וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כולם מתחלקים ברווחים

יניב בינו

27.11.2009 / 13:45

ברצלונה קנתה אותו ב-300 אלף יורו, סעיף היציאה שלו היום עומד על 75 מיליון. עם 10 שערים, פדרו הוא עוד הוכחה לצדקת הדרך של גווארדיולה

לאחר שחלוץ ברצלונה, פדרו, כבש את שערו ה-10 העונה בכל המסגרות, והשתווה במניין כיבושיו לזה של מסי (שכבר הספיק להגיע ל-11), נעשה ניסיון להשוות בינו לבין הארגנטינאי. שניהם נמוכי קומה (1.69 מטרים גובהם), שניהם באותו גיל (22), שניהם אוחזים בכישורים טכניים עילאיים, שניהם יכולים לשחק בשני האגפים, נכתב. כאשר פדרו עצמו נדרש לאותה ההשוואה, הוא דחה אותה מכל וכל. ניכר שהספרדי מודע למיקומו בהיררכיה של בארסה, כשאמר בצניעות לא כל כך אופיינית לכוכב צעיר עולה: "זה בכלל לא רציני להשוות אותי אליו".

פדרו שחקן ברצלונה חוגג עם דני אלבס. רויטרס
בנוסף לכל, הוא צנוע. פדרו/רויטרס

הכרה, מעמד ושם

ב-2005 זה היה מסי, ב-2006 ג'ובאני דוס סנטוס, ב-2007 בוז'אן קרקיץ', ב-2008 סרחיו בוסקטס והעונה זה פדרו. ברצלונה ממשיכה במסורת גידול, טיפוח והשקת הכוכבים הצעירים שלה. זה, כידוע, מתחיל ב'לה מסייה', אקדמיית הנוער המפוארת של המועדון הקטלאני, בין אם מגיל צעיר מאוד, בין אם דרך רכישתם בגיל נוער אחרי שצדו את עיניהם של סקאוטרים של המועדון שמסתובבים בעולם.

העונה, כאמור, זוהי עונתו של פדרו. חלוצה של בארסה קיבל את המפתחות מידיו של פפ גווארדיולה להיכנס לרוטציה של אלופת אירופה, והוא לא מאכזב. אפילו הרבה מעבר לכך, פדרו עונה על הציפיות ואף מדהים את כל אלו שתלו בו תקוות וגם את אלו שפחות האמינו בכישרון הצעיר של אלופת ספרד. אחרי השער שכבש נגד אינטר בניצחון 0:2 במחזור החמישי של ליגת האלופות, הוא סחט מחמאות מקיר לקיר. "פדרו הוא ההבטחה הגדולה של ברצלונה", כתב אלונסו סטלה במאמר שכותרתו הייתה 'האם פדרו הוא מסי הספרדי?'

לעתים שמו של אדם הולך לפניו. התגלגלות שמו של החלוץ גם מעידה על הכבוד והמעמד שרכש לעצמו במשך השנים במועדון. כשהגיע לברצלונה ב-2004 בעודו בן 17, הוא נקרא על ידי כולם פדריטו - פדרו בהקטנה - לאור גילו הצעיר יחסית, וגם לאור העובדה שהוא הגיע ממקום קטן ומקבוצה נידחת אי שם באחת הליגות האזוריות של המדינה. אט אט, כשהבקיע והחל לצבור לעצמו מעמד, הפך פדריטו לפדרו. לאחרונה הוא עלה בדרגה נוספת, כשכבר זכה לכינוי PR17, ראשי התיבות של שמו, פדרו רודריגז, בצירוף מספר חולצתו, דבר השמור לגדולים באמת, דוגמת CR9 למשל של כריסטיאנו רונאלדו.

שחקן ברצלונה ליונל מסי. רויטרס
ב-2005 הוא עשה את הפריצה מ'לה מסייה'. מסי/רויטרס

יש כאלה שמזהים יהלום, ויש כאלה שלא

פדרו רודריגז לדסמה נולד ב-1987 בכפר אבוטס, השוכן בסנטה קרוז דה טנריפה, עיר הבירה של טנריפה. הכפר הקטן באי מונה כ-700 תושבים בלבד, וכפי שפדרו מספר "לכל ילד בכפר היו שתי אופציות - ללמוד בבית הספר או להתעסק בספורט". אביו של פדרו, ירקן הכפר, ואחיו גילו את הכישרון הגדול הטמון בו ושלחו אותו לקבוצת סן איסידרו הסמוכה. מאמן הילדים במועדון הקטן, איבן רודריגז, הבין את גודל היהלום שיש בידיו, וידע כיצד ללטש אותו. רודריגז היה אוסף את פדריטו מביתו, ומגיע איתו בצוותא לתחנת הרכבת שהובילה אותם למגרש האימונים. מבחינה מקצועית, המאמן עבד עם פדרו על מהירות ועל היכולות הטכניות, כשגולת הכותרת הייתה העבודה איתו על השליטה והבעיטה בשתי רגליו - דבר בו מתגאה הכוכב, שנהנה מרגל שמאל אימתנית, אבל גם עושה את אותם הדברים בדיוק גם עם רגל ימין.

לימים, כשגדל פדרו, הוא כיכב בקבוצה. באצטדיון של סן איסידרו, המכיל כ-2,700 מקומות, היו מתקבצים רבים מהכפר בו גדל פדרו, משפחה, חברים ומכרים, שהיו מעודדים ודוחפים את הנער הכישרוני שהיה בולט מעל כל השאר. בטנריפה, שם שוכנת קבוצת כדורגל בכירה בספרד, לא זיהו את הכישרון הענק המונח להם מתחת לאף, וב-2004 סקאוטרים של בארסה איתרו אותו בטורניר נוער, והצליחו לשים ידם עליו. בארסה שילמה סכום של 300 אלף יורו לסן איסידרו, כעת עומד סעיף היציאה של פדרו בחוזה החדש בו הוא הוחתם עד 2014 על 75 מיליון יורו.

ההימור של גווארדיולה

בברצלונה ב' המשיכו לעבוד עימו על כישוריו, אבל את הדחיפה הגדולה ביותר בקריירה שלו הוא קיבל ממאמנו כיום בקבוצה הבכירה, פפ גווארדיולה. הקטלאני, שמונה למאמן הקבוצה השנייה של המועדון ב-2007, לקח את פדרו תחת חסותו. באותה עונה הוא דחף אותו לקבל קצת במה וטעם מהקבוצה הבוגרת, אותה אימן פרנק רייקארד, שם הוא הספיק לערוך הופעת בכורה ושתיים בסך הכול. בבארסה כמו בבארסה, אוהבים לבשל את השחקנים המוכשרים שלהם על אש קטנה ולא לזרוק באחת היישר לקלחת. למרות שבעונה שעברה (2008/9), העונה בה מונה גווארדיולה לקבוצה הבוגרת, פדרו היה כבר בן 21, הוא רשם רק 14 הופעות.

העונה, הוא וגווארדיולה כבר ידעו שזו השנה בה יצטרך פדרו להוכיח את עצמו במגרש של הגדולים. בתחילת השנה הוא אמר בראיון כי הוא מצפה לקבל יותר זמן משחק, והוא לא היה אומר זאת מבלי שידע שלדבר לא יהיה כיסוי וגיבוי מהמאמן, שסמך ובנה עליו. גווארדיולה לקח את ההימור בשילובו, ופדרו גמל לו. הם לא יכלו לחלום על פתיחת עונה טובה יותר מכפי שהתרחשה במציאות. השער שהעלה את פדרו בעיקר לכותרות היה שער הניצחון בדקה ה-115 בסופרקאפ האירופי על שחטאר דונייצק (0:1), שהביא לבארסה את אחד מחמשת תאריה העונה. ראוי לציון גם השער הנהדר שכבש בבית נגד אלמריה ב-0:1, ובינתיים, כאמור, יש לו 10 שערים ב-18 הופעות.

"גווארדיולה לימד אותי כל כך הרבה", ידע החלוץ למי להודות. "מעל הכול, איך למקם את עצמי על הדשא. הוא נתן לי המון ביטחון, נתן לי הרבה אפשרויות ואני לוקח אותן בשתי הידיים דרך עבודה קשה". חוזהו של המאמן מסתיים בתום העונה הנוכחית, והוא עדיין לא חידש אותו. גם פדרו יודע שעזיבה בלתי צפויה של גווארדיולה את המועדון יכולה להיות בעייתית מאוד עבורו. "אם הוא לא יהיה בברצלונה בעונה הבאה, זו תהיה אכזבה ענקית בשבילי, ולכולם", אמר.

ההצלחה הגדולה של פדרו בברצלונה, הביאה את מאמן נבחרת ספרד ויסנטה דל בוסקה לשקול בכובד ראש את זימונו לסגל, והוא היה קרוב מאוד לכך במשחקה האחרון נגד נבחרת ארגנטינה. בספרד כבר החלו לקשור לפדרו כתרים וחולמים על היסטוריה. במדינה נאמר שאם הוא יזומן למונדיאל הקרוב ויכבוש במדי הנבחרת, הוא יהיה לשחקו הראשון בעולם שכובש בשש מסגרות שונות - ליגה וגביע ספרדי, ליגת האלופות, סופר קאפ אירופי וספרדי ומונדיאל.

המלחמה מתחילה בקלאסיקו

בקבוצה כמו ברצלונה ניצול מצבים הוא שם המשחק, ופדרו מצטיין בתחום הזה העונה. למשל, במשחק הניצחון (2:4) על מאיורקה בקאמפ נואו, הוא כבש שני שערים משלושה ניסיונות. "הסטטיסטיקה של פדרו מדברת בעד עצמה, הוא מבקיע בממוצע כל 108 דקות", כתב ריקי רומרו ב'אס', והוסיף: "לפדרו יש עונה סנסציונית, אבל הוא שומר על הראש ולא מסתחרר מההצלחה. כמות השערים שהוא כבש נובעת משילוב שני מרכיבים: התנועה של הקבוצה שעובדת בחלקה עבורו והיכולת של החלוץ עצמו. המספרים שלו והיעילות שלו הציבו את הר הגעש הקנארי קודם בתור לפני בוז'אן קרקיץ'".

ואכן, הדקות הרבות שמקבל פדרו באות על חשבונו הישיר של קרקיץ'. אם האחרון היה בן טיפוחיו הגדול של רייקארד, הרי שמאז שעזב המאמן ההולנדי את המועדון ניכר פיחות גדול במעמדו. גווארדיולה חפץ ביקרו של פדרו שבא על חשבון קרקיץ', כאשר האחרון רואה העונה כמעט אך ורק ספסל ואת הגב של פדרו, המחליף הראשון של אחד מהשלישייה הקדמית שכוללת את מסי, איברהימוביץ' והנרי. לאור יכולותיו המגוונות - מהירות גבוהה, יציאה מהירה מהמקום, שליטה מצוינת בשתי הרגליים ובעיטה חזקה - פדרו יכול להיות מתופקד ולעשות עבודה טובה בשני האגפים, דבר שנותן לו יתרון על קרקיץ'.

השאלה הגדולה מבחינת פדרו היא מה יקרה כשהנרי יסיים את דרכו במועדון. השמועות שהסקורר הצרפתי נחוש לעזוב (ואולי אף לפרוש) בתום העונה מתגברות. פדרו, שצובר עוד ועוד מעמד וביטחון בקבוצה, הוא אחד מהמועמדים לרשת את הנרי, אלא שזה כמובן לא מובטח. "פדרו קיבל מתנה גדולה", אמר עליו גווארדיולה. "הוא יכול להבקיע שערים מבלי להיות מעורב כלל במשחק. עם זאת, יש לו עוד הרבה מה ללמוד בקריירה כדי להגיע לרמה של הנרי". האם גווארדיולה, בהנחה שיישאר, וההנהלה ישימו את המפתחות בידי פדרו ויתנו לו להיות ב-11 הפותחים של אלופת אירופה או שמא ינחיתו שחקן שיעקוף אותו בתור?

אירוני הוא שההצלחה של פדרו מהווה במקום מסוים חרב פיפיות עבורו בכל הקשור למלחמה על ההרכב הראשון, כאשר גווארדיולה עצמו משתמש בו כקלף מיקוח נגד ההנהלה. הצלחתו של גווארדיולה בהימור עליו חיזקו מאוד את מעמדו של המאמן בקרב ההנהלה והאוהדים. כעת דורש גווארדיולה לחזק את הקבוצה בחלון ההעברות בחודש ינואר הקרוב. המאמן טוען שהסגל שלו קצר מדי, מה שיכול ליצור לו בעיה לקראת סיום העונה. אחד השמות החמים ביותר שעולים כל העת בהקשר של הקבוצה הוא של קשר מנצ'סטר סיטי וריאל מדריד לשעבר, רוביניו, המשחק באגף שמאל, המקום בו פדרו בדרך כלל מתופקד. המלחמה של פדרו מתחילה מעתה, להוכיח שהוא ראוי, ואין מקום טוב יותר מהקלאסיקו כדי לעשות זאת.

שחקני ברצלונה חוגגים עם תיירי הנרי, פדרו. רויטרס
הצרפתי ומחליפו? הנרי מברך את פדרו/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully