וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חולות חלוצה יוכרזו שמורת טבע

תמר נהרי

7.1.2002 / 12:21

חשיבותה של ההחלטה במניעת אישורי בניה ותשתיות בגוש החולות האחרון בישראל; האזור ייחשב לשמורת הטבע הגדולה בארץ; במקום שפע של צמחים ובעלי חיים יחודיים הנמצאים בסכנת הכחדה


הוועדה המקומית לתכנון ובניה רמת נגב אישרה אתמול את הכרזתה של שמורת טבע בחולות חלוצה. מדובר בצעד משמעותי לקראת ההכרזה הסופית של האיזור כשמורת טבע, הליך שייארך עוד מספר שנים ויצטרך לקבל אישורם של מספר גופים נוספים ברמה המחוזית והארצית. עיקר חשיבותה של ההחלטה אתמול נוגעת לאפשרות מניעתם של אישורי בניה ותשתיות באזור, הנחשב גוש החולות הגדול האחרון שנותר במדינת ישראל, וכולל מגוון ערכי טבע ייחודיים.

בנוסף לשמורת חולות חלוצה אישרה הוועדה שטח המשתרע על פני 537 דונם כשמורת איריס ירוחם, הרחבה של שמורת הר הנגב בהיקף של למעלה מ-45 אלף דונם, ושמורה באיזור מכתשים ועין יהב שבערבה בגודל של כ-71 אלף דונם. סך השטחים שאושרו כשמורות עתידיות הוא כ-300 אלף דונם, שטח הגדול יותר משטחן של תל אביב, ירושלים, חיפה וראשון לציון גם יחד.

כאשר יוכרזו חולות חלוצה כשמורת טבע, הם יהיו לשמורה הגדולה בארץ, שגודלה כ-180 אלף דונם. לעניין זה חשיבות רבה, משום שלשם שמירתם של ערכי טבע נחוץ רצף משמעותי של קרקע. במקום מגוון של נופים, צמחים ובעלי חיים יחודיים, שרבים מהם נמצאים בסכנת הכחדה. בצד הנופים ימנה קניון הלס – הנחשב תופעת נוף ייחודית. מבין בעלי החיים המוגנים החיים באזור ימנו זאבים, צבאים, שועלים, חוברות, קטות ורצי מדבר.

במסגרת הליכי האישור בוועדה המקומית, שארכו כשש שנים, נלקחה בחשבון הקמתו של ישוב אחד לפחות בחולות חלוצה – הוא באר מילכה. לשם כך הוסת גבול השמורה העתידית מעט צפונה, ובתמורה הורחבה רצועת השמורה בחלקה המזרחי. מלבד באר מילכה לא יאושרו, ככל הנראה, ישובים נוספים בתוך השטח שהוגדר כשמורה.

כן אמורה הוועדה למנוע מעתה את אישורם של פרויקטים נדל"ניים אחרים באזור, או את סלילתם של כבישים. גם קידוחי מים ונפט באזור יצטרכו לעבור מעתה את אישור הוועדה, שתיכלול מעתה בשיקוליה את הפיכתו העתידית של האזור לשמורת טבע. אספקט נוסף של ההכרזה המיועדת מתייחס לאפשרות אכיפת התקנות החלות על ערכי טבע מוגנים ביתר שאת על ידי רשות הטבע והגנים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully