וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חייכו, אכלתם אותה

14.3.2010 / 7:10

למעשה, אין הבדל בין "מה אתם הייתם עושים?", תוכניתו החדשה של חיים הכט, לבין תוכנית המתיחות המיתולוגית של יהודה ברקן. רק שברקן לפחות לא הסתתר מאחורי היומרה צדקנית לחנך את צופיו

גם חברי הטוב ג' נפל קורבן לתעלולי המצלמה הנסתרת של חיים הכט ו"מה אתם הייתם עושים?", התוכנית שעלתה אמש (שבת) בערוץ 2 ומנסה לבדוק כיצד הישראלים מגיבים לדילמות מוסריות. היה זה בזמן ש-ג' שוטט בצהרי היום בשדרה תל אביבית והבחין על אחד הספסלים באב שמלמד את בנו הקטן להשתמש ברובה. ג' הוא ללא ספק טיפוס מיוחד, כזה שבחוגים מסוימים יוגדר כ"עוף מוזר", אדם צבעוני ומוחצן שנוטה לבטא בקול את רגשותיו ותחושותיו, גם בפני זרים. באותה תקופה הוא גם היה "בין עבודות", כדבריו, ומאחר שהיה פנוי ממחויבויות, אולי אפילו משועמם וצמא לריגושים, הוא לא היסס בטרם ניגש להתעמת עם האב עם הרובה, באמצע היום, באמצע השדרה.

"מה אתה חושב שאתה עושה?", גער באדם המבוגר, ללא חשש מכלי הנשק הקטלני שהחזיק בידו, "איזו מין חוסר אחריות זו ללמד ילד להשתמש ברובה?". בין השניים פרץ ויכוח, האיש עם הרובה היתמם ושלף תירוצים מטופשים, ג' איים לקרוא למשטרה, ואז הופיע מבין השיחים חיים הכט וחיוך של ניצחון התנוסס על פניו. "צולמת במצלמה נסתרת", אמר לו הכט והוסיף בפטרוניות: "כל הכבוד לך, אתה אדם מוסרי".

ג' לקח את הדברים בצורה פחות משועשעת. "לא האמנתי שאמנון לוי הצליח לעבוד עליי", סיפר לחבריו, שלא הופתעו מהטעות בזיהוי או מהתגובה הנסערת. ג' הנבוך סירב כמובן לשתף פעולה עם התעלול, אסר על הכט לשדר את הקטע, הביע את זעמו על החוצפה של ההפקה, והמפגש ביניהם (ששווה תוכנית בפני עצמה) הסתיים באיומי תביעה משפטית ובאצבעות מונפות. אם תשאלו את ג', ההתנהגות של הכט ותוכניתו היא שפלה ולא הוגנת, והם האחרונים שיכולים להטיף על מוסר.

בנוסף, זה קצת אירוני ש-ג' עונה לקריטריונים המוסריים שחיפש הכט. נדמה שהרבה מעבר לאחריות ציבורית, ג' המשועמם חשף חטטנות, טרחנות ואגרסיביות – מגוון התכונות שמגדירות את "הישראלי המכוער". הרי אם יש במקומותינו טיפוסים מפוקפקים ובלתי נסבלים, האין הם אלו שלא מהססים להתערב במעשיך ומתעמתים איתך על דברים שאינם מעניינם? האם לא אלה האנשים המסוכנים באמת, עם אמות מוסר לקויות?

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
תחליף ל"האח הגדול". מתוך "מה אתם הייתם עושים?"/מערכת וואלה!, צילום מסך

הכט, אמנם, מגדיר את תוכניתו החדשה כ"קלוז אפ על המצפון" ומתהדר בכוונות נעלות לבחון את מידת המוסר של הישראלים, אך בפועל "מה אתם הייתם עושים?" מתגלה כתוכנית מתיחות ותו לא. גם מטרתו של יהודה ברקן היתה להציג את תגובת האדם הטיפוסי לסיטואציה בלתי רגילה, אך הוא לפחות הודה שמדובר במוצר בידורי ולא התיימר למצוא טוב לב או לחנך את העם. יש אמנם משהו ממכר בתוכניתו של הכט, אך נדמה שזה בעיקר נובע מכך שהיא מספקת את יצר המציצנות – מעין אלטרנטיבה ל"האח הגדול", שבה הצופה מביט מהצד באנשים אלמוניים מתמודדים עם משימות ואתגרים שמונחתים עליהם מגבוה, וחורץ את דינם.

שכן, יש בתוכנית הזו משהו מקומם. זו לא רק הצדקנות המצועצעת, זו לא רק ההתנשאות השיפוטית, זה בעיקר פופוליזם לא הוגן. הכט, לדוגמה, מציג ילד רעב בדוכן פלאפל או אב שמכה את בנו באמצע חנות בגדים, ומעז להפנות אצבע מאשימה כלפי אזרחים שלא הגיבו "נכון" לסיטואציה. הכט לא מהסס לשפוט את הציבור, לגעור בו ולנזוף בו תוך שהוא רושף כלפי המצלמה, אך מתעלם מכך שההתנהגות האנושית הנורמלית היא להירתע מעימות, להסס ולקפוא, ולחשוב פעמיים לפני שמסתערים ומתעמתים אל מול סיטואציות מסוכנות.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
רק שאנשים לא יתחילו עכשיו לדחוף את אפם למעשי הזולת מחשש שייצאו רע בטלוויזיה. מתוך "מה אתם הייתם עושים?/מערכת וואלה!, צילום מסך

יחד עם זאת, איש לא יתפלא אם "מה אתם הייתם עושים?" תהפוך ללהיט. מדובר במוצר טלוויזיוני נמוך, אך הוא מוגש במקצועיות. המניפולציות הרגשיות הן לעתים שפלות, אך עדיין מחממות את הלב. קשה שלא להתרגש למראה צדיקים אמיתיים או התנהגות אנושית טובת לב. הכט ממשיך לטפל באירועים בדרכו הכריזמתית, וגם אם יש בו צדקנות מוגזמת, היא עדיין נתפסת כחיננית וכובשת. הוא מאיים ומרתיע, אך כוונותיו מתפרשות כחיוביות. הניסיונות שלו לחנך את החברה הישראלית ולהציב לה מראה הם פופוליסטיים ושטחיים, אך מועברים ביעילות, עם רצף אירועים שמצליח להפנט. ובנוסף, מתברר שתנועות הידיים המוגזמות שלו הן מעבר לגימיק רטורי – עובדה שגם מאחורי הקלעים הוא מנופף בידיו לעבר מכשירי העריכה בצורה בלתי נשלטת.

בסופו של דבר, התופעה המדאיגה ביותר היא התגובה הציבורית לתוכנית: מתברר שאזרחים רבים פנו להפקה בחשש שאולי גם הם צולמו ותועדו בסיטואציה כזו או אחרת, ורק זה מה שחסר לנו עכשיו – שתיווצר מעין פרנויה לאומית, שאנשים ידחפו את אפם למעשי אחרים ויעירו לזולתם באובססיה רק מהחשש שייצאו רע בטלוויזיה. מנגד, אם בסופו של דבר הפרויקט של הכט יגרום לאנשים להתנהג טוב יותר, אולי זה שווה את זה, גם אם המחיר הוא עוד מוצר טלוויזיוני צבוע, בינוני ולא מוסרי.

"מה אתם הייתם עושים", שבתות, 21:00, ערוץ 2, קשת

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully