וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ועדת החקירה קבעה כבר ב-97': פרץ כשל

4.2.2010 / 15:05

משפחותיהם של אסף רוזנברג וגיל צוריאנו ז"ל, שנהרגו באסון ה'כבל', הציגו את מסקנות ועדת החקירה מ-97', שדנה בתפקודו של הרבצ"ר החדש: "אין זו התנהגות ראויה של מפקד בצה"ל בעת פינוי פצועים"

שבועיים לאחר ההודעה על מינויו של סא"ל (במיל') רפי פרץ לתפקיד הרב הצבאי הראשי, והתנגדותן הנחרצת של משפחות הרוגי 'אסון הכבל' למינוי בשל מעורבותו של פרץ בפרשה, המשפחות השכולות של אותו אסון ב-92' הציגו את ממצאי ועדת החקירה המיוחדת על תפקודו של הרבצ"ר החדש באותו אירוע. הוועדה, בראשות השופט בדימוס אליהו וינוגרד, הגישה את ממצאיה ב-97', 5 שנים לאחר אסון הכבל שהביא למותם של סמל גיל צוריאנו ואסף רוזנברג, זאת בעקבות לחץ משפחותיהם להקמת ועדת חקירה בלתי תלויה.

מהדו"ח עולה כי פרץ, ששימש כטייס המסוק ממנו נפלו השניים, הורה לחמישה אנשי צוות (חלקם חובשים) שהיו במסוק שלא לצאת ממנו ולסייע לחבריהם. זאת, על מנת "למנוע מהם פגיעה מורלית למראה חבריהם שנפצעו". כארבעים וחמש דקות לאחר מכן הגיע מסוק החילוץ, אך רוזנברג מת בדרכו לבית החולים.

מאיה נוסבאום. יהושע בריינר
מאיה נוסבאום אוחזת בתמונת בנה אסף רוזנברג ז"ל/יהושע בריינר

"אי שיתופם של שני לוחמים שהוכשרו כחובשים בעקבות הוראה שקיבלו מקברניט המסוק, בנתונים שהיו ידועים באותה העת - היתה טעות", נכתב במסקנות הוועדה, "השיקול היחידי שהיה צריך לעמוד לנגד עיני הקברניט והחובשים היה ניצול כל היכולות המצויות כדי לסייע, אפילו במידה קטנה, לפעולות העזרה הראשונה וההחייאה. שיקול זה היה צריך לדחות כל שיקול מורלי כזה או אחר". במסקנותיהם קבעו חברי וועדת החקירה כי גם אם היה פרץ מפנה במסוקו שלו את הפצועים, סיכויי ההישרדות שלהם היו כחמישה אחוזים. אך למרות זאת, בחרו להקדיש להחלטתו של פרץ שני עמודים בהם קבעו באריכות כי אין זו התנהגות ראויה של מפקד בצה"ל בעת פינוי פצועים.

"אין דבר נורא מלאבד בן", פותחים חברי הוועדה את מסקנותיהם בעניינו של פרץ, "אולם התחושה שמא ניתן היה להציל את הנופלים ושמא התנהגות בלתי ראויה גרמה לפטירתם מגדילה את כאב האובדן שבעתיים. על כן, בירור נושא זה חשוב לנו בנוסף להשלכות שיש לכך על נורמות ההתנהגות של מפקדים בצה"ל. מקומו של המפקד בצה"ל היה והינו תמיד בנקודת ההתרחשות, שהיא בד"כ הנקודה הרגישה והמשפיעה ביותר באירוע. אם זה הקרב בו תמיד המפקד לוקח חלק, אם זה אירוע חבלני או מקרה של אסון. מפקדי צה"ל עשו כך תמיד, לפעמים אף תוך שסיכנו את עצמם. זו רוח צה"ל וזה מה שעושה אותו מיוחד כל כך.

"הקברניט טעה"

לדברי חברי הוועדה, "צריכה להיות סיבה שאין עליה מחלוקת כדי שהמפקד לא יהיה בנקודה זו. סיבה אפשרית ואולי היחידה כולה להיות בהיותו במקום אחר בו יכולת השפעתו על התוצאות תהיה גדולה יותר. במכלול השיקולים אותם שקל רס"ן פרץ בהחלטתו היכן להיות, הנימוק כי מתא הטייס הוא ניהל בדרך טובה יותר את הפינוי - היה לדעתנו מוטעה. מקומו, בהיותו המפקד הבכיר בשטח, היה בזירת ההתרחשות. כלומר, ליד הנפגעים. נוכחותו היתה משרה על כל הנוכחים תחושת ביטחון והיתה חשיבות רבה לכך, הן בהיבט המקומי והן בהיבט הכללי של התנהגות מפקדים בצה"ל".

פרץ הסביר לוועדת החקירה כי לא יכל לעזוב את המסוק כי נחת בשיפוע, ועל כן היה חייב להישאר בתא הטייס. חברי הוועדה אמרו על כך כי פרץ היה צריך לשגר אל הנפגעים לפחות את הנווט, שהיה לצידו. "במצב דברים שכזה קמה חובתו של המפקד, הקברניט, לשגר אל הנפגעים את הנווט - ביטוי של פיקוד ומנהיגות נכונה, שכן, הדבר היה מבטא את מעורבותו של צוות הטיסה באירוע ודאגתו למתרחש".

בסיום הדברים, מסכמים חברי הועדה את ביקורתם כלפי פרץ במסר לחיל האוויר. "לדעתנו טעה הקברניט בהימנעותו משיגור הנווט את אל הנפגעים, ואנו ממליצים למפקד חיל האוויר להעיר לו על כך ולפיקוד הבכיר של חיל האוויר להשתמש במקרה זה כמקרה מייצג ומלמד, בבואם להכשיר קברניטים ומפקדים. אנו משוכנעים כי זה הינו, והיה תמיד, סטנדרט ההתנהגות הראוי בצה"ל ומקרה זה, כמו אולי מקרים מעטים אחרים, בהם מפקדים לא נהגו כך, הוא היוצא מן הכלל אשר אינו מעיד על הכלל".

המאבק יימשך

אמהות הרוגי האסון מבטיחות להמשיך להיאבק כנגד מינויו של פרץ לתפקיד הרבצ"ר וכבר פנו לרמטכ"ל ולשר הביטחון באמצעות עו"ד אליעד שרגא למנוע את המינוי. "הכתם וההערות על התנהגותו של פרץ, לא רק כמפקד אלא גם כאדם, אינם דברים שנמחקים במהלך המשך חייו", אומרת לאה צוריאנו, אימו של גיל. "פרץ יכול מבחינתי לשמש בכל תפקיד אחר, אבל לא בתפקיד של הרב הצבאי - תפקיד שמגלם בתוכו את המוסר וקדושת החיים. לא יתכן שמי שנהג כפי שנהג יעסוק במהלך תפקידו כרב צבאי בנושאים רגישים כמו חללי צה"ל". לדבריה, "המטרה שלנו היא שכל עם ישראל יידע מי האיש הזה ואיך הוא פעל, או יותר נכון לא פעל, להצלת החיים של הבן שלי".

מאיה נוסבאום, אימו של אסף רוזנברג, אומרת כי מאז היוודע מינויו של פרץ הודיעו לה משפחות שכולות כי לא יאפשרו לרבנים צבאיים להגיע לאזכרות קרוביהם. "לא ייתכן שהוא יגיד שהוא לא ננזף", היא אומרת, "אם כך גם רב וגם שקרן. משפחות שכולות הודיעו לנו שיצטרפו למאבק שלנו ואמרו שאם יגיע רב צבאי מטעמו לטקסי ימי הזיכרון ולאזכרות, הם לא יגיעו. אנחנו נצליח לחשוף את פרצופו האמיתי של רפי פרץ".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully