וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עופרת יצוקה: "צה"ל הפציץ מרכזי רפואה"

נעמה טלמור

23.3.2009 / 6:00

על פי דו"ח שערך ארגון "רופאים לזכויות אדם", חלה התדרדרות קשה ביחס של חיילי צה"ל כלפי האוכלוסייה הפלסטינית של עזה

דו"ח של ארגון "רופאים לזכויות אדם" שפורסם היום (שני) ובחן מספר סוגיות רפואיות במהלך מבצע עופרת יצוקה בעזה טוען כי "חיילי צה"ל פעלו פעמים רבות במהלך הלחימה בעזה בניגוד לקוד האתי של צה"ל ובניגוד לערכים הומאניים בסיסיים באופן המעלה חשד להפרה של הדין הבינלאומי בנוגע ליחס לחולים, פצועים ובהגנה על צוותי רפואה".

הדו"ח מתייחס בין היתר למצב מערכת הבריאות בעזה ערב המבצע, קשיים בפינוי פצועים אל מחוץ לרצועה, פגיעה בצוותי רפואה, קשיים בפינוי פצועים למרכזים רפואיים ברצועה, פגיעה במתקנים רפואיים ופגיעה באוכלוסיית חולים.

לטענת הארגון, "מהדו"ח עולה חשש כי חיילי צה"ל לא אפשרו במהלך הלחימה, פינוי אזרחים פצועים ונצורים במשך ימים ממושכים והותירו אותם ללא מזון ומים זמן רב. בארגון טוענים כי ממקרים אלה עולה, שלא רק שהחיילים לא פינו בעצמם משפחות נצורות ופצועים, אלא גם מנעו מצוותים פלסטינים ומצוותי הצלב האדום ואונר"א הגעה אליהם. ובמקרים אחרים נמנעו החיילים מהגשת סיוע רפואי לפצועים ששכבו בסמוך אליהם". לטענתם, "חלק מהמקרים הסתיימו במות הפצועים מאיבוד דם".

על פי הדיווחים שהתקבלו ברופאים למען זכויות אדם, 16 אנשי רפואה פלסטינים נהרגו במהלך הלחימה וכן 25 נפצעו. כמו כן נפגעו 34 מתקני רפואה בהם שמונה בתי חולים ו-26 מרפאות לטיפול ראשוני. "כל זאת בניגוד להנחיות 'הקוד האתי ללוחמה בטרור', שחובר בצה"ל בשנת 2004 וקובע מפורשות, כי 'חיילים חייבים לתת שירותים רפואיים מתאימים כאשר התנאים מאפשרים זאת, לעצמם ולאויב כאחד', ובניגוד להוראות הדין הבינלאומי האוסרים פגיעה במתקנים ובצוותים רפואיים במהלך לחימה", טוענים ברופאים למען זכויות אדם.

"קיים ספק האם הצבא הוא הגוף המתאים לחקור את החשדות להפרות אלה", אומר ד"ר דני פילק, יו"ר רופאים לזכויות אדם, "עד היום הבטחת הצבא לבג"צ כי יבדוק את הפגיעה בצוותי רפואה ומתקני רפואה לא מולאה, וקיים חשד לגבי מידת רצינותו ומוכנותו לביצוע הדבר. אנו מגלים כי חלה התדרדרות מוסרית וערכית קשה ביחס של חיילי צה"ל כלפי האוכלוסייה הפלסטינית של עזה, עד כדי זילות של ממש בחייהם. ראוי כי כל החקירה של אירועי 'עופרת יצוקה' יעשה ע"י גורם חיצוני, ניטראלי ובלתי תלוי ולא ע"י צה"ל עצמו".

"לא רק מקרים בודדים וחריגים"

הדו"ח קורא לצה"ל לשוב ולחדד בפני חייליו את ההוראות על ההגנה שיש לספק לצוותי רפואה בעת הלחימה, ולהביא לדין את אלו שהפרו הוראות אלו. בנוסף, כיוון שלטענת הדו"ח, "העדויות העלו חשש שאין מדובר במקרים בודדים וחריגים", זימן הארגון, ועדה בלתי תלויה וניטראלית של מומחים בינלאומיים לרפואה משפטית ולבריאות הציבור, לרצועת עזה במטרה לאסוף עדויות נוספות, לבחון את היקף התופעה ולחקור את החשדות להפרות של אתיקה רפואית, של הקוד האתי של צה"ל ושל הדין הבינ"ל. דו"ח זה צפוי להתפרסם על ידי הוועדה ב- 6 באפריל השנה.

עוד צוינו בדו"ח 12 תקריות בהן לטענת הארגון, בוצע ירי של מסוקים וטנקים על אמבולנסים ואנשי רפואה ועל מקרים אחרים בהם הורחקו צוותי רפואה על ידי חיילים מאזורים אליהם הגיעו כדי לחלץ פצועים. "ב-31 בדצמבר פגע מסוק בצוות רפואי שיצא להגיש עזרה לפצוע מדמם בצפון מזרח הרצועה. הרופא, החובש והפצוע שחשו לעזרתו נהרגו", נכתב בדו"ח. "כמו כן, ב-10 בינואר חמישה אמבולנסים של הסהר האדום ורכב של הצלב האדום נכנסו לשכונת אל-עטאטרה ואש טנקים נפתחה לעברם. נהג אמבולנס וחובש נפצעו והצוותים שבו על עקבותיהם מבלי לחלץ את הפצועים".

"צה"ל הנחה לנקוט משנה זהירות"

מדובר צה"ל נמסר בתגובה לדברים כי "נושא הפגיעה בצוותים רפואיים ומניעת טיפול רפואי, נדון במסגרת עתירתם לבג"ץ של 'רופאים לזכויות אדם'. עתירה זו נדחתה על ידי בג"ץ. על אף האמור, עם שוך הקרבות, נבדק הנושא כמו נושאים נוספים באופן מקיף על ידי צה"ל, במסגרת תחקיר מומחים רב היקף. ממצאי התחקיר עדיין לא סוכמו באופן סופי. עם סיומם יוצגו לציבור".

עוד נמסר מדובר צה"ל כי "כבר עתה ניתן לקבוע, כי כוחות צה"ל בכל הרמות, הונחו לנקוט משנה זהירות כדי למנוע פגיעה במתקנים ובכלי רכב רפואיים וכי במקרים שונים נמנעו כוחות צה"ל מלפעול בשל הימצאותם של כלי רכב או צוותים רפואיים במרחב. מכל מקום, ניתנו הנחיות ברורות בנושא לכוחות צה"ל, שהיו מודעים למעמדם המיוחד של מתקנים, כלי רכב ואנשי צוות רפואיים וכיבדו אותו".

"במהלך הלחימה", מדגישים בצה"ל, "נמצא שימוש שיטתי ונרחב של חמאס במתקנים, כלי רכב ומדים רפואיים להסוואת פעילות טרור ובכלל זה שימוש נרחב באמבולנסים להובלת פעילי טרור ואמצעי לחימה, שימוש באמבולנסים ל'חילוץ' פעילי טרור משדה הקרב, שימוש בבתי חולים ובמתקנים רפואיים כמקומות מסתור וכיוצא בזה. השימוש הפסול והבלתי חוקי שעשו ארגוני הטרור בהגנה הנתונה למתקנים, כלי רכב ואנשי צוות רפואי, הביאה לעיתים במהלך הלחימה לפגיעה באותם מתקנים וכלי רכב".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully