וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תושבי סילוואן יידו אבנים לעבר שוטרים

איילה חננאל ופנחס וולף

25.4.2010 / 11:20

צעדת הימין בסילוואן כבר גוררת תוצאות בשטח. תושבי השכונה יידו אבנים לעבר שוטרים ופעילי ימין שהפגינו. איתמר בן גביר: "הערבים לא הרתיעו אותנו מלצעוד". שוטר ושוטרת נפצעו קל בהפגנה

רויטרס

(צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק, קריינות: רועי כ"ץ)

צעדת הימין בסילוואן. תושבים ערביים בכפר שבמזרח ירושלים יידו אבנים לעבר שוטרים ומפגיני ימין שפתחו הבוקר (ראשון) בשעה 10:30 את צעדתם. אל מול כמה עשרות מפגינים עמדו תושבי השכונה ויידו אבנים, בנוסף הושלכו שני בקבוקי תבערה. המשטרה פיזרה את מיידי האבנים באמצעים לפיזור הפגנות. ההפגנה הסתיימה בשקט יחסי, אולם שוטרת אחת נפצעה קל בכתפה ופונתה לבית החולים שערי צדק בעיר. שוטר נוסף טופל במקום. מפגין ערבי שעל פי החשד יידה את האבנים נעצר.

"זריקות האבנים של הערבים לא ירתיעו אותנו מלצעוד. אנחנו דורשים מהמשטרה לנקוט ביד קשה ותקיפה נגד מיידי האבנים ולא לתת לבריונים פרס", אמר איתמר בן גביר בתחילת הצעדה. בשיחה עם וואלה! חדשות הסביר בן גביר כי הצעדה היא "הזדמנות לבוא ולומר - מדינת ישראל היא בעלת הבית בירושלים ולא ג'ורג' מיטשל".

"קיבלתי ביום שישי שיחה מגורמים בכירים במשטרת ירושלים שדיברו על זה שמיטשל לא אוהב את הצעדה הזאת", סיפר בן גביר. "שמעתי את הדברים ונדהמתי. לשמוע שמיטשל שמע על הדברים והתרגז, זה מקומם – הוא לא ראש הממשלה הישראלי וגם אם הוא היה ראש הממשלה הישראלי אי אפשר היה לבטל צעדה רק כי מישהו לא מרוצה מכך", הסביר עוזרו הפרלמנטרי של ח"כ מיכאל בן ארי.

בן גביר לא חוסך ביקורת גם מבית המשפט העליון שלדבריו "מנהל מדיניות גזענית במזרח העיר". לדבריו, "כלפי יהודים אוכפים את החוק בצורה של מאה אחוז ומאידך גיסא יש מאות בתים של ערבים שנבנו בצורה בלתי חוקית ולצערנו אף אחד לא נוגע בהם. זה מאוד מקומם". בנוסף, בן גביר מתרעם על מה שהוא מכנה הכניעה של נתניהו לאמריקאים – "בראשות הממשלה הישראלית עומדת בובה שחושבת שהיא פקידה של מיטשל ואובמה. אתמול הם דיברו על הקפאת הבנייה והוא נכנע, מחר אולי הם יבקשו לשנות את הדגל וההמנון – הוא ייכנע שוב?", שאל.

השר לנדאו: זו "פרובוקציה" מיותרת

בן גביר אמר בסיום הצעדה לוואלה! חדשות כי ראש הממשלה בנימין נתניהו משמש כבובה של הממשל האמריקאי. "עשינו כאן צעד היסטורי, שבא להעביר מסר למיטשל, אבל בעיקר לבובה שיושבת במשרד ראש הממשלה: ישראל היא לא מדינת חסות. כאב לי לראות פעילי שמאל קיצוני מבזים דגלי ישראל. אנחנו עוד נחזור לכפר הזה, עד שיהרסו את כל 216 הבתים הלא חוקיים".

השר עוזי לנדאו התייחס היום במהלך ישיבת הממשלה לקיומה של הצעדה ואמר כי "חבל שיש פרובוקציות מהסוג הזה, הייתי מעדיף שדבר כזה לא יהיה".שר התיירות סטס מיסז'ניקוב התייחס אף הוא לצעדת הימין ואמר כי "100 איש עושים פרובוקציה וזו זכותם. אנחנו מדינה חופשית, ולא צריך להגביל אותם, הרי במדינה לא מגבילים גם צעדות מהצד הפוליטי האחר. ובכל זאת, צריך לדעת שאין לכך שום משמעות ולהקפיד להימנע מכל הפרת חוק".

"גורמים קיצוניים עושים פרובוקציה"

ביום שישי האחרון פנתה לשכת ראש הממשלה למשרד לביטחון הפנים בבקשה לפעול לדחיית הצעדה במספר שבועות, ולא רק עד לסיום ביקורו של מיטשל ביום ראשון בלילה. גורם מדיני בכיר נימק את הבקשה בכך ש"מדובר בהפגנה של גורמים קיצוניים, המעוניינים לעורר פרובוקציה נגד האוכלוסייה הערבית בירושלים. פעילות שכזו בעיתוי הנוכחי עלולה לגרום להתלקחות בירושלים, ולפגוע במאמצים המדיניים שמוביל ראש הממשלה בנימין נתניהו על מנת לסייע לממשל האמריקאי להתניע את תהליך השלום באזור".

פעיל הימין, ברוך מרזל אמר בתגובה כי, "הפנייה של לשכת ראש הממשלה למשטרה כדי לנסות ולפעול למען דחיית הצעדה היא ניסיון חמור של נתניהו להתערב בשיקולים מקצועיים ולערב שיקולים זרים. לראש הממשלה אין סמכות לעשות זאת". בן-גביר אף פנה ליועץ המשפטי לממשלה יהודה ויינשטיין ולמבקר המדינה מיכה לינדנשטראוס בדרישה "להזהיר את נתניהו שהתערבותו בעניין מצעד הימין מחר אינה חוקית, ואסור לו להתערב בשיקולים המקצועיים של המשטרה", כהגדרתו.

ביום רביעי אישרה משטרת מחוז ירושלים לפעילי תנועת "ארץ ישראל שלנו", ובהם בן גביר ומרזל, לקיים היום את צעדת מחאה בכפר סילוואן שבמזרח העיר. לפי הנחיות המשטרה, הצעדה תימשך כשעה ואורכה יהיה כ-700 מטר - מחניון גבעתי עד מרכז הכפר.

עדכון ראשון: 10:15

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully