וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם נמצא לאבו מאזן יורש?

אופק עיני

12.9.2009 / 8:30

הוא אחד ממייסדי אש"ף והיה איש סודו של ערפאת. הוא חזר לשטחים לאחר 40 שנה והביס את ברגותי בבחירות בפתח. תכירו את אבו מאהר - היורש הבא של אבו מאזן?

ועידת פתח שהסתיימה לפני כחודש בבית לחם עמדה בסימן התחדשות. מתנועה שסועה, מלאת קרעים, שחיתות ומחנות ומוסדות שאינם רלוונטיים עוד, הפכה פתח לתנועה מאורגנת ומסודרת, עם עקרונות ברורים, דמוקרטיה פנימית ודרך. בפתח פעלו לשידוד מערכות, רפורמה כללית שהעניקה חיים חדשים ומשמעות חדשה לתנועה בקרב העם הפלסטיני.

בצל הוועידה, שתיזכר כאירוע היסטורי במושגים פלסטינים, הגיעו לשטחי הרשות פעילי פתח רבים ממדינות ערב השונות על מנת להשתתף בהצבעות. בין ה"שבים למולדת" היה גם אחד, מוחמד רניים, שחזר לשטחים לאחר גלות של 40 שנה.

מוחמד רניים, או בשמו המוכר יותר, אבו מאהר, הגיע לגדה המערבית מספר ימים לפני תחילת הוועידה ממקום מושבו בתוניסיה. אבו מאהר, אחד ממייסדי פתח, זכה לקבלת פנים חמה עם שובו. יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, הגיע לירדן על מנת לקבל את פניו של אבו מאהר עוד שם, טרם שובו לגדה המערבית, וללוותו עד לטקס קבלת הפנים המפואר ברמאללה. כשאכן הגיע לרמאללה, זכה אבו מאהר לכבוד ששמור למלכים. יד ביד עם אבו מאזן הוא צעד להניח זר על קברו של הסמל הגדול ביותר של הפלסטינים, יאסר ערפאת, ומשם הם המשיכו לעצרת שהתקיימה לכבודו בה נשא דברים בפני ההמונים שבאו לקבל את פניו.

שובו של אבו מאהר לשטחי הרשות הפלסטינית לא זכה כמעט לסיקור תקשורתי בישראל, עובדה תמוהה למדי כשברשות יש מי שמגדיר אותו כ"יורשו של אבו מאזן". ניתן היה לומר כי רק מעטים יגדירו אותו כך, ולתהות כמה כוח כבר יש לפלסטיני שחי בגלות 40 שנה, ושלא שב לשטחים עם הסכמי אוסלו. אז זהו, שבדיוק כדי לענות על השאלה הזו התקיימו הבחירות בוועידת פתח.

מחמד רנים, אבו מאהר, בכיר פתח. Nasser Shiyoukhi, AP
שובו של אבו מאהר לשטחי הרשות הפלסטינית לא זכה כמעט לסיקור תקשורתי בישראל. אבו מאהר עם שובו לרמאללה/AP, Nasser Shiyoukhi

מקום ראשון

כזכור, אחת ממטרותיה של וועידת פתח הייתה לבחור מחדש את נציגי התנועה לאחר תקופה ארוכה בה לא התקיימו בחירות למוסדותיה. הבחירות נערכו לשני גופים: הוועד המרכזי של התנועה, שכשמו כן הוא, הגוף המרכזי, הקבינט, אשר כולל 18 חברים ואת יו"ר התנועה, אבו מאזן. ולמועצה המהפכנית, גוף גדול יותר הכולל כ-80 חברים (ואשר אליו נבחר לאחרונה אורי דיוויס, יהודי וישראלי לשעבר שהתאסלם).

אבו מאהר, כיאה למעמדו, התמודד לגוף החשוב יותר – הוועד המרכזי. התחזיות ניבאו ניצחון בעיקר לדור הצעיר של פתח, ולעומד בראשו, מרואן ברגותי, הכלוא בישראל. אולם התוצאות הראו אחרת. ברגותי אמנם נבחר במקום השלישי עם 1,063 קולות, אולם במקום הראשון, עם 1,386 קולות, פער עצום במונחי הבחירות, עמד לא אחר מאשר אבו מאהר, מוחמד רניים.

אז מיהו אבו מאהר?

למרות שהוא מסומן כיורש עתידי לאבו מאזן, וששמועות עקשניות מספרות כי מדובר בשאלה של זמן עד שהוא ימונה לסגנו של יו"ר הרשות, אבו מאהר הוא לא בחור צעיר. השנה מלאו לו 72 שנים. הוא נולד בירושלים בשנת 1937, וכבר בצעירותו גילה עניין במשנתם של האחים המוסלמים. מאוחר יותר, הצטרף אל יאסר ערפאת, והיה ממקימי חוליות פתח הראשונות בגדה המערבית ובירדן בין השנים 1958-1963. שנה לאחר מכן, סייע לערפאת להקים את אש"ף ועד היום הוא נחשב לאחד ממייסדי הארגון.

עם הקמת אש"ף, יצא אבו מאהר בראש הקורס הצבאי הראשון שעברו פעילי הארגון בסין העממית. בהתחלת שנות ה-70 מונה אבו מאהר לסגנו של ערפאת לעניינים מנהלתיים, והיה אחראי למעשה על הזרמת הכספים והאמצעים לחוליות אש"ף השונות. הוא היה אחראי גם על הקשרים של אש"ף עם סוריה ולבנון, ועמד לצד ערפאת כיד ימינו גם כאשר הנהגת הארגון ברחה מלבנון לתוניסיה.

על אף נאמנותו הרבה של אבו מאהר לערפאת, החליט אבו מאהר שלא להצטרף אל האחרון ולשוב עימו לשטחים עם חתימת הסכמי אוסלו ה-1993. הסיבה להחלטתו הייתה עקרונית – אבו מאהר התנגד בתוקף להסכמים עם ישראל. יחד עם פארוק קדומי, הוא היווה סממן ימני ניצי בפתח, ולא היה מוכן לקבל את אוסלו ולשוב "דרך גבולות שישראל שולטת עליהם".

אבו מאהר המשיך להתעסק בענייניהם של פתח ואש"ף מתוניסיה, ולא שב לשטחים עד לפני כחודש. זאת, למרות שהיה יכול לעשות כך כבר ב-2007, עת ביקש אבו מאזן, על פי מקורות ערביים, מראש הממשלה הישראלי דאז, אהוד אולמרט, לאפשר את כניסתו של אבו מאהר לשטחים, ונענה בחיוב.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

קיצוני או מתון?

עוד טרם חזרתו לגדה המערבית, היה ידוע אבו מאהר כאדם שמתרחק מאור הזרקורים על מנת לבצע את תפקידיו כהלכה. גם מאז שחזר, לא דיבר כמעט כלל, פרט לנאום שנשא עם חזרתו. "הגענו להמשיך את הדרך יחדיו", הוא אמר אז, "וכדי להיות ביחד בכל שלב. במיוחד בשלב הזה, לקראת ועידת פתח השישית, בה נחדש את המהפכה, ונחדש את החלום הפלסטיני אודות המאבק לשחרור פלסטין".

למרות הדיבורים על מאבק, בעצם חזרתו לאוטונומיה יישר אבו מאהר קו, לפחות בינתיים, עם יו"ר הרשות אבו מאזן, ועם ועידת פתח שקראה להשגת העצמאות הפלסטינית קודם כל באמצעות משא ומתן. גם בנאומו, נמנע אבו מאהר בכוונה מלהזכיר את הביטוי "המאבק המזוין בישראל", ונראה כי כל עוד אבו מאזן עומד בראש הרשות, אבו מאהר לא ייעז לערער על סמכותו.

עם זאת, בחירתו של אבו מאהר למקום הראשון בוועד המרכזי של פתח מצביעה על המעמד החשוב לו הוא זוכה, לא רק בקרב ההנהגה הפלסטינית, אלא גם בקרב העם הפלסטיני. למרות גילו המתקדם, ואולי בגללו, מהווה אבו מאהר תקווה חדשה. היותו זיכרון ישן של הפלסטיני האמיתי, זה שנלחם בגופו על המולדת, שעומד על דעותיו בנחישות כשנדרש לכך, והכי חשוב בעיניים הפלסטיניות, אחד מהמייסדים ההיסטוריים של אש"ף, גורמת לו להפוך לשחקן משמעותי וחדש בזירה. עם שובו לרמאללה סימן עצמו אבו מאהר כאחד מהמועמדים המובילים לרשת את אבו מאזן. אם תוכניותיו יתממשו כהלכה נראה בעוד מספר שנים את מוחמד רניים, אבו מאהר, עומד בראש המדינה הפלסטינית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully