וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שדמה - מאבק על פיסת אדמה במחלוקת

יהושע בריינר

19.6.2009 / 12:53

חלקת אדמה ליד גוש עציון מגוללת את סיפור המאבק על אדמות יו"ש כשבקלחת נמצאים האמריקאים, המתנחלים, צה"ל וכמובן הפלסטינים

על הכביש המחבר בין גוש עציון לשכונת הר חומה בירושלים מתחולל בשנה האחרונה קרב על חלקת אדמה שמספרת אולי את סיפורו של כל המאבק על אדמות יהודה ושומרון. במאבק הזה מעורבים כולם: האמריקאים, האיחוד האירופאי, הממשל הפלסטיני, המנהל האזרחי, ארגוני סיוע בינלאומיים, פיקוד מרכז וכמובן המתנחלים.

המאבק נסוב על מספר מבנים המצויים בראש הר הצופה על גוש עציון, העיירה בית סחור ובית לחם, על כביש המחבר בין ירושלים לתקוע ועל השכונות הדרומיות של ירושלים. אפילו על שם המקום ישנו מאבק. עבור הישראלים מדובר במאבק על שדמה, הפלסטינים מכנים את המקום אוש גראב ("קן העורב"). המקום, שנמצא בשטח C שבשליטה ישראלית מלאה, שימש כבסיס של צה"ל עד שננטש לפני כמה שנים. הפלסטינים מבקשים להעביר לידיהם את ראש ההר על מנת להקים בית חולים אורטופדי ופארק גדול ומטופח. המתנחלים לעומת זאת רוצים לטפח את המבנים העזובים למרכז ללימוד על ההיסטוריה של גוש עציון וארץ ישראל. בינתיים כולם רבים.

לאחר מלחמת ששת הימים השתלט צה"ל על שדמה והקים בסיס הנדסה ושיריון שבהמשך שימש כמקום תצפית במהלך שנות האינתיפאדה, כשזו הסתיימה החליט צה"ל ב-2006 לנטוש את הבסיס בלילה אחד. בוקר למחרת נותרו במקום שלושה מבנים ומגדל אחד העומד במרכזו, לצד עמדות תצפית ממוגנות שצופות על בית סחור. הפלסטינים לא חיכו זמן רב ועלו על הבסיס והפשיטו אותו מכל פיסת ברזל או שאריות אמל"ח שהותיר צה"ל. מאז ראש ההר נטוש והמבנים בו עומדים מוזנחים, ועליהם מתחולל מאבק קשה.

על אף ששטח הבסיס נמצא בשליטה ישראלית מלאה, ביקשה עיריית בית סחור להעביר את המקום לידיה, במטרה להקים במקום בית חולים. ארגון הסיוע הבינלאומי "קיור" שבונה בתי חולים במדינות עולם שלישי, החליט להשקיע כחמישה מיליוני שקלים בבניית המתחם.

המטרה: בית חולים פלסטיני

"קיור פנו אלינו לפני כשלוש שנים וביקשו שנמצא להם חלקת קרקע פנויה להקמת בית החולים", מספר ראש עיריית בית סחור, האני אל חייאק, "זה אמור להיות בית חולים גדול עם כ-70 מיטות שיטפל בכל תושבי האיזור, בעיקר בנושא כוויות. אז התחלנו במשא ומתן עם המנהל האזרחי בניסיון להעביר את המקום אלינו". אלא שגם ב'קיור' הבינו שבגדה שום דבר לא קבוע. "אנחנו ממשיכים לעבוד עם הממשלה הישראלית והפלסטינים בנושא. יחד עם זאת, לוח הזמנים לביצוע העבודות נדחה וכרגע אנו לא רואים הזדמנות להמשיך עם הפרוייקט הלאה", אמרה השבוע ליסה וולף, סגנית ראש אגף התקשורת בארגון.

במקביל ניסו הפלסטינים בסיוע ארגונים אמריקאיים ואירופאים להתחיל בבנייה במקום. למרגלות ההר הקים ארגון 'יו.אס. אייד', ארגון הסיוע של מחלקת המדינה בבית הלבן, פארק גדול, ביחד עם עיריית בית סחור. בפברואר 2006 המקום נחנך באופן רשמי ביחד עם ראש הממשלה הפלסטיני סלאם פיאד. בהודעה רשמית של היו.אס.אייד נכתב ש'העובדה כי מחנה צבאי הפך להיות פארק מסמל את המעבר מעימות למחר טוב יותר'. אלא שהעימותים סירבו להיעלם.

לתמונה נכנסו המתנחלים במאי שנה שעברה כשברקע נמשכות השיחות בין נציגי מנהלת התיאום והקישור של בית לחם לבין עיריית בית סחור. מדי יום שישי החלו לעלות לבסיס הנטוש עשרות מתנחלים מרחבי יהודה ושומרון, והכריזו על המקום כאדמה יהודית.

לא מדובר בצעירי המתנחלים, אלא דווקא בדור המבוגר יותר. פעילת הימין נדיה מטר ביחד עם יהודית קצובר ונשים נוספות הקימו את ה'וועד למען שדמה יהודית'. מכיוון שמדובר כאן בשטח C השייך לישראל, לא ייתכן כי הוא יוחזר, אמרו. "יש לבית סחור עשרות דונמים של אדמה בעיירה שלהם, למה הם רוצים לבוא דווקא לכאן?", שואלת מטר, "הם פשוט רוצים לגזול מאיתנו את כבשת הרש. הם לא רוצים באמת להקים בית חולים, אבל הם בונים על כך שישראל לא תוכל להגיד לא לדרישה הומניטרית שכזו. לא נוותר על שדמה, מדובר בשטח אסטרטגי שאם יעבור לידיים פלסטיניות לא רק גוש עציון תהיה מאוימת, אלא גם הכביש שנמצא מתחתיו והר חומה". הנוכחות של המתנחלים במקום, לצד ניסיונות של פעילי שמאל פלסטינים וזרים לקיים במקום פעילויות משלהם, הביא לא פעם לעימותים אלימים בין הצדדים.

"המנהל האזרחי מעכב בכוונה"

במערכת הביטחון התקשו לעכל את המאבקים. מצד אחד מדובר בשטח ישראלי, אסטרטגי, שעלול להגיע לידיים הלא נכונות. מצד שני, קשה להגיד לא לבית חולים ולפארק, בעיקר כשמופעל לחץ רב מכיוון ארה"ב, אירופה והממשלה הפלסטינית. לצה"ל, כך נדמה, אין עמדה רשמית בנושא. לדברי גורמי ביטחון, בפיקוד מרכז לא מתנגדים להעברת שדמה לידי הפלסטינים, וגם ראש המנהל האזרחי תא"ל יואב (פולי) מרדכי דוחף לקידום הפרויקט. המתנחלים מנגד מוכנים להישבע שתא"ל מרדכי אמר להם במפורש בדיונים סגורים כי הוא מתנגד להקמת בית החולים.

בינתיים, הפלסטינים יודעים היטב למי להפנות אצבע מאשימה. "המנהל האזרחי מעכב בכוונה", אומר ראש העירייה אל חייאק בייאוש, "אני כבר לא זוכר מתי הייתה הפעם האחרונה בה בכלל נפגשנו בנושא. המתנחלים לוחצים על הצבא והמנהל האזרחי וכולם ביחד רוצים למנוע את הקמת בית החולים. המתנחלים כל הזמן עושים בעיות. סיכון ביטחוני? נו באמת. אסור לבנות פארק ובית חולים? אנחנו לא בונים בסיס צבאי, אבל מבחינת המתנחלים ונדיה מטר, אנחנו יכולים לעבור לירח".

"70 מיטות זה לא בית חולים", אומר ראש מועצת גוש עציון שאול גולדשטיין, "המחנה הזה שולט על כל הר חומה וכביש תקוע-ירושלים והפחד שלי הוא שאחרי בית החולים הם ימשיכו להשתלט על שטחים ישראליים. הפלסטינים מעוניינים רק בדריסת רגל במקום. למה דווקא על שטחים ששייכים לנו? אנחנו בעד בית חולים אבל לא כאן. יש לבית סחור מספיק אדמות, זו עוד שיטה להוציא קרקע של יהודים. מערכת הביטחון צריכה להתנגד באופן נחרץ להעברת מקום כל כך חשוב לידיים ערביות". גולדשטיין אף כתב השבוע מכתב לשר הביטחון בו דרש כי ישראל תמנע מהעברת השטח.

מדובר מתאם פעולות הממשלה בשטחים נמסר בתגובה לדברים כי "הטענות בדבר ניסיונות המנהל האזרחי לעכב את פרויקט בניית בית החולים בשדמה משוללות כל יסוד ויש בהן כדי להטעות את הציבור. מתאם פעולות הממשלה בשטחים והמנהל האזרחי מקיימים פגישות תיאום עם נציגי מערכת הביטחון ועיריית בית סחור, במהלכם נדרשו נציגי העירייה להגיש תוכניות בנייה לצורך אישורם. בנוסף הובהר לנציגי העירייה כי יש לחדול מהעבודות באתר עד להשלמת ההליך התכנוני, עם קבלת האישור סופי של ההליך התכנוני ועבודת המטה של כלל גורמי הביטחון המעורבים יובא הנושא לאישור הדרג המדיני". מדובר צה"ל נמסר בתגובה כי "השטח ששימש כבסיס שדמה פונה ב-2006 ומאז מוגדר כשטח צבאי סגור בשליטה ישראלית. בנייה של כל תשתית או פרויקט בשטחי C תעשה בהתאם להחלטת הדרג המדיני".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully