וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אנרגיה סולארית תוצרת הארץ

יוסף אברמוביץ

18.2.2010 / 7:00

אנרגיות מתחדשות



>> ישראל תחדל משימוש בדלקים פחמיים בתוך כעשור ותפתח עבור המדינה והעולם אנרגיות חלופיות - זהו חזונו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, שהוצג בוועידת הנשיא באוקטובר 2009.

ואולם זהו חזון מורכב, הכולל גם התייחסות לנושאי סביבה, לאינטרסים גיאו-אסטרטגיים, לנושאים כלכליים, למחקר ופיתוח ולגאווה יהודית. אחד המרכיבים המרכזיים בחזונו של ראש הממשלה הוא פיתוח טכנולוגי של אנרגיה חלופית וייצורם של מוצרי תשתית סולאריים בישראל - ואולם הזנחה והיעדר עידוד והשקעה הפכו את ישראל לשחקן לא רלוונטי בייצור קולטים סולאריים. שוק האנרגיה הסולארית, בישראל ובעולם, מתבסס בעיקר על קולטי שמש זולים המיוצרים בסין, ופחות מכך על קולטים טובים ויקרים יותר המיוצרים בגרמניה.



כדי לעמוד ביעד שקבעה הממשלה לייצור חשמל מאנרגיות מתחדשות ל-2020 - 4,000 מגה-וואט, שהם 10% מצריכת החשמל - נדרשת השקעה של כ-70 מיליארד שקל שתגיע מהמגזר הפרטי, כולל מיליארדים מהשקעות זרות. מדובר בהרבה מאוד כסף שיכול להפוך, בתכנון נכון, לתמריץ כלכלי אדיר לצמיחתה של תעשייה ישראלית חדשה, והפיכת המדינה למקום שמפתח ומייצר אנרגיה חלופית עבורנו ועבור העולם.



כדי שזה יקרה על ועדת השרים לאנרגיות מתחדשות להכין תוכנית עבודה שתכלול הקמת שדות סולאריים גדולים (עד 50 מגה-וואט לכל שדה) בשיטה הפוטו-וולטאית, תוך יצירת התנאים שיהפכו את ההקמה לכדאית מבחינה כלכלית. זה מה שעשתה גרמניה בתחילת העשור. כתוצאה מכך נוצר שם ביקוש גדול לטכנולוגיה ולמוצרי תשתית סולאריים, שהוביל להשקעת מיליארדים בפיתוח וייצור טכנולוגיה סולארית. בגרמניה נוצרו כ-130 אלף משרות חדשות הקשורות לתחום, והיא נהנתה ממחזורי מסחר של מיליארדי יורו בתחום הסולארי, במקום שאלה ינדדו לסין.



כך צריך לנהוג גם בישראל, אך לצערנו, רשות החשמל נוהגת בדיוק ההפך: היא מציעה תעריף נמוך מאוד לקניית החשמל הסולארי משדות גדולים (1.05 שקלים בלבד במקום 1.4 שקלים כנדרש), ובכך היא מעודדת קניית פאנלים סולאריים זולים מסין במיליארדי שקלים ומחסלת כל סיכוי לפיתוח וייצור מוצרי תשתית של אנרגיה חלופית בישראל.



כדי שהחברות הישראליות המקימות שדות סולאריים יקנו מתוצרת הארץ, יש לאפשר ערבות מדינה עבור הלוואה בנקאית לרכישת טכנולוגיה סולארית חדשה תוצרת ישראל. הקמת שדות סולאריים דורשת השקעה של מאות מיליוני שקלים, שכ-80% ממנה מגיעים כהלוואה מהבנקים. כדי להתגבר על השלב שבו טכנולוגיה ישראלית עדיין לא מוכרת בבנקים בעולם ולכן אין הם מוכנים לתת הלוואות לרכישת הטכנולוגיה הזאת, על המדינה להעניק ערבות בנקאית להלוואות לשם רכישת טכנולוגיה ישראלית. כתוצאה מכך, חברות ישראליות המפתחות טכנולוגיה ומוצרי תשתית סולאריים ייהנו מיתרון בשוק הישראלי, גם בהשוואה לטכנולוגיה מפותחת וזולה מסין. בנוסף, במטרה להתחרות במוצרים סיניים, על המדינה להעניק לחברות המקימות שדות סולאריים באמצעות טכנולוגיה ומוצרים תוצרת הארץ הקלות מס, שיובילו לכדאיות כלכלית לרכישת מוצר ישראלי.



באמצעים אלה יכולה הממשלה להניע את המחקר והפיתוח של מוצרי תשתית סולאריים בישראל ולהציב את המדינה בעמדת זינוק טובה במרוץ הפיתוח והייצור של אנרגיות מתחדשות. זהו אינטרס ישראלי מובהק וזה הזמן לעשות זאת.



הכותב הוא נשיא חברת האנרגיה הסולארית ערבה פאואר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully