וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בה"ד 10: התעללות בחניכים, סקס עם חניכות וג'וינטים למדריכים

מוטי גל

11.12.2001 / 6:43

מעדויות שהגיעו לוואלה!: במשך לפחות 8 שנים מתעללים מדריכים בחניכים בביה"ס לרפואה, שותים אלכוהול ומעשנים סמים בשעות הפעילות; המעשים נמשכים גם היום; דובר צה"ל: הנושא בבדיקה

מדריכים בבית הספר לרפואה בצה"ל, בה"ד 10, שותים אלכוהול בשעות הפעילות, מתעללים בחניכים, מעשנים סמים ומקיימים יחסי מין עם חניכות – כך עולה מעדויות חניכים לשעבר וחיילים ששירתו בבסיס. על פי עדויות של שמונה חיילים ששירתו בבסיס והשתחררו בשנה האחרונה, מעשים אלו הינם דבר שבשגרה, והתרחשו בבה"ד בשמונה השנים האחרונות באופן כמעט רצוף. לדברי החיילים, תופעות אלו קיימות גם כיום.

ד' שירת בבה"ד לפני כשנתיים. כבר בהכנה לקורס המדריכים, הוא נחשף להתרחשויות בענף ההדרכה שבבה"ד 10, וביניהם תרגיל העץ: את "ההצגה" מנהלים המדריכים הוותיקים, אשר קודמו לתפקיד סמל-קורס ואחראים מנהלתית ומשמעתית על קבוצת החניכים העתידים לשמש מדריכים. "הייתי שבועיים בקורס החובשים כמדריך", הוא מספר. "העירו אותי בשתיים בלילה. הוציאו אותי החוצה. הסמל קשר אותי לעץ, ומוביל הקורס, שהוא מדריך ותיק, לקח צינור. השניים השפריצו עלי מים קרים בעודי קשור לעץ וזרקו עלי ביצים. כדי שישחררו אותי הייתי צריך לשיר את המנון הענף".

"אחרי ההשפלה הזו, נתנו לי להתקלח. מעט אחר כך הם נכנסו למקלחת ושוב השפריצו עלי מים עם צינור קר במשך שעתיים. אחר כך נתנו לי ללכת לישון. כדי שארגיש שהכל נעשה בטוב טעם - קיבלתי קפה מהסמל. אתה חייב לצחוק ולהגיד שהכל בסדר, אחרת הקידום שלך בענף מוטל בספק. ההרגשה היא שאם תגיד משהו, ואם לא תהנה מזה - אתה לא חלק מהענף".

גם ב', עמיתו של ד' לקורס שהשתחרר השנה, מספר כי התרגיל חזר על עצמו בווריאציות שונות לכל המדריכים. "יש כאלה שעשו להם כל לילה שני קשירה, ויש כאלה שעושים להם את זה פעם בשבוע-שבועיים".

ב' מספר כי זוג מדריכים צעירים נצטוו באחד מהלילות למלא בריכה בבסיס ולאחריה נאלצו לצלול לתוכה, לצהלתם של הסמלים הבכירים שהתגודדו סביב. "אחד הסמלים קשר לי את העיניים והידיים, וזרק אותי בתא המטען של אחת המכוניות. הם הגיעו לחולות, שם היה בור של מטר וחצי, חשוך. לקחו אותי, השליכו לבור, וסגרו אותו במשך שעתיים. במשך כל הזמן הזה הייתי צריך לשיר, בעוד הם זורקים עליי ביצים ומים. בסוף שיחררו אותי, וכדי לגמור את זה יפה - הכינו לי קפה".

"זובור שעובר מדור לדור"

התופעה, מסתבר, אינה חדשה. ח', שסיים קורס חובשים בינואר 1996, עבר התעללות דומה: " לקראת סוף הקורס הגיעו המדריכים, הוציאו אותנו מהמגורים, קשרו לנו את העיניים וקשרו אותנו זה לזה. כך הובילו אותנו למגורי המדריכים. כשהורידו לנו את הכיסוי מרחו אותנו בסוכר, ביצים, קמח ושומן מהמטבח של הבה"ד. מאוחר יותר היינו צריכים לחתום בדם על בריסטול: 'נדקרנו באצבע על בריסטול שאומר שאנחנו יודעים שאנחנו הגזע הכי נחות שקיים'. הבנו שזו רוח הצבא, שזה זובור שעובר מדור לדור".

עופר אלדר הוא היחיד שהסכים להתראיין בשמו המלא. הוא החל את הקורס בינואר 1995 ושירת כמדריך במהלך השנתיים הבאות. "במרץ 1995, לקראת סוף ההכנה להדרכה, העירו את כל משתתפי ההכנה, גם חיילים וגם חיילות, וציוו עלינו להגיע ל'מסדר פאקים'. זה דבר שבשגרה, היה לנו ברור שהולך להיות פה זובור. נכנסו כל הסמלים - סדירניקים ומילואים - עם כמה מדריכים וותיקים, והתחילו מסדר פאקים: את אחת החניכות הושיבו על כיסא, עם ידיים קשורות מאחורי הגב, והאכילו אותה טחינה גולמית. עליי שפכו סטיק לייט (מקל זוהר זרחני - מ.ג.), ואז האוטו החל לנסוע לבסיס, וכשאני רץ אחריו, אני צריך לצעוק: 'כך ייעשה למוכן אשר חפץ במכוניתו של הסמל'. מאוחר יותר שמו לי קרח בתחתונים 'לקרר את היוצרות'".

אלדר מוסיף וטוען כי "כל הקודקודים בבסיס יודעים הכל. כשאני סיימתי את ההכנה היתה לנו שיחה עם מפקד הבסיס, כשבסופה הוא אמר: 'אני יודע שמחכה לכם טקס קטן במגורים'. הזובורים האלו רצים שנים. כמדריכים, עשינו אלף ואחד זובורים. חלק מהם היו ממש התעללויות, אבל נהניתי, זו היתה מסורת והווי של הבסיס".

רשימת סמלים ששכבו עם חניכות

על אף איסור מטכ"ל על מגורי בנים ובנות יחד בבסיס צבאי, ואיסור גורף על קיום יחסי מין, מתנהלת פעילות מינית בבה"ד. אין ספק כי ניסיון לאסור כליל יחסי מין בצבא נראה מגוחך, אולם בבה"ד, על פי עדויות המרואיינים, קיימו מדריכים יחסי מין עם חניכות.

עופר אלדר: "יום אחד חזרתי לחדר, וראיתי רשימת שמות של שני סמלים ששכבו עם שתי חניכות, בחדר שלי. יחסי מין היו גם בין מדריכים לבין חניכות, אין ספק". שאר המרואיינים לכתבה סירבו למסור פרטים בנושא זה, אך חלקם הודו כי הדבר התרחש גם בתקופתם.

אלכוהול גם הוא דבר של קבע בענף ההדרכה, בקרב הסמלים. "הם מחביאים משקאות בחדרים", אומרת ע' ששימשה עד לא מכבר מדריכה בכירה בבה"ד. "בירות, וודקה, וויסקי, טקילות. הם שותים בערבים, וחלק גם בבקרים. יש כאלה שאתה מריח מקילומטרים את האלכוהול נודף להם מהפה".

במסיבת ל"ג בעומר אשתקד, שנערכה בחוף פלמחים, הוגש אלכוהול חופשי, בידיעת כל הקצינים ובהשתתפותם. יום המחרת היה יום פעילות רגיל בבסיס, אולם למעלה ממחצית המדריכים לא הצליחו להתעורר. אחד המדריכים, ששתה כמויות גדולות, התעלף ושכב בחדרו במשך 24 שעות עם האנג-אובר. העניין הוסתר מפני הקצינים. "כדי להשתיק את הפרשה, הקטע נסגר בתוך ענף ההדרכה", מספר ד'. "כל מדריך או קצין שלא קם בבוקר, קיבל שבת בבסיס מהצוות הענפי. זה היה כאילו עונש שבהסכמה".

"אלכוהול בבסיס רץ חופשי", אומר עופר אלדר. "פעם אחת עשינו מסיבה בתוך הבסיס, כמובן עם אלכוהול. כל הסיפור התפוצץ יום למחרת, ואז כדי להשתיק את כל העניין, ראש הענף, סא"ל אבי בוסקילה, החליט לתת לכל הענף שבת. באותה שבת ממש עשינו מסיבת אלכוהול נוספת".

קפיצה קטנה ללוד

ולא רק אלכוהול – גם סמים. "בערבים, ליד החדרים של המדריכים והמדריכות, אפשר בקלות להריח ריח גראס חזק", מספר ב'. במקרה אחד נסעו חמישה מדריכים ללוד, שם רכשו 50 גרם גראס ועישנו אותו ב"באנג" מחוץ לבסיס. אחד המדריכים היה משתף פעולה של המשטרה הצבאית שעצרה את החמישה.

"לא היתה בעיית נגישות לאלכוהול ולגראס בבסיס", מספר ח' ששירת בבסיס לפני מספר שנים. "כל מה שהיה צריך לעשות הוא לדבר עם אחד המדריכים, ואתה משיג את מה שאתה רוצה. בשעות הלילה היו מסיבות עם אלכוהול וסמים בבסיס אימון יחידות, שנמצא בסמוך לבה"ד. אין שם כל כך פיקוח, זה נראה כמו בסיס רפאים עם כמה נגמ"שים וזחל"מים".

עופר אלדר: "הפעם הראשונה שעישנתי גראס היה בבסיס. אחד מסמלי המילואים בא ושאל אותי אם אני רוצה לעשן משהו טוב, והלכנו אני ועוד שני מדריכים ועישנו ליד חדרי ההחייאה, ומשם המשכנו למסיבה שהייתה באולם 4 - לכבוד סיום קורס חובשות שהסתיים באותו יום".

הצעה שאסור לפספס

מבצע מיוחד: חודשיים ראשונים חינם על כל ברי המים של תמי 4

לכתבה המלאה

דובר צה"ל: 5 חיילים הורשעו בשימוש בסמים

מדובר צה"ל נסר בתגובה כי בעקבות נתוני התחקיר מתבצעת בדיקה על ידי הגורמים המשפטיים, כולל ביצוע תחקיר על ידי מפקד הבסיס מול האנשים המוזכרים בכתבה לצורך קביעת המשך הטיפול.

דובר צה"ל מאשר את השימוש בסמים בבסיס. בתגובתו נמסר כי באפריל 2001 נפתחה חקירת מצ"ח ובעקבותיה הוגשו שבעה כתבי אישום נגד חיילים בגין שימוש בסמים, חמישה מהם הורשעו. כמו כן הועמדו מספר חיילים לדין משמעתי בגין שתיית אלכוהול בבסיס. דובר צה"ל מוסיף כי בחודש אוקטובר האחרון נערכה בבסיס ביקורת פתע בה לא נמצאו עדויות לשימוש בסמים. לטענת דובר צה"ל לא נמצאו עדויות לקיום יחסי מין בין אנשי סגל לחניכים, ולא התקבלה תלונה כל שהיא על ניצול לרעה או הטרדה מינית.

בנוגע לטקסי הזובור וההשפלה מוסר דובר צה"ל בתגובתו כי כיום לא נערכים טקסי השפלה למדריכים החדשים, וכי המפקדים מטפלים באופן שוטף בכל אירוע חריג.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully