וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בכיר פלסטיני: "עסקת שליט לא תחליש את אבו מאזן"

ניר יהב, כתבנו לענייני ערבים

9.12.2009 / 20:55

סופיאן אבו זיידה, השר לשעבר לענייני אסירים לשעבר ברשות הפלסטינית, הדגיש בכנס שנערך בת"א כי "ישראל לא צריכה להסתתר מאחורי התירוץ של החלשת אבו מאזן כדי להתחמק מהעסקה"

"העסקה לשחרור החייל החטוף גלעד שליט, בין ישראל לחמאס אינה פוגעת באבו מאזן, וישראל לא צריכה להסתתר מאחורי התירוץ הזה כדי להתחמק מביצוע העסקה" – כך אמר הערב (רביעי) השר לשעבר לענייני אסירים לשעבר ברשות הפלסטינית, סופיאן אבו זיידה, בערב עיון בנושא הקיפאון בתהליך השלום, ביוזמת מרכז פרס לשלום והמכון לדיפלומטיה באוניברסיטת ת"א.

הממשלה צפויה לאשר את עסקת שליט. גדעון צנטנר, יותם רונן, רויטרס
"הישראלים סירבו לשחרר אסירים שישבו בכלא מעל 20 שנה"/רויטרס, גדעון צנטנר, יותם רונן

"במשך 15 שנים ניהלתי משא ומתן עם ישראל במסגרת ועדת האסירים", הוסיף אבו זיידה. "בכל פעם שדיברנו על החשיבות שישראל תשחרר אסירים פלסטינים כמחווה של רצון טוב, הישראלים סירבו לשחרר אסירים שישבו בכלא מעל 20 שנה, עוד לפני הסכם אוסלו, בטענה שהם לא יכולים לשחרר אסירים עם דם על הידיים. ואילו היום, ישראל מנהלת משא ומתן עם חמאס על שחרור אלף אסירים, מתוכם 450 שנידונו למאסר עולם. המסר הוא, שמי שמנהל משא ומתן עם ישראל, לא מקבל דבר. מי שפועל בכוח, מקבל".

אבו זיידה אמר כי לו ישראל הייתה מבצעת את ההתנתקות באופן דו-צדדי, היא הייתה זוכה לסיוע מצד הפלסטינים: "לקראת הבחירות ב-2006 ניסיתי לשכנע אנשים להצביע לפתח. אמרו לי – 'אתה מנהל משא ומתן עם ישראל במשך 15 שנה ולא הצלחת להוציא נעל של מתנחל מעזה, אבל הזרוע הצבאית של חמאס הצליחה להבריח את ישראל'. אם פירוק ההתנחלויות מעזה היה חלק מיישום מפת הדרכים וחלק מהתהליך המדיני, הממשלה הישראלית הייתה מקבלת שיתוף פעולה מאיתנו".

המשנה לראש הממשלה לשעבר, חיים רמון, הגן בכינוס על הצעדים החד-צדדיים של ישראל: "יש להבדיל בין חד צדדיות שמטרתה להביא לסיום הכיבוש, לבין חד צדדיות שמטרתה להעמיק את הכיבוש", אמר. "כשיצאנו מעזה, אותתנו שאנחנו לא רוצים לשלוט בשטחים". רמון הוסיף כי לדעתו יש לדון קודם כל בגבולות ובביטחון ורק לאחר מכן לעבור לדון בנושא ירושלים והפליטים.

"האופציה של שתי מדינות לשני עמים טובה לפלסטינים כמו מדינה אחת לשני עמים", אמר. "רבים מקרב הפלסטינים אומרים 'הסיכוי להגיע לשתי מדינות הולך ופוחת אז בואו נלך למדינה אחת לשני עמים'. יש לי תחושה שהאופציה הזו לגיטימית אצלם לא פחות משתי מדינות. עבורנו זה בלתי אפשרי. אנחנו לא יכולים לאורך זמן להפקיר את גורלנו בידי הפלסטינים, שהם אויבינו".

רמון תקף את המדיניות של ראש הממשלה באמרו, כי הוא מדבר אמנם על שתי מדינות לשני עמים, אך לא מסביר את המשמעויות של אמירה זו: "נתניהו התאהב במורשת שמיר. זה אפילו לא פול גז בניוטרל אלא לואו גז בניוטרל. העיקר, מבחינתו שהסטאטוס-קוו יימשך. אי אפשר להגיד 'שתי מדינות לשני עמים' בלי להגיד כלום על המתנחלים ועל הגבולות. עצם זה שבני בגין בממשלה, סימן שאני צודק".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully