וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בנו של אילן רמון נהרג בהתרסקות מטוס

יהושע בריינר ונעמה טלמור

13.9.2009 / 18:27

טייס חיל האוויר אסף רמון נהרג בהתרסקות מטוס F-16 אותו הטיס בדרום הר חברון. עדי ראייה לוואלה! חדשות: "שמענו פיצוץ חזק ופטריית עשן ענקית עלתה מכיוון הוואדי"

שי מכלוף

(צילום: שי מכלוף, קריינות: אילן שניג, עריכת וידאו: ענת ברק)

טייס חיל האוויר סגן אסף רמון, בנו של האסטרונאוט הישראלי הראשון אילן רמון ז"ל, נהרג בצהריים (ראשון) בהתרסקות מטוס F-16 חד-מושבי מדגם "נץ" בדרום הר חברון. סיבת התאונה עדיין נבדקת. ההתרסקות אירעה מדרום ליישוב בני חבר, בתוך ואדי. בשל הקשיים הטופוגרפיים להגיע למטוס, התקשו כוחות החילוץ לחלץ את גופת הטייס והסתייע במסוקי סער על מנת להוריד כוחות לשטח. לדברי עדי ראייה, המטוס היה מפורק לחלוטין והתפזר לאורך רדיוס של עשרות מטרים. במקביל, הוצא צו שטח צבאי סגור וכוחות ביטחון רבים הובהלו למקום.

לדברי זכי יהב, פראמדיק של מד"א, "סמוך לשעה שתיים קיבלנו דיווח ממספר אזרחים, כולל תושבים פלסטינים על משהו שנופל מהאוויר. הם לא ידעו במה מדובר. יצאנו מהמקום והתחלנו לחפש את אתר ההתרסקות. לאחר שעה של סריקות, איתרנו את המקום ולאחר מכן חברנו לכוחות צה"ל והגענו. שם מצאנו חלקי מתכת מרובים פזורים לאורך ק"מ. כצוותי רפואה לא היה לנו הרבה לעשות במקום".

תושבי ההתנחלות פני חבר, הקרובה למקום ההתרסקות, סיפרו לוואלה! חדשות כי "היתה תנועה של כלי טיס רבים ופתאום שמענו פיצוץ חזק ופטריית עשן ענקית עלתה מכיוון הוואדי, ומיד הבנו שקרה משהו נורא. התקשנו לצה"ל לדווח על מה שראינו".

גורמים צבאיים מסרו, כי בשלב זה יש להיזהר מספקולציות באשר לסיבת ההתרסקות. לדבריהם, אסף ביצע עשרות גיחות מאז קורס הטייס ולא היה בגיחה זו משהו חריג. כמו כן, אמרו, למטוס מהסוג בו טס אין היסטוריה של תקלות. עוד אמרו הגורמים, כי אסף היה חניך מצטיין בקורס הטייס וגם בשלב הקורס המתקדם נחשב כבולט.

המטוס בו התרסק אסף רמון היה מדגם F-16 "פאלקון פייטר" שבחיל האוויר הישראלי עוברת שמו ל"נץ". זהו מטוס קרב סילוני רב-משימתי שתוכנן על ידי חברת ג'נרל דיינמיקס בארה"ב, חברה שנקנתה על ידי חברת "לוקהיד מרטין" המייצרת אותו כיום. יכולותיו הרב-תכליתיות של ה-F-16 הן הסיבה העיקרית להצלחתו בשוק הייצוא, והוא נמצא כיום בשירותן של 25 מדינות. מאז תחילת הייצור ב-1976יוצרו למעלה מ-4,000 מטוסים. חיל האוויר הישראלי החל לרכוש מטוסי F-16 בשנת 1980, והם מהווים את עמוד השדרה ההתקפי של החיל.

הרמטכ"ל, רב אלוף גבי אשכנזי, מפקד חיל האוויר, האלוף עידו נחושתן, ובכירים נוספים בחיל הגיעו הערב לבית משפחת רמון ברמת גן. בנוסף, עשרות אנשים ובני נוער נאספו מחוץ לבית המשפחה.

הלך בדרכו של אביו

אביו של אסף, אילן, היה הטייס הישראלי הראשון שיצא לחלל במסע מעבורת החלל "קולומביה". ב-1 בפברואר 2003 נספה רמון יחד עם כל צוות המעבורת שנשרפה עם חזרתה לאטמוספירה. שנה וחצי לאחר מותו של רמון באסון המעברות "קולומביה" חזרו אשתו רונה וארבעת ילדיו לישראל.

אילן רמון התגייס בשנת 1972 לקורס הטיס של חיל האוויר ובשנת 74' סיים את הקורס כחניך מצטיין, במהלכו ביצע נטישה מוצלחת ממטוס אימונים מדגם "צוקית". במהלך הקריירה הצבאית, התקדם אילן רמון בסולם הדרגות, פיקד על טייסות פאנטום ו-F-16, השתתף במבצע הפצצת הכור בעירק בשנת 1981 ובתפקידו האחרון שימש כראש מחלקת אמצעי לחימה. ב-20 בינואר 1982 נאלץ פעם נוספת רמון לנטוש מטוס לאחר ששני מטוסי F-16A ישראליים התנגשו. רמון נטש בהצלחה ושני המטוסים התרסקו.

אסף, הלך בדרכו של אביו והתנדב לקורס הטיס, אותו סיים בהצטיינות במגמת הקרב בחודש יוני השנה. בחודש מרץ האחרון ניצל אסף מהתרסקות במסגרת קורס הטיס. אז נתקל בתקלה חריגה במהלך טיסת אימון והצליח להנחית את מטוסו בשלום.

רמון נבחר להיות טייס החלל הישראלי הראשון על ידי חיל האוויר, בעקבות הסכם שנחתם בין ישראל לבין ארצות הברית בשנת 1995 שמטרתו שילוב ישראלי בטיסה לחלל של סוכנות החלל האמריקאית.

בסוף השבוע שעבר פרסם צוות חקירה מיוחד שהקים מפקד חיל האוויר, האלוף עידו נחושתן, את מסקנות ועדת החקירה לבירור נסיבות תאונת מטוס הצוקית באוקטובר 2008. הוועדה קבעה כי התאונה שבה נהרגו פרח טייס ומדריך טיסה בחיל האוויר נגרמה כתוצאה מטעות אנוש.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully