וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מיד אליהו לפסגת הסלולר

שרון שפורר ומורן הרפז

13.8.2009 / 10:29

אילן בן דב שהחל בתור שוליית נגר ביד אליהו הוא היום אחד האנשים החזקים במשק הישראלי. הוא נפגע מהמשבר האחרון ונחלץ מממנו בכמה מהלכים מבריקים. הוא חי עם הדוגמנית קרן מיכאלי ומאמין בבודהיזם. הפרופיל של רוכש פרטנר

"קרה לנו דבר גדול היום. אנשים לא יבינו כמה זה גדול, אבל זה הדבר הכי חשוב שקרה לחברה שלנו" - כך בישר אילן בן-דב לאחיו משה כי סמסונג החליטה למסור לו את הזיכיון לשיווק מוצרי הסלולר שלה בישראל. זה היה בפברואר 1998, כאשר בן-דב יצא מהפגישה עם לו סי הייצ'ו, מנהל המכירות של סמסונג הקוריאנית במזרח התיכון ואפריקה. אבל אותה שיחה לא יכולה היתה להתקיים גם אתמול, כאשר בן-דב יצא מהפגישה עם אנשי האצ'יסון שהחליטו למכור לו את השליטה בפרטנר, חברת הסלולר השנייה בגודלה בישראל, תמורת יותר מ-5 מיליארד שקל - אחת מהעסקות הגדולות ביותר שנעשו במשק הישראלי.

גם אתמול בהונג קונג הביע בן דב את אותה התרגשות וחזר על הסלוגן של פרטנר - "נשמע מצוין, נשמע אורנג'". הוא הסביר שלא קנה את פרטנר במחיר גבוה וכי העסקה מצוינת. בתפקיד סאני מ-1998 נמצאת הפעם החברה הבת סקיילקס, ובתפקיד סמסונג הדרום קוריאנית ניצבת האצ'יסון הסינית.

בתריסר השנים שחלפו מאז, גם בן דב עבר לא מעט טלטלות. במישור האישי הוא התגרש מאשתו ומאם ילדיו, ונשא לאישה את הדוגמנית והמורה קרן מיכאלי ועמה הביא בת נוספת. במישור העסקי הוא נפגע קשות מהמשבר, ורק לפני שנה נאלץ להתמודד עם חובות גדולים -בעיקר למחזיקי האג"ח של חברת טאו שבשליטתו, שחששו כי לא יוכל לפרוע את מלוא החוב. בשיא המשבר של חורף 2008-2009 נקלע בן דב למצב פיננסי בעייתי במיוחד כאשר שווי הנכסים שלו צנח אל מתחת לשווי ההלוואות. מצבו היה חמור עד כדי כך שהיה חשש כי הוא לא יצליח לעבור את 2009.

אבל בכמה מהלכים מבריקים הוא נחלץ מהמשבר במהירות. בן דב צימצם את האשראי מהבנקים, הגיע להסכמות עם שוק ההון, מכר נכסים והגיע לקיץ 2009 במצב שמאפשר לו לבצע עסקה ענקית ומורכבת כל כך על פרטנר. ייתכן שסייעה לו העובדה שהוא נקלע למצור הרבה לפני כולם, מה שחייב אותו לפתור את הבעיות במהירות, עוד לפני שהמשבר התרחב לשוק כולו.

"לא בנוי להיות תעשיין או יצרן"

בן-דב, 51, התחיל מאפס. הוא נולד בשכונת יד אליהו שבתל אביב ולמד בשכונת התקווה. "בגיל 12 אבי נסע בפעם השנייה בחייו לחו"ל והביא לי נעלי התעמלות", סיפר בן-דב בראיון למגזין TheMarker לפני כמה שנים. "פתחתי את האריזה וגיליתי שהוא קנה לי מידה 44, כשהמידה שלי היתה 39. הן היו גדולות עלי בכמה מידות, אבל הייתי חייב את הנעליים האלה. חתכתי מזרון ישן ומילאתי את הנעליים בצמר גפן כדי שאוכל לנעול אותן".

כבר בתקופת בית הספר היסודי בן-דב עבד. בגיל 9 היה שוליית הנגר, לאחר מכן מוכר נחושת, מפעיל מכונות משחק בבריכות שחייה, מוכר קרח, גנן, מציל, פועל בניין ופקיד בסוכנות הביטוח של אחיו. את העסק הראשון שלו - חנות לאביזרי רכב בגבעתיים - הקים כבר בתקופת השירות הצבאי. לאחר שהשתחרר הקים חברה ליבוא משחקים אלקטרוניים, וכשנכשל לא התייאש והקים עם כמה שותפים חברה ליבוא וייצור שילוט אלקטרוני. "בניסיון הזה הבנתי שאני לא בנוי להיות תעשיין או יצרן", סיפר בן-דב בעבר.

ב-1991 הקים את סאני, יבואנית משחקי טלוויזיה של חברת סגה. לסאני היו אז הכנסות שנתיות של 8 מיליון שקל ורווח נקי של 300 אלף שקל בלבד. ב-1993, לאחר שמכירות משחקי הטלוויזיה זינקו והחברה הרוויחה כ-1.3 מיליון שקל, החליט בן-דב להנפיק אותה בבורסה. בן-דב גייס 4 מיליון שקל מכמה משקיעים פרטיים: מוזי ורטהיים, שלום זינגר ואמיר ברנע, קבוצת שרם פודים קלנר ורואה החשבון יגאל ברייטמן. הגיוס הראשוני סייע לו לנצל את גל ההנפקות האדיר בבורסה ולגייס 20 מיליון שקל מהציבור לפי שווי של כ-80 מיליון שקל לסאני.

הצמיחה המרשימה של סאני החלה באותה החלטה גורלית של הנהלת סמסונג למסור לבן דב את הזיכיון לשיווק מוצרי הסלולר שלה בישראל. זה היה הרגע שהפך את בן-דב למולטי מיליונר ולשחקן מוביל בשוק הסלולר. כיום שווה סאני 570 מיליון שקל, לאחר שחילקה דיווידנדים בהיקף של 450 מיליון שקל. רובם זרמו לחשבון הבנק של בן דב.

נוחי ואני

בן דב מקורב מזה שנים לרב יאשיהו פינטו, המלווה לא מעט אנשי עסקים ובהם יצחק תשובה ובנו אלעד, ג'קי בן זקן, עופר ירדני, ניסן חקשורי, טל זילברשטיין וצביה לבייב אלאזרוב. בן-דב לא מתייעץ עם פינטו רק בנוגע לעסקים - גם לפני בדיקת האולטראסאונד של בת זוגו כשהיתה בהריון הוא הלך לקבל את ברכת הרב.

עם חבריו נמנים עו"ד יוסי אברהם, המקורב גם עסקית לבן דב וסגר עבורו כמה מהעסקות הגדולות של סאני; יוסי ארד, מנכ"ל טאו ואיש העסקים יגאל שרמייסטר ואשתו דספינה.

בן דב לא מסתיר את ההערכה שלו לנוחי דנקנר, בעל השליטה של חברת סלקום, ומעתה המתחרה הגדול שלו בענף הסלולר. יש שאמרו גם כי לפי ההתנהגות שלו נראה כי הוא רוצה להיות נוחי, ולא מדובר רק במהלך ההשתלטות על פרטנר שהיה מרשים כמו ההשתלטות של דנקנר על סלקום.

מערכת היחסים של דנקנר ובן דב התחילה כבר לפני שנים. בן דב סיפר בעבר כי הקשר ביניהם התחיל במכירה פומבית של סביבון באירוע של רב בקרית מלאכי. שאשתו הראשונה של בן דב הפסידה במכירה לדנקנר, ששילם אלפי דולרים עבור הסביבון. בהמשך, הכלכלן דן טהורי, חבר של דנקנר, הכיר בין השניים בנסיבות עסקיות.

ב-2004 הלוותה סאני מיליוני דולרים לחברת גנדן, שדרכה השתלט דנקנר על קבוצת אי.די.בי הענקית. לסאני היתה אופציה להמיר את ההלוואה למניות ובן דב אף אמר אז כי הוא לא מתכנן להיות שותף זניח בחברה אלא שותף מוביל, "אולי מספר שתיים אחרי נוחי".

אך המצב של גנדן השתפר בתוך כמה חודשים, ודנקנר החליט לוותר על השותפות עם בן-דב ולא לדלל את האחזקות שלו ושל שותפיו הוותיקים. בהמשך ניסה בן-דב לחבור לדנקנר כמה פעמים - הוא רצה לרכוש 10% מחברת הביטוח כלל, ביקש לרכוש 5% מסלקום והשקיע במניות של החברות בקבוצת אי.די.בי.

בראיון ל-Markerweek שפורסם לפני שנה הוא המשיך לשבח את דנקנר: "נוחי הוא מגדולי המנהלים והאנשים - יש לי זכות גדולה להכיר אותו בתחום העסקי והפילנתרופי. הוא מתנהג כמו מלך אמיתי: רגיש, קשוב ועוזר, והייתי שמח אם הוא יהיה ראש הממשלה".

בינתיים, גם דנקנר וגם בן דב הצליחו לצלוח את המשבר הנוכחי לא רע. כעת, שניהם ישלטו על שתיים משלוש חברות הסלולר הגדולות בישראל, והחברות שלהם תיאלץ לעמוד במבחן באחת מזירות התחרות הגדולות בענף התקשורת.

גם דרכיהם הרוחניות של בן דב ודנקנר הצטלבו לא פעם. פרט לדרך הבודהיסטית המשותפת לשניהם, בדומה לדנקנר בן דב שומר על קשר הדוק עם רבנים. הוא אפילו סיפר בעבר כי "יש הרבה צדיקים שאנחנו מכירים יחד". בדומה לדנקנר, שקרא לחברה שלו גנדן על שם מנזר טיבטי, גם בן דב קרא לחברה שלו ברוח הבודהיזם בשם טאו - שמשמעו דרך.

זורבה הבודהיסט

בן דב, כפי שהעיד על עצמו ב-2002, התחיל לחפש דרך חדשה בעקבות משבר אישי שעבר לפני כשבע שנים. בשנים האחרונות התחבר לצד הרוחני ואימץ תורות רוחניות בודהיסטיות ויהודיות, אך אין זה אומר שוויתר על חיי הנהנתנות. בעבר הצהיר כי הוא אינו בודהה אלא זורבה בודהיסט - אוהב גם את הרוח וגם את החיים הטובים.

לדבריו, אין קונפליקט בין תפישת עולם בודהיסטית לבין הצלחה כלכלית. הוא חי בשכונת אפקה בבית לא מנקר עיניים, אך יקר וגדול הכולל כר דשא רחב וג'קוזי בחוץ. הוא מתנייד במכונית ב.מ.ו מסדרה 7 שמחירה יותר מ-700 אלף שקל ואף מחזיק ביאכטה. גם סצינת המועדונים לא זרה לבן-דב, ובמסיבה שערך לפני שלוש שנים לכבוד סמסונג הוא אפילו תיקלט במשך שעות.

גם תחום האותות והמסרים, המזוהה באחרונה עם שרי אריסון, הוא מנת חלקו של בן דב. כבר ב-2007 הוא מימן את הוצאתו לאור של ספר המיסטיקה "אנחנו לא לבד", וגם כתב בו את דברי הפתיחה. "אפשר להבחין בסימנים בכל מקום ובכל זמן", כתב אז בן-דב. "בדרך לעבודה אתה תקוע בפקק, במכונית שלידך אתה רואה פנים מוכרות. אתם מנפנפים לשלום זה לזה, פותחים חלון, 'אתקשר אליך', הוא אומר, והזדמנות עסקית מדהימה מתגלגלת לידך בלי שהתכוונת". במסגרת הרוחניות והנתינה, בן-דב גם נחשב אחד התורמים הגדולים בישראל. בין השאר, הוא הקים רשת מרפאות שיניים שמטפלות חינם בילדים בערי הפריפריה כמו עכו וירוחם.

בן דב מקפיד לנסוע בכל שנה להתבודדות בבהוטן למשך שבוע. גם בעתות מצוקה הוא לא שוכח לחזור על מנטרות אהבה. בשנה שעברה, בזמן המשבר בטאו, אמר בן דב לבעלי האג"ח את מה שהוא כנראה מנסה ליישם בעצמו: "אני מאוד אוהב אתכם ואני ביחד אתכם באותה סירה. אל תהיו נגטיב, אתם כל הזמן נגטיב, תהיו פוזיטיב. אני רוצה שתחשבו חיובי, שתנשמו עמוק".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully