וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גשר "חכם" יציל חיים

19.3.2009 / 13:32

מחלקת המחקר של אוניברסיטת מישיגן חושפת תכנית רחבת-היקף להפעלת רשת חיישנים המנטרת עומסי גשרים. רגע לפני האסון

ארה"ב עסוקה בשנתיים האחרונות בקריסה המזעזעת של גשר מיניאפוליס, סמוך למחלף I35 הצופה אל נהר המסיסיפי. באחד האירועים הקטסטרופליים ביותר בשנים האחרונות צנחו לנהר כלי-רכב רבים, אנשים, רכבות ומה לא. התוצאה העגומה, היא 60 פצועים ברמות שונות, ושבעה הרוגים שמצאו את מותם תחת הריסות הבטון ומימיו של הנהר.

החוקרים שמונו לבדיקת התאונה עדיין לא גילו את הסיבות המדויקות לכניעת הגשר ב 1 לאוגוסט 2007. אולם הצוותים אשר מורכבים ממהנדסים וקומץ אדריכלים, משוכנעים שהמקור אינו בכריעת המבנה מעומס יתר. מ 1966 ועד 2005, התרחשו 1,502 קריסות באיזורים שונים וכ 60 אחוזים מתוכם, נגרמו מאדמת סחף שגרמה לשיבוש החוזק המבני של תומכות הגשר. כלומר 900 תאונות לפחות, כולן מגורם אחד בלבד.

את ה 40 אחוזים הנותרים, גורסים המומחים שניתן להסיק דרך איתני הטבע: רעידות אדמה, עייפות החומר וכדומה. אך אם כך הדבר, מדוע לא פותחה עד כה טכנולוגיה המסוגלת לסייע לבני האדם למנוע מבעוד מועד תרחישים אלו? את התשובה לכך, מספקת בימים אלו מחלקת המחקר של אוניברסיטת מישיגן.

בהשקעה של 19 מיליון דולר על פני חמש שנים, יחלו בפרוייקט ניסיוני הכולל התקנת חיישנים חכמים המנטרים שינויים בחוזקו של הגשר. באמצעות מוליכים אלקטרוניים ביסודות, ישדרו אינפורמציה החיישנים בנוגע לחולשות מתעצמות, ושמיכת בקרה חושית תאמוד התפשטותה של קורוזיה במכלולי המתכת. הכול בתשדורת אלחוטית לעמדת הפיקוח הרחוקה.

מנהלי הפרוייקט בטוחים שמדובר בשילוב נחוץ למנגנוני הבקרה המפקחים על גשרים בכל העולם. נראה כי חלה החלשות במעמד העין המזויינת לאתר נזקים ולמנוע אסונות בגפה. כל שנותר לקוות הוא כי פיתוחים מסוג אלו, ימשיכו לעזור לאוכלוסיה להגיע ליעד בבטחה, וללא החשש שהקרקע תישמט תחת הגלגלים כלא כלום.

  • עוד באותו נושא:
  • גשר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully