וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משטרת המחשבות קמה לתחייה

אורית לבנין-דגני

3.5.2009 / 12:29

החברה המיליטריסטית בישראל לא מסוגלת לסבול ביקורת. אורית לבנין-דגני שואלת מי רוצה להשתיק קולות אחרים

ביום הזיכרון התפרסמו בעיתונות היומית שתי מודעות. הראשונה פורסמה על ידי כשלושים ארגונים פוליטיים תחת הכותרת "מי הבא/ה בתור", וקראה להפסיק מייד את החקירה נגד "פרופיל חדש" ואת הרדיפה של פעילות ופעילים פוליטיים בישראל. המודעה השניה נחתמה על ידי ארגון "מתגייסים אחד למען השני" וכללה רק שמונה מילים: "אם היינו משתמטים אז לא היינו חוגגים היום".

שתי המודעות מבטאות תפיסות עולם שונות, ובין שתיהן נמצאים חדרי החקירות של משטרת ישראל. מה למשטרה ולתפיסת עולם, ולמה היא חוקרת השקפה כזו או אחרת? אולי כי המדינה משתמשת במשטרה כדי להשתיק קולות, שלדעתה החברה הישראלית לא מסוגלת להתמודד איתם. למשל קולו של "פרופיל חדש".

תפיסות העולם השונות המובעות במודעות מתייחסות למקומה של המלחמה באורח החיים של מדינת ישראל. האחת מניחה שמלחמה היא הכרח, שאין דרך אחרת לנהל את היחסים בין ערבים ויהודים ולכן יש להתגייס ולהילחם בעבר, בהווה ובעתיד. התפיסה השנייה מניחה שניתן לנהל את היחסים בין יהודים וערבים באופן שוויוני וצודק, וכפועל יוצא נצליח ליישב את הסכסוך הממושך. זו תפיסת עולם לגיטימית לחלוטין, בעלת חשיבות עצומה ועליה להישמע, להיות חלק מהדיון הציבורי וגם להשפיע עליו.

"פרופיל חדש" מבקשת להצביע על כך, שלתפיסה הראשונה התרגלנו כל כך דרך ספרי הילדים, שמות הרחובות, קידוש טקסי נופלים, יצירת משפחה חדשה - משפחת השכול ובאופנים נוספים, המשרישים תפיסת עולם מיליטריסטית.

"פרופיל חדש" פועלת כדי לשנות תפיסה זו והיא מתמקדת בחשיפת העובדה שהחברה בישראל אחוזה בתהליכי מיליטריזציה, שהולכים ומעמיקים במרחב האזרחי (קציני צבא שעוסקים בחינוך ,לדוגמה) ויש להם השפעה עמוקה על הגיוס ללא עוררין לצה"ל. התפיסה המיליטריסטית לא מאפשרת אלטרנטיבה ולכן היא פועלת באופן שיטתי ואינטנסיבי, כדי לשמר את השליטה שלה בשיח הציבורי, כדי שיישאר מונוליטי ולא יאפשר להעלות ספקות.

צה"ל נלחם על חייו

השיח הדטרמיניסטי על אודות חיים בארץ, המלווה במלחמה בלתי פוסקת, היה יציב לאורך כמה עשורים עד שבשנים האחרונות החלו להישמע הבקיעים. צעירים וצעירות התחילו להביע את ספקותיהם לגבי הקריאה האוטומטית לצה"ל והחליטו לא לקחת חלק בהתנהלות הזו.

תופעה זו, שהיא חשובה בהיותה ביטוי לחופש מחשבה וחופש מצפון, נתפסת כאיום, ולכן בני נוער האלה מוגדרים כמשתמטים, ומוחרמים בהזדמנויות שונות. כך גם עלה הצורך להקים ארגוני-נגד, שיטפלו בתופעה.

אין ל"פרופיל חדש" השפעה על היווצרותה של תופעת הצעירים/ות שהתחילו לבקש להינתק מהשרשרת המיליטריסטית, ששיאה הוא הגיוס. לא התנועה יצרה את הגל הזה ויש לה חלק קטן מאוד במספרם של הנמנעים מגיוס .

וכך, במקום לעשות חשבון נפש עם תפיסת העולם הרווחת, זו הזוללת קורבנות שווא ללא הפסק, מעדיפות הרשויות לאיים, לעצור, ולהשתיק את אותן קבוצות, המציעות דרך חיים אחרת. אותן קבוצות שמאמינות שאפשר להימנע מכך שביום הזיכרון הבא יתווספו עוד שמות ל-22,570 שמות המתים שזכרנו השנה, ולאלפי המתים בצד השני שאנחנו מקפידים לשכוח.

* הכותבת היא פעילה בתנועת האם החמישית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully