וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מות ארבעת הפלסטינים: הערה פיקודית למח"ט

27.4.2010 / 0:02

הסתיים תחקיר הרמטכ”ל על מות ארבעת הפלסטינים בשני אירועים שונים בחודש שעבר. למרות שמתח ביקורת חריפה ואמר כי ניתן היה להימנע מהתוצאות הקשות, החליט הרמטכ”ל להסתפק בהערה פיקודית למח”ט שומרון ולמג”ד נחשון בעקבות המקרה בו נהרגו שני פלסטינים בכפר בורין

למרות שקבע כי בוצעו טעויות בניהול האירועים במסגרתם נהרגו ארבעה פלסטינים בשומרון, הסתפק הרמטכ"ל, רב אלוף גבי אשכנזי, במתן הערות פיקודיות לשני הקצינים האחראים לאחד מהאירועים. הרמטכ"ל הציג אמש (שני) את החלטותיו באשר לתחקירים המבצעיים לאירועים שהתרחשו בחודש שעבר בגזרת פיקוד המרכז ושבהם נהרגו ארבעה פלסטינים. הרמטכ"ל קבע כי האירועים יכלו להסתיים אחרת מבחינה מקצועית וכי ניתן היה להימנע מתוצאותיהם הקשות.

אשכנזי החליט כי יש לנקוט בצעדים משמעתיים נגד חלק מהמפקדים המעורבים במקרה בו נהרגו שני פלסטינים בכפר ערק בורין והורה לזמן את מפקד חטיבת שומרון אלוף משנה איציק בר לשימוע בפניו ואת מפקד גדוד נחשון לשימוע בפני מפקד פיקוד המרכז, האלוף אבי מזרחי. בתום השימועים הוחלט לרשום לשני הקצינים הערה פיקודית.

מתחקיר האירוע הראשון בכפר ערק בורין עולה כי במהלך עימותים בין פלסטינים לכוחות צה"ל בכפר, נכנס כוח בפיקוד סגן מפקד הגדוד לכפר על מנת לבצע מעצרים של מפירי סדר ולמנוע גלישת אירועי האלימות לכיוון היישוב ברכה הסמוך. שיירת כלי הרכב הצבאיים נתקלה בחסימה שחייבה את הכוח לרדת מהרכב. סגן מפקד הגדוד טען כי בשלב זה, לאחר שקיבל את האישורים הנדרשים, ביצע ירי כדורי גומי לעבר מפרי הסדר וזיהה פגיעה בפלסטיני שלקח חלק באירוע. מאוחר יותר דווח על שני פלסטינים שנהרגו במהלך העימותים בכפר.

אחד החיילים חש סכנה לחייו

מטענות הפלסטינים עלה כי ככל הנראה נפגעו פלסטינים מתחמושת חיה. לטענת צה"ל, בשל מגבלות אובייקטיביות לא היתה אפשרות לבצע נתיחה שלאחר המוות ולכן לא ניתן לקבוע בוודאות שאכן הייתה פגיעה מירי חי. האירוע עודנו מצוי בבדיקה של המשטרה הצבאית החוקרת. הרמטכ"ל הורה על הטמעתם של לקחים שונים שעלו במסגרת התחקיר, בכדי שניתן יהיה לסיים בעתיד אירועים דומים בתוצאה טובה יותר.

באירוע שהתרחש בכביש הגישה לכפר עוורתא ב-21 במרץ 2010. ביצע כוח צה"ל בדיקה ביטחונית לשני פלסטינים חשודים במהלכה החל אחד הפלסטינים, לטענת צה"ל, להתנהג באופן מחשיד, קם ותקף את אחד החיילים בבקבוק. על פי תחקיר מפקד הפיקוד, אחד החיילים שחש סכנה לחייו ביצע ירי לעבר הפלסטיני. פלסטיני שני שהיה במרחק מטרים ספורים התרומם והרים את ידו כשהוא אוחז בחפץ חד, פעולה שגרמה לחייל לחשוד בניסיון תקיפה נוסף. החייל ביצע ירי לעבר הפלסטיני ממנו נהרג.

לצד העובדה שהחייל פעל מתוך תחושה סובייקטיבית של סכנת חיים, קבע הרמטכ"ל כי תפקיד המפקדים בהכנת הכוח למשימה ובאופן הוצאתה לפועל כך שלא יכנסו לסיטואציה מבצעית לא רצויה. אשכנזי החליט כי מפקד הכיתה, מפקד בדרגת סמל ראשון, יודח מתפקידו ולא ישרת עוד בתפקידי פיקוד. כמו כן, קבע כי סגן מפקד הפלוגה, קצין בדרגת סגן, יקבל הערה פיקודית ממפקד האוגדה.

עדכון ראשון: 21:45

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully