וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משטרת כח אדם

מתי שמואלוף

14.10.2009 / 10:51

הפרטת מרכז ההדרכה במשטרה פתח תקוה היא התחלה של מימוש חזון מצמרר העתיד לבוא בערים נוספות בישראל. דעה

הפרטה היא אחת מהאידיאולוגיות המיושמות בישראל ללא דיון ציבורי רחב. היא מתירה את העברת האחריות של הממשלה על שמירה על הסדר החברתי (באמצעות אלימות ממוסדת) והענקתו לגורמי רווח. גופים עסקיים אלו לא רואים את האינטרסים של האוכלוסייה. הם פועלים להגדיל את נתח השוק שלהם ולשמור על מקורות הרווח שלהם. אך חברה לא יכולה להתדיין כגוף עסקי - יש לה צרכים ושאיפות אחרות מלבד לספק רווח לתאגידים.

במציאות שבה לא מעט מראשי העיר נתפסו בשחיתות, כשרשויות מקומיות שלמות קורסות בשל אי העברת תקציבי איזון נאותים, מי מבטיח שהמשטרות העירוניות המופרטות לא יהפכו גם לגופים מושחתים? ידוע לנו כבר היום שחברות כוח אדם הן לא הפיתרון כי אם הבעיה, ומה יקרה לכל הזכויות העובדים של השוטרים והשוטרות שמקבלות את משכורתן מהמדינה? כוח השיטור יהפוך להיות מוצר שניתן לקנותו. וכך נהפוך ללכודים בתוך קשר גורדי בין האינטרסים של בעלי ההון השולטים בחברות כוח האדם, בין רשויות מקומיות מושחתות ופוליטיקאים מקומיים שיסרחו.

איך וכיצד תפעיל המדינה מנגנוני איזון לכוח הרב שניתן בידי רשויות, פוליטיקאים ויחידים בכדי שלא יהפכו למושחתים? שהרי אם אחד מבעלי ההון ירצה יותר אסירים הוא ישתמש בפוליטיקאי ליצור חוקים יותר נוקשים, במשטרה לאסור כמה שיותר אסירים בבתי הסוהר, להשכיר את האסירים לתאגיד שלו ולהעסיקם מתחת לשכר המינימום - והנה לכם חזון שאפשרי לביצוע במקרה שכזה ומתרחש כבר בארה"ב. שם במקום אאוטסורסינג, הם מעניקים אסירים לעבודה זולה בתאגידים.

יש להשקיע בתקציבים חברתיים ולפקח על כוח באמצעות המדינה ומשרדי הממשלה. כך גם ישמרו הזכויות העובדים בבתי סוהר או במשטרה וגם ניתן יהיה לפקח על הסדר החברתי, לשרת את הציבור ולשמור על שלטון החוק.

הפרטת הרשות המבצעת בישראל

כאמור, בישראל אנו עדים לקולות רבים המבקשים להפריט את הרשות המבצעת. בין השאר מבקשים להפריט את בתי הסוהר (במהלך שנת 2005 הגישו חטיבת זכויות האדם במרכז האקדמי למשפט ולעסקים וגונדר (בדימוס) שלמה טוויזר עתירה לבג"ץ התוקפת מהלך זה). בנוסף רוצים להפריט את גופי המשטרה ולהעבירם לתאגידי כוח אדם. אחד מהצעדים שננקטו הוא ניסיון הפרטת מרכז ההדרכה של המשטרה, כלומר העברת פעילות ההדרכה של שוטרי ישראל מידי משטרת ישראל לידיו של גורם עסקי פרטי, כחלק מהפרטת סמכויות שלטוניות. ישנה התנגדות בכנסת למהלך זה משום שבית המשפט העליון עדיין לא הכריע בחוקתיות של הפרטת בית הסוהר כחלק מדיון בהפרטת הרשות המבצעת.

אין פתח לתקווה

התחקות אחר הפרטת המשטרה בפתח-תקוה מגלה מציאות מבהילה וטוטליטרית. המשטרה בפתח תקווה לא תיקח חלק במערך השיטור העירוני בעיר, כך הודיע בתחילת חודש אוקטובר מפקד מרחב השרון, תנ"צ שמעון שומרוני, לראש העיר איציק אוחיון. במשרד לביטחון פנים, לא פחות ולא יותר, הבהירו כי המערך יהיה תחת אחריות העירייה בלבד. ומי יחליף את המשטרה? יחידות מאומנות שהם לא שוטרים, אלא עובדי חברת אבטחה שיעברו לכאורה הכשרה. את פעילות חברות האבטחה אנו כבר מכירים מעושק עובדיהם, מגזילת פרנסה ומהחזקת לובי פוליטי חזק שלא יאפשר אכיפה של חוקי עבודה.

העירייה בפתח תקוה פרשה למען חברות האבטחה 65 מצלמות ברחבי העיר, כשהיעד הסופי הוא 300 בתוך כשנתיים. לכאורה המטרה של העירייה היא הרתעת משחיתים ועברייני תנועה, וכן פקיחת עין על המתרחש ברחובות העיר. חברות האבטחה ירצו לשמור על הסיירות העירוניות שלהם כשהן עובדות, אחרת אין צידוק לעובדים חסרי זכויות שסתם יסתובבו מתוסכלים. אז צריך לספק להם עבודה בכל פינה חשוכה תהיה מצלמה ויעמוד עובד (במדי שוטר) מדוכא ש"יחפש" את עבודתו.

העיר פתח תקוה עלתה לכותרות בעקבות ההפרדה הגזענית בין בתי ספר לאתיופים ולשאר האוכלוסייה. אך היא לא מסתפקת בחומות גזעניות בין יהודים. אלא היא העלתה רעיון נוסף להפרדה גזענית שתיושם על ידי המשטרה המופרטת שלה. כך הודיע העירייה כי היא תאתר נערות שמבלות עם ערבים אזרחי ישראל. כך ביחידת הנוער של עיריית פתח תקוה הוקם צוות מיוחד שיסייע לנערות שנוהגות להתרועע עם בני מיעוטים. במקביל יתהדק המעקב אחר שב"חים באמצעות מניעת השכרת דירות מפוצלות והגבלת שעות הבילוי שלהם בבתי הקפה עד 23:00 בלבד.

חברו אחד ועוד אחד וקבלו משטרה פרטית של חברות האבטחה שעוקפת חוקים גזעניים, מצלמת אותך בכל פינה ולבסוף דואגת לשמור על האינטרסים של חברות כוח האדם ולא של הציבור שאותו היא אמורה לשרת. מפחיד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully