וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"קדימה תסכים לוויתורים בגולן ובירושלים"

פנחס וולף

7.12.2008 / 15:09

סגן שרת החוץ מגלי והבה אמר לוואלה! חדשות אמר כי הוא תומך בנסיגה מיישובים מהגולן ובוויתור על שכונות במזרח הבירה

"נסכים להוריד ישובים ברמת הגולן במסגרת הסכם שלום בין ישראל לסורים" – כך אמר היום (ראשון) סגן שרת החוץ מגלי והבה (קדימה) בראיון לוואלה! חדשות. והבה הוסיף כי "אני מוכן ללכת לוויתורים אבל צריך לשמוע מהסורים מה הם מוכנים לעשות".

והבה סירב לומר בדיוק עד כמה רחוק הוא יהיה מוכן ללכת בנסיגה מהגולן. לדבריו, "אחת החוכמות שלנו לאורך כל השנים שלא אמרנו מה אנחנו נותנים. אנחנו מדברים על שלום בר קיימא, כזה שנוכל לחיות איתו. אולי זה ישמע דמיוני, אבל יכול להיות גם מצב שיישובים יוכלו להישאר ברמת הגולן תחת שלטון סורי, במידה שמסיבה אידיאולוגית הם יסרבו להתפנות. אבל צריך לומר, שכאשר אני מדבר על שלום, זה רק כשאני רואה שיש תחנות התרעה שלנו ברמת הגולן וכשאדע שאוכל לקפוץ לבקר בגולן ובדמשק".

והבה נחשב כיונה מדינית: גם בנושא ירושלים הוא מוכן לבצע ויתורים, אולם גם כאן הוא מסרב לשרטט גבול מדויק. "אנחנו מדברים על עקרון שתי מדינות – ישראל ופלסטין, ושלא יחזור אף פליט למדינת ישראל", הוא אומר. "אנחנו נגיע לשלום והפלסטינים יודעים שהם צריכים לוותר".

מה בדבר השכונות הערביות במזרח ירושלים והריבונות על הר הבית?

"אנחנו יודעים שהפלסטינים יקבלו את השכונות במזרח ירושלים שאף ישראלי לא דורך בהן, אבל גם הם יצטרכו לוותר במקומות אחרים. לגבי ריבונות על הר הבית זה נושא בר הסדרה. מי שאומר שקדימה מחלקת את ירושלים מתעתע. היום אף אחד לא ידרוש ויתור על הכותל המערבי ולא יעלה על הדעת שלא נשלוט במקומות החשובים לעם היהודי". לטענת והבה ניתן להסדיר את הריבונות בהר הבית, כך שהמסגדים יהיו בריבונות פלסטינית.

עד שנגיע להסדר מדיני, יש לנו בעיה בעזה. איך אנחנו ממגרים את הטילים משם?

"להבדיל מהרבה מנהיגים אמרתי זאת גם פעמים קודמות: בואו לא נדבר על מה צריך לעשות. אם אתם רוצים לעשות – תעשו. לצערי, כוח ההרתעה שלנו נפגע כי אנחנו רק מדברים. ברגע שצה"ל יהיה מוכן, הוא יצטרך לטפל בטרור. אני יודע שלכל פעולה יהיה מחיר אבל זה משהו שצריך לשלם אותו כדי שיהיה שקט בדרום".

"העם רוצה את קדימה"

והבה, בן 55, הוא סגן אלוף במילואים. את דרכו הפוליטית הוא התחיל בשנת 98' כיועץ מדיני במשרד החוץ. בין השנים 99'-2002, הוא כיהן כמנכ"ל המשרד לשיתוף פעולה אזורי. בשנת 2003, והבה נבחר לראשונה לכנסת, כאחד מ-38 חברי הכנסת של הליכוד בראשות אריאל שרון. כמי שנמנה עם תומכיה של תוכנית ההתנתקות מרצועת עזה, והבה התמנה לסגן שר בסבב התיקים שביצע שרון מיד לאחר אישור התוכנית. עם הקמת קדימה בשנת 2006, הוא פרש מהליכוד והצטרף למפלגה החדשה. מאוקטובר 2007 הוא מכהן כסגנה של יו"ר קדימה ציפי לבני במשרד החוץ.

לפי הסקרים, קדימה נמצאת במצוקת מנדטים. אתה חושש?

"אנחנו לא במצוקה. ישנו פתגם יפה שאומר 'זה שניסינו אותו, לא צריך לבדוק אותו'. אנחנו מכירים את בנימין נתניהו, מכירים את הדברים שהוא עושה ומתכחש להם. לדוגמה, לקראת סוף הקדנציה הוא תמך בחוקים במיליוני שקלים. שאלנו אותו איך מי שרצה לשמור על מסגרת התקציב מסייע להעביר חוקים כאלו, והוא אמר שכשהוא יעלה לשלטון הוא יבטל אותם. בעסקת חילופי השבויים, הוא תקף על כך ששחררנו אסירים תמורת גופות, אבל הוא היה מוכן לשחרר הרבה מאוד בשביל סוכני המוסד מירדן".

"העם היום רוצה את קדימה בגלל העקרונות שלה ובגלל מה שהתחייבנו אליהם. בשבועיים הקודמים נתניהו צירף כל מיני אנשים שמתכוונים להוביל את המדינה שוב להתנחלויות ולבזבוז כספים שיושקע במתנחלים במקום במצוקה".

ביום רביעי הבא ייערכו הפריימריז בקדימה. לטענת והבה, יש לו תומכים רבים הן במגזר הדרוזי והן במגזר היהודי ולכן מקומו מובטח. "אנחנו צריכים קדימה טובה, כדי שננצח את הליכוד ונרכיב ממשלה", הוא מסביר. "מי שטורח בערב שבת אוכל בשבת. זה שפקדתי אנשים – ולמענם אני בכנסת, ולא להיפך – זה ייתן לי את הכוח להיות במקום מספיק גבוה כדי שאוכל לייצג את הבוחרים ממקום יותר גבוה".

"אני מסתובב בתוך עם ישראל. אני שומע את הסיסמה 'רק לא ביבי' הכי הרבה. מעולם לא היה מצבה של ישראל טוב כמו בשנתיים האחרונות, בתחום המדיני. במפגש איחוד המדינות למען מדינות הים התיכון, אני הייתי נציג משרד החוץ. אחד ההישגים החשובים שהשגנו שם, זה שסגן מזכ"ל באיחוד למען הים התיכון יהיה ישראלי. זה הישג מאוד גדול שמוכיח שישראל קיימת לעד במזרח התיכון".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully