וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סלאם פיאד: "המאבק העממי ינצח את הכיבוש"

ניר יהב, כתבנו לענייני ערבים

19.2.2010 / 18:43

חמש שנים לאחר תחילת המאבק ושנתיים אחרי שבג"ץ קבע כי יש לשנות את התוואי של גדר ההפרדה בפר בילעין, התאספו יותר מאלף פלסטינים ואנשי שמאל להפגנת ענק

ראש הממשלה הפלסטיני סלאם פיאד שהשתתף היום (שישי) בהפגנה לצין חמש שנות מאבק נגד גדר ההפרדה בבילעין אמר כי "בכוחו של מאבק עממי דוגמת זה של הכפר בילעין להשפיע על דעת הקהל העולמית נגד הכיבוש". שני מפגינים נפצעו באורח קל במהלך ההפגנה – אחד מפגיעת רימון גז בירכו והשני מפגיעת כדור מצופה גומי בבטנו.

כ-1,200 פלסטינים ופעילי שמאל הפגינו סמוך לגדר ההפרדה בכפר בילעין בהפגנה המציינת חמש שנים למאבק נגד הגדר. בהפגנה השתתפו השבוע גם גורמים בכירים ברשות הפלסטינית, ביניהם גם ראש הממשלה הפלסטיני, סלאם פיאד. חבר הפרלמנט הפלסטיני, מוסטפה ברגותי ובכיר פתח, נביל שעת. משתתף נוסף בהפגנה הוא ראש עיריית ז'נבה.

המפגינים סיפרו לוואלה! חדשות כי הם החלו במלאכת פירוק חלקים מן הגדר. לטענת המפגינים הם אף הצליחו להשתלט על עמדה צבאית באיזור. במקביל נערכות הפגנות קטנות יותר בדיר ניזאם הסמוכה לרמאללה וסמוך לגדר הההפרדה בכפר אום סלמונה. עשרות פלסטנים נאספו בכל אחד מהכפרים ובמקום נרשמו מספר עימותים בין המפגינים לכוחות הביטחון.

מדובר צה"ל נמסר כי כוחות צה"ל נערכו מראש על מנת לאפשר את קיום ההפגנה במסגרת החוק. עם זאת, הדגיש הדובר כי "החיילים יימנעו מהמפגינים לפגוע ברכוש ציבורי ולהפוך את ההפגנה לאלימה".

לפני כשבועיים הודיע צה"ל כי הוא החל במלאכת פירוק הגדר והעתקת התוואי שלה בהתאם להוראת בג"צ. המפגינים אומרים כי עד פירוק הגדר בפועל צפוי לעבור עוד זמן רב, והמחאה תימשך כל עוד נרמסות זכויותיהם של הפלסטינים באזור. כבר לפני כשנתיים הורה בג"ץ למערכת הביטחון להזיז את תוואי הגדר וקבע שמסלולה הנוכחי פוגע ללא הצדקה בזכויות תושבי הכפר.

ח"כ דב חנין (חד"ש) שהשתתף בהפגנה אמר כי המאבק בבילעין הפך לסמל המאבק נגד ההתנחלויות וחומת ההתנחלויות. " היום מציינים חמש שנים לתחילת ההפגנות השבועיות בבילעין ביחד עם פעילים פלסטינים, ישראלים ובינלאומיים אשר מנהלים את המאבק בצורה מאוד מרשימה. המאבק מקבל תמיכה רחבה בכל רחבי העולם וההכרה בו מעמיקה משבוע לשבוע בחברה הישראלית". חנין הוסיף כי "יש סמליות מאוד גדולה בהשתתפות ראש עיריית ז'נבה בהפגנה נגד חומת ההתנחלויות וההתנחלויות שמנוגדות לאמנת ז'נבה הרביעית".

לאחר ההפגנה אמר מוחמד חטיב, ממארגני ההפגנות בבלעין, כי "בית המשפט הישראלי החליט כבר לפני שנתיים וחצי כי יש לפרק את הגדר, אך המאבק שלנו הוא שכופה עליהם לעשות זאת כעת. בית המשפט הבינלאומי פסק כי יש לפרק את הגדר כולה, ולא רק חלקים ממנה כפי שהחליט בג"ץ. היום עשו המפגינים צעד לקראת יישום החלטה זו“.

עדכון ראשון: 14:24

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully