וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אז מה יעשו הערבים ב-10 בפברואר?

ניר יהב, כתבנו לענייני ערבים

30.1.2009 / 10:23

המראות מעזה טריים, והעלבון מהדרישה לפסול את המפלגות הערביות עדיין צורב. איך זה ישפיע על הבוחר הערבי? ניר יהב בדק

עשרות אישים מהציבור הערבי בישראל התכנסו השבוע בחיפה ופתחו באופן רשמי את מסע התעמולה הקורא להחרמת הבחירות לכנסת. לבמה עלה מזכ"ל תנועת "בני הכפר", מוחמד כנעאנה, ואמר: "בזמן המתקפה הישראלית על עזה, קראנו להפסיק כל פעילות הקשורה לבחירות, לא נסכים לפעילות שתנצל את הדם של ילדי עזה ותפיק הון פוליטי מדמו של ילד פלסטיני שנרצח על ידי נשק של הפרלמנט הישראלי".

בידיעה הזו אין הרבה חידוש. תנועת "בני הכפר" היא אחת התנועות הקיצוניות ביותר הפועלות בקרב הציבור הערבי בישראל. מאז ומתמיד קראה להחרמה אקטיבית של הבחירות לכנסת משום שמעולם לא הכירה בזכות העם היהודי על חלקים מארץ ישראל. לראיית התנועה, קיומה של ישראל מבוסס על ה"נכבה" של העם הפלסטיני ובהשתתפותה בבחירות היא מכירה למעשה בממסד הישראלי וביהדותה של המדינה.

קשה לנחש אם קריאתו של כנעאנה לציבור הערבי להחרים את הבחירות תיפול על אוזניים קשובות. בדומה לתסכול שחשו לאחר אירועי אוקטובר 2000, רבים בציבור הערבי חשים גם הפעם כעס, תסכול ואכזבה. המלחמה ברצועת עזה וההצבעה בכנסת בעד פסילת המפלגות הערביות עלולות לגרום לערבים להדיר את רגליהם מהקלפיות. בבחירות 2001 החרימו הערבים כמעט לגמרי את הבחירות, קשה לנבא מה יעשו הפעם. האם יחליטו להחרים, או שמא דווקא ינהרו בהמוניהם לקלפיות כדי להפגין את כוחם האלקטורלי נגד מי שניסה לפגוע בהם?

משחקי נקמה

ראש החוג למדע המדינה באוניברסיטת תל אביב, ד"ר אמל ג'מאל, סבור כי קיים הבדל מהותי בין הבחירות שהוחרמו על ידי הערבים ב-2001 לבין הבחירות הקרבות. "הנסיבות שונות לגמרי", הוא מסביר בשיחה עם וואלה! חדשות. "ב-2001 בחרו האזרחים בראש ממשלה בלבד, ולכן הציבור הערבי יכול היה להימנע מלבחור. אהוד ברק היה אחד המתמודדים באותן בחירות, והציבור הערבי רצה לנקום בו על אירועי אוקטובר. כעת מדובר בבחירות לכנסת ויש אינטרס מובהק להאיץ בציבור הערבי ללכת להצביע".

המפלגות הערביות והפוליטיקאים הערבים תמיד הביעו התנגדות נחרצת להחרמת הבחירות לכנסת. בניגוד לתנועות כמו "בני הכפר" שקוראות להחרימן, המפלגות הערביות סבורות כי הכנסת היא הזירה שבה יש לפעול, שאם לא כן, הערבים מנתקים את עצמם מהמשחק הפוליטי במדינה ומשחקים בעצם לידי מפלגות הימין הקוראות לפסול אותן מלהתמודד בבחירות. ואכן, מי שעוקב אחר התבטאויות הפוליטיקאים הערבים, רואה כי הם מעודדים את הציבור הערבי ללכת ולהצביע ובכך "לנקום", כדברי ח"כ אחמד טיבי, במי שרצו לפסול את רע"מ-תע"ל ובל"ד.

"ברמה העקרונית אין החלטה להחרים כעת את הבחירות", מדגיש ד"ר ג'מאל. "מהמשתמע מהתחרות בין המפלגות אפשר להסיק באופן מפורש שהן דווקא מעלות את הטון ודוחפות את האוכלוסייה הערבית ללכת להצביע. השאלה אם האוכלוסייה תיענה לקריאה". לטענת ד"ר ג'מאל, למרות שבית המשפט העליון ביטל את פסילת המפלגות הערביות, "לציבור הערבי נותר טעם מר שלא ניתן להתעלם ממנו. כעת נותר לראות אם המפלגות יצליחו לשכנע שדווקא בגלל המתקפה, ראוי ללכת ולהצביע".

משחק מכור?

ח"כ חנא סוויד ממפלגת חד"ש אומר כי הוא אינו יודע אם בסופו של דבר יותר אנשים יימנעו או יותר ישתתפו. "מצד אחד, יש אנשים שחושבים שבעקבות העלייה במפלס הגזענות והאגרסיביות, שהתבטאה במלחמה בדרום, לא כדאי להם בכלל להיות מעורבים בחיים הפוליטיים ובבחירות באופן כללי", הוא אומר לוואלה! חדשות. "מצד שני, יש הלך רוח אחר שאומר שדווקא בגלל זה צריך לעמוד בפני הגאות של הימין ושל הפשיזם ושצריך להפעיל את כל המשקל הפוליטי של האוכלוסייה הערבית במדינת ישראל בכך שישתתפו בבחירות. האמת, שאינני יודע היכן נופלת נקודת האיזון בין שתי עמדות אלו".

ח"כ סוויד התייחס בדבריו למבצע הישראלי ברצועת עזה, שדרדר את הציבור הערבי לתהום חדשה של ייאוש. "המבצע ללא ספק חיזק את המגמה שאומרת שהציבור הערבי אינו משפיע על המדיניות", מפרט ד"ר ג'מאל. "לאור זאת, סבורים רבים שישיבה במליאת הכנסת נותנת לגיטימציה לפעולות מסוג המבצע בעזה בכך שהערבים הם חלק מהממסד הישראלי. אפילו אם הם מבקרים את המדיניות הזו בכנסת".

לדברי ח"כ סוויד, מפלגתו פועלת במרץ כדי לשכנע את הציבור הערבי להצביע בבחירות ב-10 בפברואר. "להגיד לך שזו תהיה בסופו של דבר התוצאה? אינני בטוח", הוא אומר בכאב. "רבים בציבור הערבי סבורים שהם אינם יכולים להשפיע וכי המשחק הפוליטי מכור. על כן הם חושבים שהשתתפות בבחירות לא תועיל. אני מקווה שיותר אנשים דווקא ישתתפו בבחירות משום שאין ואקום בחיים הפוליטיים. אם לא יהיו חברי כנסת שיעמדו נגד הפשיזם והגזענות, ייבחרו דווקא יותר חברי כנסת שיטיפו לגזענות ולפשיזם. בשבילי המשוואה הזו ברורה, אך לא טריוויאלי לשכנע את כל האנשים".

יום הנקמה והניצחון

בניגוד לח"כ סוויד הפסימי, מגלה ח"כ אחמד טיבי (רע"מ-תע"ל) דווקא אופטימיות: "הולך וחוזר הטרנד של חזרה למפלגות אחרי החלטת בג"ץ שביטלה את פסילת הרשימות הערביות. אנחנו מתקרבים לאותו שיעור הצבעה ואנחנו מקווים שנצליח להעלות את מספר המצביעים".

הציבור הערבי מאד מתוסכל הפעם?

"בהחלט. התסכולים היו גם בבחירות הקודמות. אני מבין את התסכול הזה אבל התשובה, גם נגד אלה שיזמו את המלחמה וגם נגד אלה שיזמו את פסילת המפלגות הערביות, היא דווקא ללכת לקלפי, לתת את הקול למפלגות הערביות ובכך לסתום את פיותיהם של אלו שרצו את המלחמה ואת הפסילה. לאור זאת קראנו ליום הבחירות ב-10 בפברואר 'יום הנקמה והניצחון'".

מה להערכתך יהיה אחוז ההצבעה בקרב הציבור הערבי?

"אני חושב שנעלה את אחוז ההצבעה. שלוש המפלגות מאוחדות ברצון להעלות אותו".

ד"ר אמל ג'מאל איננו בטוח כלל וכלל. לטענתו, בציבור הערבי – כמו גם בציבור הכללי - שוררת אדישות ואכזבה מהפוליטיקה והפוליטיקאים. "קיים אחוז גבוה מאד של אזרחים שטרם החליטו בכלל עבור מי להצביע", הוא אומר. "לציבור יש בדרך כלל רציונליסטיות אינסטינקטיבית. אלה שבאופן קבוע הולכים להצביע ילכו גם הפעם. אבל אלה שמתלבטים אם ללכת להצביע, יחליטו אולי הפעם שלא להצביע".

אז כמה ילכו להצביע?

"קשה מאד להעריך בצורה גורפת. אחוז המצביעים לא יעלה על אחוז המצביעים בבחירות האחרונות - 63 וחצי אחוז. נדמה לי שהפעם, בגלל הנסיבות, האחוז יהיה אפילו נמוך יותר. אני משאיר את זה לתעמולת המפלגות, כי אם הן יצליחו לשכנע את הציבור שהחרמת הבחירות תפגע במפלגות הערביות ושחלק מהן לא יעבור את אחוז החסימה, זה אולי יביא לדחיפה מסוימת".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

אופטימיות זהירה

בדומה לד"ר ג'מאל, העיתונאי עלא חליחל סבור גם הוא כי לא צפויה ירידה משמעותית באחוז ההצבעה. "על אף שלא נעשה מחקר או סקר שיבדוק את המגמות במגזר הערבי, להערכתי המפלגות יצליחו לשמור על הגרעין הקשה שלהם. אינני צופה תנודות קריטיות מבחינת מספר המנדטים הסופי. הדבר היחיד שיכול לפגוע בהם הוא אחוז הצבעה גבוה במגזר היהודי, שיכול בעקיפין לפגוע במפלגה ערבית או שתיים".

"אחוז ההצבעה תלוי גם בעמדתה הבלתי-פורמלית של התנועה האיסלמית", מוסיף ד"ר ג'מאל. "בדרך כלל היא משאירה את ההחלטה לציבור, אך היא נוהגת להעביר מסרים מתחת לפני השטח. לדעתי, המבצע בעזה לא יאפשר לה להעביר מסר שיקרא לציבור הערבי ללכת לבחור. לפיכך, להערכתי תהיה ירידה באחוזי ההצבעה שייתכן ותתקזז עם הגידול במספר המצביעים. האם זה יציל את המפלגות הערביות? קשה מאד להעריך".

"איני חושב שהתנועה האיסלמית תביע עמדה שתהיה שונה מהותית מהשנים שעברו", מסתייג חליחל. "למרות העמדה שלפיה הערבים אינם חלק מהמשחק הדמוקרטי, יש גם העמדה לפיה דווקא עכשיו צריך להוכיח לישראל שהיא לא תצליח לפסול אותנו ולפגוע בנו. העמדות הללו ייצרו לדעתי את האיזון הנצחי שתמיד היה. בשבוע האחרון לפני הבחירות יצליחו המפלגות להשיב אליהן את המצביעים, ואם לא יקרה משהו דרסטי, לא יהיה שינוי מהותי באחוז המצביעים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully