וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפסקת עשר

עינב שיף

21.1.2010 / 9:30

לציון עשור למותה של מיכל ניב, וואלה! תרבות הכינה פלייליסט בהשפעת טעמה המשובח של המדריכה המוזיקלית האחרונה

"אתה יודע", אמר לי השבוע מאזין מושבע של "הפסקת עשר", התוכנית המיתולוגית של מיכל ניב ז"ל, "הרבה אנשים חשבו שהיא מאד אהבה את הסמיתס או את דיס מורטל קויל, אבל האמת היא שהיא השמיעה את זה כי היא ידעה שאוהבים את זה ושזה מתאים. יכולת לשמוע בקול שלה שזה לא בדיוק ליבת הטעם שלה".

המשפט המדהים הזה הראה שגם לסמל של העריכה המוזיקלית החופשית והאלטרנטיבית היתה מודעות לכך שטעם הקהל לא הכרח חופף את טעמה. אם יש משהו שחסר ברדיו הישראלי היום זה בדיוק את השילוב הזה, של המגיש שמצליח לגדל דור מוזיקלי חדש בדמותו אבל יודע להצדיע גם לקולות האחרים שרוצים להיות שותפים לדבר העצום הזה שנקרא מוזיקה.

אקו והבאנימן – "Songs to Learn And Sing"

"שתדע", המשיך אותו אדם, "שמכל הלהקות האלו של האייטיז, היא הכי אהבה את אקו והבאנימן". ולפיכך, אין אלא לפתוח את הפלייליסט הזה, שכולו מחווה לטעמה של אחת ממעצבות הטעם המוזיקלי המשובחות שהיו כאן, עם האוסף שהכיל בתוכו את "Bring on The Dancing Horses" - אות הפתיחה של "הפסקת עשר", האות שאחריו אנשים שאהבו מוזיקה ידעו שהם הגיעו למקום הנכון.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
האות המיתולוגי. עטיפת האלבום של אקו והבאנימן/מערכת וואלה!, צילום מסך

בלאק פלאג – "Six Pack"

הנרי רולינס, הסולן של בלאק פלאג, לא הבין למה המעריצים שלו יורקים עליו בכל הופעה. פעם אחת, הבריון הרגיש הזה תפס יורק עצבני במיוחד וכשהוא מאיים עליו באגרוף, שאל אותו "למה?". "חשבתי שאתה אוהב את זה". היריקה הזו היא משל לאפקט שיש להארדקור פאנק כשהו מושמע ברדיו – יורקים עליך, כי חושבים שאתה אוהב את זה, או כי מיכל ניב אהבה את זה. והיא צדקה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
לפעמים כשיורקים עליך, זה טוב. עטיפת האלבום של בלאק פלאג/מערכת וואלה!, צילום מסך

טלוויז'ן – "Marquee Moon"

כשמלאו חמש שנים למותה, הקדיש לה המוזיקאי דויד פרץ טור מרגש בבלוג שלו תחת הכותרת "מסך קרוע". הוא סיפר שם על הפעם הראשונה ששמע את התוכנית, אז בגרסת "הפסקת עשר בלילה" ששודרה בגל"צ. בסיומה, השמיעה ניב השמיעה את "Torn Curtain" מאותו אלבום בכורה מופתי של טלוויז'ן, להקת הארט-Pאנק המיתולוגית מניו יורק. "כמה נחמד להיזכר בחברים ישנים", אמרה אז ניב. השבוע הקדיש פרץ פוסט נוסף עם שירים לזכרה: "Torn Curtain" הוא אחד מהם ושוב - החברים הישנים הגיעו לבקר.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
נעים להיזכר בחברים ישנים. עטיפת האלבום של טלוויז'ן/מערכת וואלה!, צילום מסך

הקיור - "Kiss Me Kiss Me Kiss Me"

תמיד כששאלו אותי בפליאה איך אני אוהב את האייטיז, נזכרתי באותן תוכניות של ניב שהצלחתי להשיג מכל מיני פסיכים שהעלו אותם לסולסיק מקסטות. הריח האפור שלהם התפרץ כמו רוברט סמית' והגיטרות המחורעות של "The Kiss" - השיר שפותח את האלבום הזה. ניב הגישה את ספיישל הקיור הראשון בישראל. ערך אותו אגב, אחד, אלדד קובלנץ.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הגיטרה המחורעת, האפור של האייטיז. עטיפת האלבום של הקיור/מערכת וואלה!, צילום מסך

ניק קייב – "Kicking Against The Pricks"

לא מעט ישראלים נוהגים לחשוב, לא בלי מידה מסוימת של צדק, שניק קייב הוא המצאה ישראלית. לניב, שהנחתה גם את הספיישל הראשון של ניק קייב בישראל, היה חלק לא קטן גם בזה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
גם של מיכל ניב. עטיפת האלבום של ניק קייב/מערכת וואלה!, צילום מסך

גאן קלאב – "Mother Juno"

בנקודה הזו חשוב להבהיר: לא מדובר כאן ברשימת האלבומים האולטימטיבית של מיכל ניב. החתום מעלה אינו מתיימר לקרוא מחשבות של בני אדם חיים ועל אחת כמה וכמה של אלה שכבר לא איתנו. אבל הרכבים כמו גאן קלאב של ג'פרי לי פירס הם יותר מזיכרון של שיר שהושמע בתוכנית, הם צריבה מוזיקלית בעור של מי שהעדיפו לצבוט את עצמם מאשר לחיות בהזיה לא מציאותית. העדינות האלימה של גאן קלאב היא הדוגמה לאופן שבו תוכנית רדיו יכולה לשנות חיים של אנשים, גם ב-10 בבוקר וגם ב-10 בלילה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
צריבה מוזיקלית בעור. עטיפת האלבום של גאן קלאב/מערכת וואלה!, צילום מסך

רמי פורטיס – "פלונטר"

בהכנת הכתבה הזו לא חזרו שמות רבים מדי בעברית, מלבד פורטיס. גם אהוד בנאי והפליטים היו שם, אבל פורטיס ו"פלונטר", שגם יותר מ-30 שנים אחרי הוא המניפסט הראשון שהכריז "נשבר לי!", חזרו גם חזרו. ואילו ניב היתה זו שהביאה את ה"נשבר לי" הזה ללב המאפליה של הממסד.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
קריאת הנשבר לי הראשונה. עטיפת האלבום "פלונטר"/מערכת וואלה!, צילום מסך

שינייד אוקונור – "The Lion And The Cobra"

נכון שאתם מופתעים? להשמיע שירים מאלבום שמכר 2.5 מיליון עותקים ברחבי העולם בתוכנית שנחשבה למקדש של האינדי – זה מרד אמיתי.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מרד אמיתי. עטיפת האלבום של שינייד אוקונור/מערכת וואלה!, צילום מסך

"Fuzztones - "Braindrops

חשבתי שאני אוהב גאראג' עוד לפני שבכלל יצאתי להפסקת עשר בתיכון. בגלל תוכניות כמו "הקצה" והפורומים וכו'. רק אחר כך גיליתי שהיא אירחה אותם כשהם הגיעו לארץ. רגע, הפאזטונס היו בארץ?!

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
היו בארץ. האלבום של פאזטונס/מערכת וואלה!, צילום מסך

ג'וי דיוויז'ן – "Unknown Pleasures"

השורה הפותחת את האלבום הזה היא "אני חיכיתי למדריך שיבוא וייקח אותי ביד". קשה לחשוב על משפט אחר שיסכם את התפקיד המוזיקלי שמילאה מיכל ניב, בחייה וגם במותה, בחייהם של מאזינים רבים כדוגמת החתום מעלה. חבל שבימים האלו אין מדריך בישראל.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
איפה המדריך? עטיפת האלבום של ג'וי דיוויז'ן/מערכת וואלה!, צילום מסך

מיכל ניב הלכה לעולמה ב-21 בינואר, 2000 בגיל 34. יהי זיכרה ברוך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully