וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"ההפיכה בהונדורס - אבן בוחן לאובמה"

טלי גולדשטין

29.6.2009 / 12:52

לדברי ד"ר חררדו לייבנר, השאלה המכרעת בסוגיית ההפיכה בהונדורס היא תגובת ארה"ב למצב והאם אובמה יהיה מוכן לנקוט במעשים

"ההפיכה הצבאית בהונדורס היא בשורה התחתונה המבחן הראשון הרציני של נשיא ארצות הברית ברק אובמה. אובמה צריך לבדוק היטב האם הוא מוכן לנקוט במעשים ולא רק בדיבורים כדי למנוע מאמריקה הלטינית לסגת לאחור כמה עשרות שנים", כך סיכם עבור וואלה חדשות! ד"ר חררדו לייבנר, ראש מכון סברדלין להיסטוריה ותרבות של אמריקה הלטינית באוניברסיטת תל אביב.

לדברי לייבנר, השאלה המהותית והחשובה ביותר העומדת כעת על הפרק היא התגובה הבינלאומית, ובמיוחד האמריקאית, להפיכה בהונדורס. עד כה נרשמו תגובות תקיפות למצב מצד האיחוד האירופי וארגון מדינות אמריקה (OAS). אובמה עצמו לא התייחס ישירות למשבר אלא בחר לתת לדובר הבית הלבן לדבר במקומו. מזכירת המדינה האמריקאית הילרי קלינטון היתה תקיפה יותר בתגובתה, אך זה עדיין לא מספיק.

"למעשה ארה"ב חצויה", הסביר לייבנר, "מצד אחד יש לה אינטרסים חזקים נגד הנשיא סלאיה – גם כלכליים וגם אסטרטגיים על רקע קרבתו לנשיא ונצואלה הוגו צ'אווס. מצד שני, המחיר של מתן לגיטימציה להפיכה צבאית באמריקה הלטינית עלול להיות כבד. יש יותר מדי כוחות ברחבי אמריקה הלטינית, אנשי צבא ואליטות, שחשים מאוימים מהנשיאים השמאלניים ועלולים להתפתות להפיכות אם יראו שארה"ב נותנת להן לגיטימציה. זהו פתח מסוכן. הונדורס היא מדינה שולית ביחס לשאר מדינות אמריקה הלטינית, אך זהו מקרה בוחן לארה"ב ולממשל אובמה. ארה"ב, ואובמה בעיקר, צריכה להחליט האם היא מחויבת לאינטרסים שלה או להגנת ההדמוקרטיה" , הוסיף.

"המצב כרגע מאוד מסוכן"

אתמול נעצר נשיא הונדורס מנואל סלאיה על ידי הצבא, הועלה למטוס ונשלח לקוסטה ריקה. שעות ספורות לאחר כן, מונה במקומו לתפקיד יו"ר הפרלמנט רוברטו מיצ'לטי. הסיבה להפיכה: רצונו של סלאיה להעביר משאל עם שיאשר לנשיא הונדורס להתמודד על כהונה שנייה, דבר האסור על פי החוקה. הפגנות של תומכי הנשיא המודח נערכו מול ארמון הנשיאות בבירה טגוסיגלפה, אך נכון לעכשיו, לא נרשמו מקרי אלימות.

עם זאת, מזהיר לייבנר, המצב עלול להסלים: "קשה לדעת מה יקרה, כרגע המצב בהונדורס מאד מסוכן. הוטל עוצר לילה וטנקים מוצבים במקומות אסטרטגיים. המצב עלול להידרדר בקלות למהומות דמים. שאלת המפתח היא תגובת הקהילה הבינלאומית. מידת התקיפות שהקהילה תגיב בה נגד ההפיכה תקבע האם ההפיכה תיעצר והאם הנשיא סלאיה יוחזר לתפקידו או לא".

"סלאיה התנגד לאליטות"

הונדורס נחשבת לאחת המדינות העניות ביותר במרכז אמריקה. רוב תושביה סובלים מעוני מחפיר והפער הכלכלי בין השכבות הנמוכות לאליטות גדול ביותר. כמו כן, הוסיף לייבנר, הונדורס סובלת מפערים אתניים מאד גדולים: רוב התושבים העניים הם ממוצא אינדיאני שחור ומולטי.

"מבחינה כלכלית, הונדורס נמצאת במצב לא טוב. הנשיא סלאיה ניסה לבצע רפורמות לטובת השכבות העניות והתנגד לאליטות, אפילו בתוך מפלגתו הליברלית. שתי המדינות המנהלות קשרים כלכליים עם הונדורס מחוץ לאמריקה הלטינית הן ארה"ב וספרד. אם הן יגיבו בתקיפות להפיכה, הן מבחינה סנקציות כלכליות והן מבחינת סנקציות אחרות, אף ממשלה בהונדורס לא תוכל להחזיק מעמד בבידוד מבית ומבחוץ, לפיכך, יאלץ השלטון להחזיר את הנשיא סלאיה לתפקידו כדי להשביע את רצון הקהילה הבינלאומית או להגיע לסוג כלשהו של פשרה", פירט לייבנר.

האם צ'אווס יפתח במלחמה?

הונדורס היתה בעלת ברית של ארה"ב בעידן המלחמה הקרה, אך בשנים האחרונות מסתמנת בה נטייה שמאלה לכיוון אידיאולוגיה סוציאליסטית, בדומה לצ'אווס ומדינות נוספות באמריקה הלטינית. לדברי לייבנר, מנואל סלאיה הוא דמות מוזרה במקצת. הוא צמח מתוך האליטה הכלכלית ואף החזיק בבעלותו אחוזות. במהלך כהונתו כנשיא הפך סלאיה דווקא לבן ברית של ארגונים חברתיים ואיגודי איכרים ופועלים ואיבד בהדרגה את התמיכה בתוך מפלגתו, את גיבוי הפרלמנט ואת גיבוי הממסד. עם זאת, הוא הפך לנשיא פופולרי בקרב העם.

"קשה לדעת מה מניע את סלאיה", אמר לייבנר. "מה שכן ברור הוא ש'הדמוקרטיה' כביכול של האליטות בהונדורס לא באמת שיקפה את השכבות הנמוכות וככל שסלאיה התעמת יותר עם הממסד, כך הוא הפך לפופולרי יותר. למעשה, סלאיה ייצג את רחשי העם יותר מהפוליטיקאים ואנשי הצבאי, שביצעו את ההפיכה".

מיהו הנשיא החדש, רוברטו מיצ'לטי? "מיצ'לטי הוא בובה של אנשי הצבא. הוא פוליטיקאי בפני עצמו, אך כיום נתון בידיים של אנשי הצבא ומייצג את האליטות החוששות לאבד את הכוח הפוליטי שלהן". מיצ'לטי איים היום (שני) לכלוא את סלאיה ולהעמידו לדין כשישוב מהגלות הכפויה. בנוסף, הזהיר הנשיא החדש את מנהיג ונצואלה הוגו צ'אווס, שאיים בתגובה צבאית נגד הונדורס: "לאף אחד - ברק אובמה או הוגו צ'אווס - אין את הזכות לאיים על המדינה". מיצ'לטי, חבר במפלגה הליברלית של סלאיה, אמר כי הוא בטוח ש-90% מאוכלוסיית הונדורס שמחה על ההפיכה ותוצאותיה.

ומה בדבר נשיא ונצאולה הידוע באמירותיו משולחות הרסן? צ'אווס מיהר לאיים אתמול כי יעשה כל שביכולתו לעצור את ההפיכה הצבאית ולהשיב את בעל בריתו סלאיה לתפקידו. לדברי לייבנר, צ'וואס לא צפוי לפתוח במלחמה נגד הונדורס כל כך מהר. "צ'אווס ממצב עצמו בשנים האחרונות כמנהיג של המדינות הרדיקליות באמריקה הלטינית. יש לו פה מאד גדול, אך הוא לא יגיד משהו שהוא לא יכול לעמוד מאחוריו. הוא לא איים מפורשות שיתערב כדי להשיב את הנשיא".

"השאלה החשובה היא האם אובמה מסוגל לשתף פעולה עם צ'אווס? האם ארה"ב מבינה שהאינטרס הכולל של אמריקה הלטינית הוא שההכרעות יתקבלו בקלפיות ולא במלחמה. זה אינטרס משוף לאובמה ולצ'אווס. הסכנה הגדולה ביותר היא שמדינות אחרות באמריקה הלטינית, בהן קיימות אליטות מסוימות, גם צבאיות, יראו שההפיכה בהונדורס הצליחה ויחליטו לעשות מעשה דומה גם בארצן. הסכנה האמיתית היא שאמריקה הלטינית תשוב אחורה בזמן למאה העשרים ולכאוס פוליטי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully