וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ר"מ יוון למפגינים: "אפעל נגד השחיתות"

16.12.2008 / 17:43

11 ימים לאחר פרוץ המהומות באתונה, אמר ראש הממשלה קרמנליס: "הבעיות הבלתי פתורות מהוות מקור לאכזבה בעבור צעירי יוון"

ראש הממשלה היווני קוסטס קרמנליס התחייב היום (שלישי) להילחם בשחיתות במדינה, זאת לאחר 11 ימים רצופים של מהומות אלימות נגד המשטרה בגין ירי בנער בן 15 ואי שקט ציבורי מהמצב הכלכלי והמדיני. קרמנליס אמר כי בראש סדר עדיפויותיו נמצא הסיוע לנזקקים (אחד מתוך חמישה מאזרחי יוון נמצא מתחת לקו העוני), אך הוא מוגבל בשל חוב המדינה המנופח. חוב זה הורע בעקבות הנזקים, בשווי מיליוני יורו, שנגרמו לעסקים ברחבי יוון עקב המהומות.

גל האלימות החמור ביותר לו היתה עדה יוון מזה עשורים החל ב-6 בדצמבר לאחר שהמשטרה ירתה בצעירים מתפרעים והרגה נער בן 15. האלימות החריפה על רקע הזעם בציבור על שיעור האבטלה הגבוה בקרב צעירים והמדיניות הכלכלית של הממשלה לאור המשבר הגלובלי.

"בעיות בלתי פתורות מהוות מקור לאכזבה בעבור צעירי יוון – השחיתות בחיי היומיום ובצמרת הממשלה ותחושה של אי צדק חברתי", אמר קרמנליס. "המאבק נגד תופעות אלו קשה ומתמשך, אך אנחנו מחויבים לו", הוסיף.

הפגנות נוספות מתוכננות ביוון על רקע אישור התקציב השבוע על ידי הפרלמנט. קרמנליס אמר כי לא מתוכננים מסים חדשים וכי הקיצוצים במס ההכנסה ייושמו כמתוכנן. עם זאת הזהיר ראש הממשלה מפני ציפיות גבוהות מדי ואמר כי חלק גדול מתקציב הממשלה יעבור לכיסוי החוב המדיני.

פרשנים פוליטיים מעריכים כי ההפגנות הגבירו את האפשרות לעריכת בחירות בזק וכי קרמנליס צפוי להקריב מספר שרים בקבינט על מנת להזריק דם חדש לממשלה השמרנית. "ראש הממשלה קיבל עליו היום אחריות חלקית", אמר תאודורוס ליבניוס, פרשן. "אני צופה כי הוא יכריז בקרוב על חילופי גברא בממשלה", הוסיף.

היום, כמאה צעירים תקפו תחנת משטרה באתונה והציתו ארבע ניידות באש. במשך ימים, מפגינים זרקו בקבוקי תבערה על שוטרים שהגיבו בגז מדמיע. חנויות ומכוניות נהרסו באתונה ובערים ברחבי יוון. הקונפדרציה הלאומית למסחר העריכה כי 565 חנויות ניזוקו באתונה. עלות הנזקים נאמדת ב-200 מיליון יורו.

מפלגת "הדמוקרטיה החדשה" בראשות קרמנליס עלתה לשלטון ב-2004 והתחייבה לנקות את הפוליטיקה, אך נאלצה להתמודד עם שורה של שערוריות. סקרים מסוף השבוע הצביעו על אי שביעות כללי מניהולה של הממשלה את המשבר האחרון. מפלגת השלטון מפגרת עתה בסקרי דעת הקהל אחרי מפלגת האופוזיציה הסוציאליסטית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully