילים.

מצגת או קערת ספגטי?

במחקר שנערך בצבא האמריקאי לפני מספר שנים תיאר החוקר הצבאי קולונל דאגלס מק'גרגור כיצד קצינים המשרתים בלשכות של בעלי תפקידים בכירים דוחסים את רעיונותיהם לתוך מצגות שקפים. כתוצאה מכך שהם אינם נדרשים לנסח את דבריהם בכתב ובפירוט, הטיעונים המוצגים הנם פחות קונקרטיים והדיונים שנוצרים בעקבות המצגות הנם פחות רציניים.

במקרים בהם כן מנסים לדחוס המון מידע למספר שקפים – נוצרות מצגות לא מובנות בעליל. חלקן נראות כמעט פארודיות, כמו שקף שהוצג בפני מפקד הכוחות האמריקאיים באפגניסטן ונועד להציג את מורכבות האסטרטגיה הצבאית האמריקאית באיזור. "זה נראה כמו קערת ספגטי. כשנבין את השקף הזה – ננצח את המלחמה", הגיבו הנוכחים לגבי אסופת כתמי הצבעים, הטקסט המבולגן ואין ספור הקווים המנסים ללא הצלחה לחבר בין כל הגורמים. מאז הפך השקף לבדיחת רשת ולדוגמה לכלי שיצא משליטה.

ב-2003, למשל, זעם מפקד הכוחות האמריקאיים במפרץ הפרסי על קצין שלא העביר הוראות ברורות וספציפיות לגבי צורת הלחימה המיועדת, אלא הסתפק במיחזור מצגות PowerPoint שכבר הוצגו לממונים. "יש התארגנות רחבה נגד PowerPoint, אבל אני לא צופה שהתוכנה תיעלם מהשטח בקרוב", אומר קצין המבצעים קריספין בורק, שאף כתב מאמר בנושא. "התוכנה חכמה כמו האנשים שמשתמשים בה. שימוש לא נכון ב-PowerPoint יכול ליצור בלבול ותסכול. בידיו של אדם בעל כישורי תקשור נמוכים התוכנה יכולה להפיץ דיסאינפורמציה ולהוביל להחלטות שגויות", כתב קריספין במאמרו וציין כי שני החסרונות המהותיים ביותר של התוכנה הם דגש על סגנון במקום על תוכן והפיכתו של המידע הנמסר לפשוט מדי. "אמנם התוכנה מאפשרת הצגה גרפית של תנועת כוחות על מפה, אך היא יכולה גם לטמטם קהל, כשהיא מחליפה ניתוח מעמיק באיורים", כתב.

קצין פאוור-פוינט ראשי

במאמר בניו-יורק טיימס מוגדר השימוש הצבאי ב-PowerPoint ככמעט אובססיה. "כמות הזמן המבוזבזת על השימוש בה הפכה לבדיחה קבועה בפנטגון ובזירות הלחימה בעיראק ובאפגניסטן", קובע העיתון ומציין שמעבר לבדיחה שבעניין – יש במערכת דאגה עמוקה מהשתלטות המצגות. אלו, כך נטען, לא רק מדכאות דיונים רציניים, חשיבה ביקורתית והחלטות מבוססות לעומק, אלא גם תופסות זמן רב של אלו הנדרשים להכינן.

"פאוור פוינט ריינג'רס" הוא הכינוי לקצינים זוטרים שמוצאים את עצמם עוסקים בהכנת מצגות חלק ניכר מזמנם. "אני אמור לייצר תמונת מצב שלמה הכוללת תמונות, תרשימים וטקסט כמעט על כל מה שמתרחש", סיפר סגן סם נוקסול, מפקד מחלקה בעיראק, לאתר הצבאי Company Command. לא רק קצינים צעירים עוסקים בהכנת מצגות, ובודאי שלא רק הם נדרשים להשתתף בדיונים המבוססים עליהן. הגנרל דייויד פטראוס, מפקד הכוחות האמריקאיים בעיראק ובאפגניסטן , אמר כי חלק מתדריכי ה-PowerPoint בהם הוא נאלץ להשתתף הם "יגון של ממש".

לצבא הישראלי ברור מזה שנים שיש להתייחס ל-PowerPoint בזהירות. כשמשה ארנס החל ב-1999 קדנציה שלישית בלשכת שר הביטחון הוא אסר על בכירי צה"ל ומשרד הביטחון להציג בפניו סקירות באמצעות התוכנה, מכיוון שלדעתו הסיוע הממוחשב הוציא את הקצינים מהריכוז. ב-2009 פורסם בכתב העת הצבאי "מערכות" מאמרו של עוזר הרמטכ"ל אל"מ ארז וינר , אשר כתב כי מדובר ב"נקודת חוזק שהפכה לתורפה. בצה"ל מכורים לכלי הזה ומשלמים על כך מחיר יקר. השימוש במצגות השטיח את רמת הדיונים ואת עומק הלימודים".

זה טוב לעדכונים

אך גם המבקרים הרבים לא טוענים שהתוכנה שלילית לחלוטין. אתר הכוחות המזוינים afji.com פרסם מאמר בו לצד הביקורת על מאפייני התוכנה ציין כי היא יכולה להיות יעילה עבור המצבים להם היא נועדה מלכתחילה: עדכונים. "זה כלי מצוין למדריכים, המספק דרך פשוטה ואפקטיבית לחלוק נתונים. הוא גם מתאים להחלטות אופרטיביות הצריכות להיות מיושמות באופן מיידי. הוא לא מיועד לפתח הבנה עמוקה של רוב הנושאים. לשם כך דרושה קריאה נוספת. זה לא במקרה שסטודנטים לא יכולים להגיש את התזה שלהם ב-PowerPoint".

האתר Business Insider מוסיף מספר עצות כיצד להתנהל עם תוכנת המצגות. בין השאר מציעים שם לבדוק כמה אנשים בארגון מבלים זמן רב ביצירת מצגות PowerPoint ולוודא שלא מדובר בכמות מוגזמת וכן לדאוג שמצגות יועברו למנהלים לפני הישיבה, כדי שאלו יוכלו לעבור עליהן מראש, להגיע לדיון מוכנים ולקדם אותו בצורה יעילה יותר.

"מעניין להזכיר ש-PowerPoint לא נוצרה על ידי מיקרוסופט, אלא נקנתה על ידה. טוב לזכור שלעתים מתקיימות בשוק המחשוב רכישות מוצלחות מאוד – אפילו אם הן לבסוף מרסקות את הפרודוקטיביות של העולם", מציינים שם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully