וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הומוסקסואלים לבג"ץ: תנו לנו להיות הורים

גלעד גרוסמן

10.2.2010 / 6:00

בני הזוג יואב ארד-פנקס ואיתי פנקס עותרים לבג"ץ בבקשה לשנות את חוק הפונדקאות שחל היום רק על זוגות של גבר ואישה, ולאפשר להם להגשים את חלומם להביא ילד לעולם

"תנו לנו להגשים חלום ולהביא ילד לעולם באמצעות פונדקאית", כך מבקשים יואב ארד-פנקס ואיתי פנקס, בני זוג הומוסקסואלים, בעתירה תקדימית שתוגש הבוקר (רביעי) לבג"ץ.

בני הזוג ארד-פנקס מתגוררים יחד ב-10 השנים האחרונות בתל אביב. לפני כחמש שנים, בעת שפנקס כיהן כחבר מועצת עיריית תל אביב, עמדו השניים בראש קבוצה של הומוסקסואלים שנישאו בקנדה וניהלו מאבק לאפשר להם להרשם במרשם האוכלוסין כנשואים.

מזה כמה שנים שבני הזוג מנסים להביא ילד לעולם. על פי העתירה, שהוגשה באמצעות עו"ד דורי ספיבק מהפקולטה למשפטים באוניברסיטת תל-אביב, הם יצרו קשר עם אשה לצורך הבאת ילד משותף לעולם, ולאחר מאמצים רבים שכללו הפריה חוץ גופית, האישה הרתה, אולם כעבור כחודשיים הפילה את העובר.

לאחר מכן בחנו בני הזוג את האפשרות של ביצוע פונדקאות בחו"ל, תופעה שתפסה תאוצה בשנים האחרונות בקרב זוגות של הומוסקסואלים בישראל. אולם, בשל קשיים כספיים (עלות הליך פונדקאות בארה"ב הינו עשרות אלפי דולרים ג"ג) ופרוצדוראליים, החליטו השניים לנסות ולהפוך להורים במדינת ישראל.

"החברה השתנתה"

השניים פנו בספטמבר לוועדה לאישור הסכמים לנשיאת עוברים במשרד הבריאות, הגוף המוסמך בחוק לאישור הליך פונדקאות. אולם, לטענתם, הוועדה סירבה לדון בעניינם למרות שהיה בידם את כל האישורים הרפואיים הנדרשים. זאת, מכיוון שחוק הפונדקאות קובע כי הוא חל רק על "איש ואישה שהם בני זוג".

כעת הם דורשים מבית המשפט לחייב את הוועדה לשקול את בקשתם ולא לדחות אותם על הסף. "במהלך 14 השנים שחלפו מאז נחקק חוק הפונדקאות חלו שינויי עומק ביחסה של החברה הישראלית להורות של בני זוג בני אותו המין", נכתב בעתירה. "תא משפחתי, המורכב משני אבות (או משתי אמהות) וילד או ילדים, תא שהיה עד לפני עשור או שניים חריג ונדיר ביותר, הפך לחלק ממציאות חיינו".

בעתירה נטען שאין כל סיבה מהותית שלא לפרש את החוק כך שיחול גם על "איש ואיש". לחילופין, הם טוענים שגם אם לא ניתן לפרש את חוק הפונדקאות כחל על שני גברים, על בית המשפט לקבוע שהוא חל גם על בני זוג גברים מטעמים חוקתיים. "בהתחשב בהיות הולדה בפונדקאות על ידי בני זוג בני אותו המין עובדה קיימת, ולאור העקרונות החוקתיים של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית, הפתרון הראוי לבעיות קשות אלו הינו מתן האפשרות להתקשרות בהסכם פונדקאות מסודר ומפוקח לבני זוג בני אותו המין במדינת ישראל", נכתב בעתירה.

"אנחנו רוצים משפחה ואין שום סיבה שלא נהנה מהזכויות של זוגות אחרים", אומר פנקס. "אנחנו משלמים מסים, עושים מילואים, ורוצים לפעול על פי חוק. אנחנו מאמינים במערכות ואנו עותרים לבג"ץ על מנת לתקן את האפליה השרירותית כלפינו. אנחנו ועוד אלפי הומואים בסך הכל רוצים להיות הורים, לא שום דבר מיוחד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully