וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איך מתמודד דתי עם נטייה הומוסקסואלית?

הרב רון יוסף

18.2.2010 / 3:15

ההתנגשות בין התחושות הפנימיות של ההומוסקסואלים לבין המסר המתנכר שמשדרת להם החברה הדתית, יוצרת אצל דתיים עם נטייה הומוסקסואלית סבל נפשי. מנגד מי ששומר בבטן, גורם לעצמו נזק בלתי הפיך

בעקבות הפרסומים האחרונים ומבלי להיכנס לפרטי הפרשה, אני מבקש לעסוק בשאלה היותר מהותית ועיקרית שעומדת על הפרק לעניות דעתי והיא: מהי הדרך הנכונה והראויה להתמודדות ראשונית עם בחורים הפונים לייעוץ בשל נטייתם ההפוכה.

"רעם ביום בהיר", "אסון נורא", "לא היינו מוכנים לזה", "איזו מכה קשה", "אוי ואבוי לי". אלמלא הכותרת היינו חושבים שמדובר חס ושלום במוות. הביטויים הללו הם חלק משפת האבל, האובדן והצער. התגובה הזו מבטאת את עוצמת הרגשות שחווים בחורים המבינים כי הם בעלי נטייה הומוסקסואלית (באופן ברור או אף בחשד ובלבול) וגם הורים ובני משפחה (לא רק) עם גילוי הנטייה של הבן (המאמר נכתב בלשון זכר אך מתייחס גם לנשים). אכן זהו רגע דרמטי שמלווה בהאשמות, בלבול, חוסר ודאות ובעיקר המון תהיות שמתחילות בשאלה: "מה עושים עכשיו?".

מעל 2,200 פונים בתקופה כה קצרה, בטלפון, במייל, בפגישות, ומעל 300,000 כניסות לאתר, מעידים על היקף וגודל המצוקה הקיימת בקרב הציבור הדתי בנושא. הדבר צריך להקים זעקה גדולה בקרב ציבור שומרי התורה והמצוות. מדובר בדיני נפשות המחייבים זהירות רבה בבחינת "חכמים היזהרו בדבריכם". לכל הפונים מכנה משותף אחד ראשוני: "לא יודעים מה לעשות עם זה עכשיו".

ראוי לזכור שמעבר לשיח המדעי בנושא ההומוסקסואליות, מסתתר סבל רב ועמוק. כמעט כל אדם המגלה שנטייתו המינית היא הומוסקסואלית, סובל מספקות, מבושה, מסטיגמה ולעיתים קרובות גם משנאה עצמית. הלחץ החברתי להיות כמו כולם, תובע מחיר נפשי. ההתנגשות הבלתי נמנעת בין התחושות הפנימיות של ההומוסקסואלים לבין המסר המתנכר שמשדרת להם החברה הדתית והחרדית, יוצרת אצלם סבל נפשי. אותו דבר קיים גם אצל ההורים והמשפחה.

המאמר הזה לא נועד לתת מענה לכל השאלות העולות כגון: מה זו נטייה הומוסקסואלית, מה גורם לה, האם זה טבעי, האם צריך להשתנות, מה זה אומר מבחינת שמירת מצוות ואורח חיים דתי, מה יהיה עליו/עלינו, מה עשינו והאם לא היינו בסדר ועוד. כל השאלות הללו כמובן חשובות ומהותיות ודורשות מענה, אך צריך לדעת ולזכור היטב כי זה לוקח זמן וזהו מסע התמודדות ארוך ומורכב שמצריך סבלנות, נשימה עמוקה ואמונה.

אהבה ללא תנאי

מתן הייעוץ לאדם העסוק בשאלת התמודדות עם התלבטויותיו בדבר זהותו המינית או עם הורה/ בן משפחה שמתוודע לנטייה של בנו, חושף בפנינו שאלות רבות המתייחסות לזהות המינית, התמודדות עם היצר ולקונפליקטים תוך אישיים. לעיתים קרובות, ההסתרה ושמירת הסוד, גם של הבן וגם של ההורים, יוצרים מצוקה נפשית מתמשכת, ולכן ישנה חשיבות עליונה למתן ייעוץ אחראי והולם.

חשוב לציין שהענקת תמיכה ואהבה ללא תנאי, הכרה בתחושת השונות והימנעות מסיווג מוקדם מדי של הזהות המינית אצל מתלבטים, מקלים במידה ניכרת על המצוקה הנפשית. עצם יצירת מרחב בטוח ומוגן בו האדם זוכה להכלה ותמיכה, מאפשרת מקום פתוח להתלבטות, לעיבוד החוויה האישית וחיזוק תחושת הערך העצמי של האדם.

צריך לדעת שיש למי לפנות ועם מי להתייעץ ולשתף – הקשבה והאזנה הם מילות המפתח כאן. ההקשבה מהווה את אחד מאבני היסוד בעלי המשמעות והחשיבות הגבוהות ביותר לצורך יצירת תקשורת בין – אישית יעילה. מדובר במיקוד תשומת הלב והריכוז ובמתן פירוש ומשמעות לנשמע כלומר בהבנתו. ההקשבה היא פעולה אקטיבית (לעומת השמיעה הפסיבית) שמראה עניין חיובי בנאמר באמצעות שפת גוף תואמת ועקיבה תואמת.

מי ששומר בבטן בסוד ולא משתף אף אחד, גורם לעצמו נזק בלתי הפיך לרוב ובמקרים מסוימים לנזק קשה נפשי ורפואי ועל כן אסור לתת לפחד ולכאב, לצער ולבלבול לשתק את האדם.

השיתוף גורם ליצירת יציבות נפשית ומניעת אובדנות, קידום התפתחות רגשית וחברתית תקינה, מתן הדרכה נכונה ובעיקר יש לו השפעה מכרעת על עתיד האדם וסביבתו ובנושא הדתי גם מניעת משבר אמוני חס ושלום.

המסר העיקרי של שלב זה הינו, כי אין פיתרון גורף, בלעדי ואולטימטיבי, כל אדם הוא עולם ומלואו וצריך להתייחס הן לייחודיות שלו והן למאפיינים הייחודיים הכלליים שלו.

עדיף להתמודד עם האמת

אין ההלכה היהודית מסכימה עם קיום ?חללים פנויים? והיא רואה כאתגר את תיקון האדם על כל מרכיבי אישיותו. לאור מגמה זו נמצא בספרות ההלכתית התייחסות והדרכה מפורטות ומדוקדקות גם ביחס לעולמו האינטימי של האדם על רגשותיו ועל יצריו (להדגמה בלבד: הלכות אישות: עונה, דיני תשמיש, איסור ?הרהור? ושז"ל ועוד ועוד).

חז"ל השכילו למצוא את שביל הזהב המאזן בין הצורך ללמוד ולהקיף את כל מעגל חייו של האדם לבין הדרישה לשמור על הצניעות של האינטימיות. דורנו שלנו מפגיש את היהודי עם התרבות המערבית והוא נאלץ בעל כורחו להתמודד עם ערכיה השונים. נסיבות אלה מחייבות אותנו לגבש תשובה הולמת, ונראה שתשובות או שיטות חינוך שהתאימו לתלמידים בדורות הקודמים ואולי אף הספיקו בעבר, לא יתאימו בהכרח לנוער הגדל מול התרבות הזאת החשופה לעיניו.

אנו בארגון הו"ד (הומוסקסואלים דתיים) עובדים עם צוות מיוחד של פסיכולוגים, מטפלים ועובדים סוציאליים דתיים מוסמכים ע"פ חוק שמסייעים ומעניקים תמיכה נפשית והכוונה לבחורים דתיים שמבקשים ייעוץ ועזרה על פי רצון הפונה. בתהליך המורכב שאותו הם עוברים, בהתאם להלכה ולכללי הפרקטיקה המקצועית ובהתאם לנקודות המופיעות במסמך העקרונות של ארגון הו"ד ובעיקר מהווים אוזן קשבת וכתף תומכת, לבחורים ולהורים, כמו גם לנשואים שיש להם קבוצת תמיכה ראו כאן.

כולי תקווה כי המאמר יגרום לכל המתלבטים, אם ואיך לשתף, לקחת נשימה עמוקה וצעד קדימה, כי את הסוד אי אפשר להחביא לעולם ועדיף תמיד להתמודד עם האמת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully