וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קרב רב בצה"ל: הטייס או המטכ"ליסט?

יהושע בריינר

15.1.2010 / 8:00

בעוד חצי שנה יסיים הרב רונצקי את תפקידו כרב הצבאי הראשי. תוך שבועיים צפוי הרמטכ"ל להכריע מי יקבל את התפקיד: הרב פרץ או הרב קרים?

כחול מול ירוק. הטייס מול המטכ"ליסט. בתוך שבועיים צפוי הרמטכ"ל להכריע מי יתמנה לרב הצבאי הראשי של צה"ל במקומו של הרב אבי רונצקי, כשמאחורי הקלעים המתח עולה. מי שנחשבים כבעלי הסיכויים הטובים ביותר להתמנות לתפקיד הם ראש המכינה הקדם צבאית בעצמונה סא"ל (במיל') הרב רפי פרץ (טייס לשעבר) ומולו סא"ל הרב אייל קרים (סיירת מטכ"ל לשעבר), המשמש כיום כראש תחום הלכה ברבנות, כשלכל אחד מהשניים תומכים רבים הדוחפים את המועמד שלהם לקראת ההכרעה.

רונצקי, שצפוי לסיים את תפקידו ביולי הקרוב, ביצע מהפכה ברבנות הצבאית כשזו החלה להיות מעורבת בתכנים חינוכיים המועברים ביחידות קרביות, מה שעורר כעס רב מצד גורמים בחיל החינוך. רונצקי גם נודע בהתבטאויות שעוררו דיון ציבורי, ובהן צוטט כמי שאינו תומך בגיוס נשים ומתנגד לכתבות על חיילים הומואים.

המועמד בו תומך רונצקי להחליפו הוא הרב אייל קרים, המשמש כיום כראש תחום הלכה ברבנות ובן טיפוחיו. קרים, תושב ירושלים, נחשב כפוסק פופולרי בנושאי צבא ויהדות, ואף הוציא חמישה כרכים של הלכות צבא בשם 'קשרי מלחמה'. קרים גדל בחטיבת הצנחנים, פיקד בסיירת הצנחנים והיה קצין מוערך בסיירת מטכ"ל. דרכם של של רונצקי וקרים נפגשו בישיבת 'עטרת כהנים' בירושלים, שם היה רונצקי רבו של קרים. לאחר שחרורו מצה"ל חזר קרים לישיבה ואף הקים בסמוך לה מכינה קדם צבאית. עם מינויו של רונצקי לרבצ"ר, החזיר לשירות את קרים והפך אותו לפוסק הבלעדי.

"כמו רונצקי, גם קרים מאמין באקטיביזם של הרבנות בכל הקשור למעורבות עמוקה ביחידות הקרביות", אומר גורם בכיר בצה"ל, "בדומה לרבצ"ר, קרים מאמין שהתפקיד של הרבנות זה לא רק נושאי כשרות אלא 'רבנות קרבית' שמעורבת בנעשה".

מגוש קטיף למטכ"ל

המועמד הנוסף הוא ראש המכינה הקדם צבאית 'עצמונה' הרב רפי פרץ, הנחשב למתון. פרץ, סא"ל במילואים, שירת בעברו כטייס מסוקים בחיל האוויר וכיום מדריך בבית הספר לטיס בחצרים. הקים את המכינה הקדם צבאית בעצמונה שבגוש קטיף, והתפרסם במהלך ההתנתקות כמי שקרא שלא לסרב לפקודת הפינוי. כיום מתגורר ביתד שבחבל ניצנה, לשם הועברה המכינה.

פרץ נחשב לאחד הרבנים האהודים ביותר בציונות הדתית, בעיקר בעקבות התנגדותו הנחרצת לסירובי פקודה, ואולם דווקא התנגדות זו הביאה עליו גם כמה מתנגדים המגדירים אותו כ'ממלכתי'. "אני מתעסק בקידום המכינה וזה עיסוקי היחידי כעת", אומר פרץ, "עמדתי בנושא הסרבנות ידועה. עוד לא באו ואמרו לי 'בוא תהיה הרבצ"ר' אבל אם זה יקרה, אני בהחלט אשקול את זה".

מי שדוחפים את פרץ לתפקיד היא הקצונה הבכירה בצה"ל, המעוניינים להחזיר את הרבנות הצבאית לימים בהם פעלה בעיקר מאחורי הקלעים, לפני כניסתו של רונצקי. כך למשל הביעו גורמים בצה"ל דעה כי במידה וקרים לא יתמנה לתפקיד, יוכלו בצה"ל לסגור את תחום התודעה היהודית, יחידה אותה הקים רונצקי להפצת תכנים בקרב היחידות - יחידה שגרמה למתיחות רבה בין הרבנות לחיל החינוך.

באחרונה נפגש פרץ עם הרמטכ"ל אשכנזי - פגישה שהוגדרה כהיכרות. במהלך השיחה נשאל פרץ על הרב קרים ואמר כי לדעתו מדובר במועמד טוב ומתאים לתפקיד. קרים אף זוכה לתמיכה של ראשי מכינות קדם צבאיות, אולם גורם המעורב בנושא אמר כי הכף נוטה דוווקא לטובתו של הטייס פרץ, שכן בצה"ל מעוניינים בהרגעת הרוחות מכיוון הרבנות הצבאית, זאת לאחר קדנציה סוערת בפיקודו של רונצקי ובוודאי על רקע הוצאת הר ברכה מההסדר עם צה"ל.

מלבד קרים ופרץ, על התפקיד מתמודדים שני מועמדים נוספים, אם כי נראה שסיכוייהם נמוכים: אל"ם הרב שלמה פרץ, המשמש כיום כראש תחום כשרות ברבנות וכן הרב אביחי קצין, ראש מדרשה ברעננה שנחשב כמקובל מאוד בקרב הציונות הדתית.

ורונצקי? הוא ככל הנראה ישוב לישיבה באיתמר וייזכר כרב הצבאי שלא היסס לומר את דעותיו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully