וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לבני הרגיזה את הדתיים: "תגמור כמו שינוי"

פנחס וולף

19.11.2008 / 16:44

ח"כים מיהדות התורה ומש"ס זועמים על דברי לבני, שאמרה כי "לרבנים ולממסד הדתי אין מונופול על יהדות וערכים". בשמאל דווקא מברכים

שרת החוץ ויו"ר מפלגת קדימה ציפי לבני, הצליחה לעורר היום (רביעי) סערה בעקבות דברים שאמרה בעצרת הכללית של איגוד הקהילות היהודיות שנערך בירושלים. לבני אמרה בין היתר באירוע כי "ישראל צריכה לשמור על עצמה כמדינה יהודית ודמוקרטית ואין לרבנים או לממסד הדתי מונופול על יהדות וערכים. זה שייך להיסטוריה שלנו, למסורת, לערכים ולחינוך - ולא למה שכל אדם עושה בביתו. יהדות היא עניין לאומי ולא רק דתי, זה המכנה המשותף בין ישראל והיהודים מחוצה לה וזה עניין של צביון ועל בסיס מה נחנך את ילדינו".

במפלגות החרדיות לא אהבו את הדברים של לבני ויצאו למתקפה נגדית. ח"כ אברהם רביץ (יהדות התורה), אמר לוואלה! חדשות כי, "זה שלבני לא יודעת מהי מדינת יהודית, אנחנו כבר מבינים, אבל לא בטוח שהיא יודעת מהי מדינה דמוקרטית. אנחנו לא מנסים לכפות את עמדתנו, אנחנו מנסים להשפיע בצורה דמוקרטית גם על צביונה היהודי של מדינת ישראל. אני מאוכזב מציפי לבני, משום שהיא לא יודעת מהי מדינה יהודית. יכולה להיות מדינה יהודית בלי קשר לשורשים? מי יקבע את זה, קדימה? קדימה היתה ותחלוף, אבל העם היהודי ממשיך כבר 3,000 שנה".

מש"ס נמסר כי, "ההיסטוריה מעידה מה היה סופם של מפלגות ופוליטיקאים שהחליטו לפתוח במלחמת חורמה ביהדות. אם קדימה תמשיך בדרך זו, היא תהיה רחוקה כפסע מלהיות שינוי מספר שתיים, וסופה של שינוי ידוע".

בשמאל דווקא בירכו על ההתבטאות של לבני. לדברי יו"ר סיעת מרצ, ח"כ זהבה גלאון, "סוף סוף הבינו שהבעיה היא שהממסד הדתי עושה כבתוך שלו, ומכתיב לאזרחי ישראל איך להינשא ואיך להתגרש. הגיע הזמן שיאפשרו חלופות נישואין לכל האזרחים במדינת ישראל. זהו אימוץ דרכה של מרצ, אבל זו לא חוכמה להפריח סיסמאות נכונות במערכת בחירות. הבעיה היא ליישם אותן. במידה שלבני תלך עם החרדים, לא תהיה לה אפשרות ליישם את מה שהיא הכריזה".

הרב גלעד קריב מהתנועה הרפורמית בירך גם הוא על הדברים. "דברי שרת החוץ משקפים נכונה את תחושתם של רוב היהודים בישראל ובתפוצות", אמר. "אנו מקווים כי דברים אלו יקבלו ביטוי מעשי וברור בעמדותיה של מפלגת קדימה ובמעשיה לאחר הבחירות, ושכל המפלגות יתחייבו לקדם את הפלורליזם הדתי בישראל תוך סיום המונופול האורתודוכסי בתחומי הנישואין, הגיור והקבורה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully