וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זכותם, ללא הבדל גזע ומין

אורי לורבר

10.12.2008 / 17:56

יום חתימת אמנת האו"ם לזכויות אדם (10.12) הוא גם היום בו רבים מציינים היום את יום זכויות בעלי החיים הבינלאומי. על הקשר שבין צרכים חברתיים של פילים ומרטין לותר-קינג

אתמול (שלישי), כמדי יום, עמדה מול גן מאיר בתל אביב חבורת צעירים חמושה בשלל פלאיירים ועצומות. "הגענו לפה במטרה לעורר את המודעות הציבורית לזכויות בעלי חיים" מספר ארז קצב, ממשתתפי האירוע. "כשאני פונה לאנשים ברחוב ומדבר איתם על בעלי חיים, רבים ממהרים לספר כמה הם משקיעים ודואגים לכלב שבבית, איך הם לוקחים את הילדים לפארק להאכיל ברווזים... לרובינו יש מידה של אכפתיות ודאגה כלפי בעלי חיים, אך מעטים מכירים את ההקשר החברתי של המאבק לזכויות בעלי החיים" הוא אומר.

זכויות אדם ובעלי חיים אחרים

בעלי חיים לא זקוקים לזכות הצבעה, גם לא לחינוך חינם. אז על אילו זכויות, בעצם, מדובר? בשאלה זו עוסק ספרו של פרופ' פיטר סינגר, “שחרור בעלי החיים”, שראה אור בשנת 1975 והפך לספר המכונן של התנועה למען בעלי חיים ובקהילה הירוקה בכלל. סינגר קושר בין האפליה על רקע צבע עור, מין או דת לבין יחס החברה לבעלי החיים. "לפני 100 שנה, לא היה עולה על הדעת שאישה תזכה לתפקיד בכיר או ניהולי, או שבן מיעוטים יוכל להשתלב בחברה” מסביר קצב. "ההנחה הבסיסית היתה שהעולם שייך לבן המעמד החזק וכל היתר נחשבים לפחותי ערך, ונדרשים לסור למרותו" המשיך. “היום ברור לכולם ששוני מיני, גזעי או דתי לא מצדיק התאכזרות. בהמשך למאבק לזכויות אדם, אנו טוענים שגם מין ביולוגי שונה אינו מהווה הצדקה לניצול והתעללות".

כולנו סובלים

האם הוא מסוגל לחוש כאב? זה הקריטריון שאמור לקבוע האם פרט מסוים זכאי ליחס מוסרי. לכן זה לא משנה מה מנת המשכל שלו (אחרת היתה הצדקה להתעלל בטיפשים), כישוריו התקשורתיים (לא היינו רוצים לחיות בחברה שאדישה לניצול אוטיסטים) או כמה רגליים יש לו – בסבל, כולנו שווים. "לאדם, לכלב ולפיל צורך זהה שלא לחוות סבל" מפרט קצב. "כל בעל חיים בעל מוח ועמוד שדרה מסוגל לחוות סבל פיזי, ולרוב גם נפשי". לשיטתו, זכותו של כלב שלא לספוג בעיטה אינה שונה מהותית מזכותו של אדם שלא לחוות אלימות דומה, ואינה שונה מזכותה של תרנגולת שלא יקטמו את מקורה ויכלאו אותה בכלוב בגודל מרצפת. קצב סבור שכפי שחלפה העבדות מן העולם ונשים זכו לשוויון זכויות, יבוא יום שבו גם בעלי החיים ישוחררו. תנאי החיים במשקים המתועשים שאנו מכירים כיום ייחשבו כלא מוסריים ולא חוקיים.

כדי לקרב את היום הזה ולהימנע מלממן מכספו התאכזרות לבעלי חיים, בחר קצב באורח חיים צמחוני-טבעוני. “אם מבינים שבעלי חיים חשים כאב, המסקנה המתבקשת היא צמחונות או לפחות הפחתת צריכת בשר. ישראלי ממוצע אוכל כ-4,000 בעלי חיים במהלך חייו. הבחירה בצמחונות מונעת סבל רב ומיותר. אין לנו את הזכות להפוך את חייו של בעל חיים לגיהינום, וודאי שלא בעבור עוד ארוחה" הוא מסכם.

הכותב פעיל בעמותת אנונימוס.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully