וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הריבונות בירושלים איננה ניתנת לערעור"

פנחס וולף

19.7.2009 / 10:29

רה"מ התייחס בישיבת הממשלה לפרסומים לפיהם ארה"ב דרשה מישראל להפסיק לבנות במזרח ירושלים. "אני מבקש להדגיש שירושלים המאוחדת היא בירת ישראל. לא נקבל את הרעיון שליהודים לא תהיה זכות לקנות דירות בירושלים"

גדעון צנטנר

(צילום: גדעון צנטנר, עריכת וידאו: גדי וינסטוק)

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס הבוקר (ראשון) בפתח ישיבת הממשלה לדרישה האמריקאית להפסיק את הבנייה במזרח ירושלים. "לאחר שראיתי את הכותרות בעיתונים בנושא ירושלים, אני מבקש להדגיש שירושלים המאוחדת היא בירת ישראל ובירת העם היהודי והריבונות בה איננה ניתנת לערעור. פירוש הדבר שהתושבים יכולים לרכוש דירות בכל חלקי העיר".

לדבריו, "מאות דירות במערב העיר נרכשו על ידי ערבים ולא התערבנו. אין אישור על תושבים ערבים לקנות דירות במערב העיר ואין איסור על תושביה היהודים של העיר לקנות או לבנות דירות במזרח העיר. זו המדיניות של עיר פתוחה שאינה מחולקת. איננו יכולים לקבל את הרעיון שליהודים לא תהיה זכות לקנות דירות דווקא בירושלים. אני רק מתאר לעצמי מה היה קורה אילו לא היו יכולים לקנות דירות ביו יורק או בלונדון. היתה קמה זעקה עולמית. זו היתה מדיניות ישראל וזו מדינות הממשלה הנוכחית".

להצהרתו של נתניהו קדמה דרישה שהציג לו שר התקשורת, משה כחלון, בישיבת שרינו הבוקר, לתת גיבוי פומבי לנושא הבנייה בירושלים. לדברי כחלון, "זוהי לא בעיה של עירייה זו או אחרת, אלא בעיה לאומית, שחשוב שהממשלה תיתן לה גיבוי".

שר החוץ אביגדור ליברמן התייחס לפני הישיבה לדרישה האמריקאית ואמר כי "העניין נראה לי תמוה". לדבריו, "אלפי משפחות ערביות בונות בתים בירושלים בשכונות נווה יעקב והגבעה הצרפתית ומעולם לא שמעתי הערה בעניין מארצות הברית או מאירופה. אני משתדל להיות עדין: זה יהיה מוזר מאוד אם דווקא בירושלים נפלה יהודים לרעה, במיוחד לנוכח העובדה שלא מדובר במקום מבודד. זהו לב ליבה של העיר קרוב לקריית הממשלה ולמטה הארצי".

השר לפיתוח אזורי סילבן שלום אמר כי "הבנייה בירושלים זהה לכל מקום אחר בארץ. זו היתה המדיניות של כל ממשלות ישראל החל משנת 1967 והדרישה לא לבנות בירושלים בלתי מתקבלת על הדעת". יו"ר ש"ס אלי ישי, נדרש אף הוא לסוגייה, ואמר: "אני מבין שלממשל האמריקאי יש מדיניות, אבל אין אף אחד בעולם שיכול לעצור בנייה בירושלים, בוודאי כאשר לאדם הבונה יש את כל האישורים הנדרשים. אין מושג כזה שלא בונים בירושלים".

גורמים מדיניים בכירים נוספים הגיבו הבוקר גם הם לדרישת ארה"ב. המיזם עליו נסובה המחלוקת הוא מלון שפרד השייך למיליארדר ארווין מוסקוביץ'. המלון נבנה על ביתו של המופתי שייח' אמין אל חוסייני ונרכש על ידי מוסקוביץ' ב-85'. "זהו תהליך חוקי שנמשך 20 שנה במהלכן אישורי הבנייה ניתנו על ידי העירייה ללא התערבות הממשלה" אמרו הבכירים, "אין כאן גם עניין של שינוי דמוגרפי משום ש-250 יחידות דיור נבנו על ידי ערבים בשכונות יהודיות".

"מי שמחפש עימות זה האמריקאים"

בסוף השבוע זומן שגריר ישראל בוושינגטון מייקל אורן למחלקת המדינה ונדרש לתת הסברים לעניין. הגורם המדיני אמר לקול ישראל כי "בנייה במזרח ירושלים איננה סוגיה שישראל מתכוונת כלל לדון בה. הפרויקט קיבל את כל האישורים הדרושים ולפיכך הממשלה לא מתכוונת להתערב בנושא. אין דין בנייה במזרח ירושלים כדין בנייה בשטחים".

שר ההסברה והתפוצות, יולי אדלשטיין אמר בתגובה לדרישת האמריקאים, כי "העליהום על בניית שכונה במרחק של מטרים ספורים מהאוניברסיטה העברית, מוכיח עד כמה מסוכן להיגרר לדיון על הקפאת התנחלויות שיוביל אותנו לדרישה טוטאלית להקפיא את חיינו התקינים במדינת ישראל כולה".

השר להגנת הסביבה, גלעד ארדן (ליכוד), אמר כי "התחושה היא שמי השחפש עימות זה הממשל האמריקאי, זאת בהנחה שאכן קיימת דרישה כזו". לדבריו, "מוזר שדווקא על קרקע שנרכשה כדין ונמצאת כמעט בלב ירושלים דורשים להפסיק את הבנייה".

המקורות הביעו את חששם מכך שהממשל האמריקאי ינסה להגיע לפשרה כלשהי עם ממשלת ישראל בנוגע להפסקת הבנייה בהתנחלויות, זאת לאחר שישראל לא נענתה לבקשתו של נשיא ארה"ב ברק אובמה להפסיק לגמרי את הבנייה. "נושא זה יעמוד בלב השיחות שינהל מיטשל במהלך ביקורו באזור בשבוע הבא", אמרו. "אין חצאי פתרונות בנושא זה. על ישראל להפסיק את כל הבנייה בהתנחלויות, כולל במה שמוגדר 'ריבוי טבעי'".

בשמאל דווקא בירכו על הדרישה האמריקאית. ח"כ אופיר פינס (עבודה) דרש לקיים דיון בוועדת החוץ והביטחון של הכנסת, בעניין המחלוקת מול ארצות הברית. לדברי פינס, "אין לנו מה לחפש בשייח ג'ראח. מאז ומעולם מוסקוביץ' רצה להבעיר את ירושלים, ואסור לממשלה לתת לו את מבוקשו. חבל שנדרשת התערבות אמריקאית בנושא שהיה צריך להיות מטופל מזמן על ידינו".

יו"ר מרצ, ח"כ חיים אורון, "מי שמשלה את עצמו שמזרח ירושלים אינה חלק מהשטחים ושישראל יכולה להמשיך לנהוג בגדה המערבית כאילו אין עולם, סופג בכל פעם מחדש סטירה. הבנייה בלב שכונות ערביות איננה אינטרס ישראלי, אלא אינטרס נדל"ני, ואינטרס של אלו הרוצים להבעיר אש באזור. על ישראל להגיע להבנות עם ארצות הברית להגיד 'כן' לאובמה ולחדש את תהליך השלום".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully