וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיכטר: "הפוגעים בשטרנהל - טרוריסטים"

נתיב נחמני ופנחס וולף

25.9.2008 / 19:36

השר לביטחון הפנים הגיב לראשונה על ניסיון הפגיעה בזוכה פרס ישראל ואמר כי המשטרה לא תנוח "עד שהטרוריסטים ישבו בבית הסוהר"

גדעון צנטנר

(צילום: גדעון צנטנר, עריכת וידאו: יאיר דניאל וענת ברק)

השר לביטחון הפנים אבי דיכטר הגיב הערב (חמישי) לראשונה לניסיון הפגיעה בפרופסור זאב שטרנהל, ואמר כי "המשטרה מתמודדת עם פיגוע לאומני נגד חתן פרס ישראל שטרנהל, פיגוע שמבצעיו הן ככל הנראה יהודים. זה רודף אותנו עד הימים של רצח רבין". לדבריו, "מערכת אכיפת החוק והמשטרה לא תנוח עד שאותם טרוריסטים ישוכנו בבית האסורים".

בתוך כך, שטרנהל, שנפצע באורח קל בפיצוץ מטען צינור בפתח ביתו בירושלים הגיב על התקרית, ואמר כי "במידה שהמעשה איננו של מטורף בודד אלא של גורם שמיצג זרם פוליטי או ציבורי, זוהי תחילת הדרך להתפרקותה של הדמוקרטיה". שטרנהל אמר עוד, כי "עצם המעשה מלמד על שבריריותה של הדמוקרטיה הישראלית, ועל הצורך להתגייס להגנתה בנחישות ובהחלטיות".

שטרנהל הוסיף כי "ברמה האישית, אם הכוונה הייתה להטיל אימה צריך להיות ברור שאותי לא יצליחו להפחיד". לדבריו, "המבצעים לא בקשו לפגוע בי ורק בי אלא בכל אחד מבני המשפחה שיכול היה לפתוח את הדלת, ועל כך אין סליחה ואין כפרה".

בתוך כך, יו"ר קדימה ציפי לבני שוחחה עם בני משפחתו של שטרנהל. לבני דרשה בשלומו של שטרנהל וגינתה את האירוע. מוקדם יותר, בטקס הרמת כוסית במשרד החוץ אמרה: "היום ארע דבר בלתי נסבל שאי אפשר לעבור עליו לסדר היום. אדם נפצע כתוצאה מהפעלת מטען חבלה נגדו והציאו כרוזים המציעים פרס למי שיפגע בקבוצה או באדם המחזיקים באידיאולוגיה שונה. מדינת ישראל היא מדינת חוק ומעבר לכך חיה בה חברה עם ערכים".

לבני הוסיפה כי "זו אחריותה של הממשלה להוקיע תופעות מעין אלו כשהן מרימות ראשן. המלחמה על גבולות המדינה אינה מספקת אם לא ישמרו בה על ערכים. ממשלה בכל הרכב צריכה למנוע הופעתן של תופעות כאלו ואין זה קשור לעמדות של כל אחד מאיתנו כלפי אותה קבוצה או כלפי אותו אדם. ההנהגה צריכה לא רק לגנות אלא גם לפעול נגד זה".

גם יושב ראש האופוזיציה, ח"כ בנימין נתניהו (ליכוד) גינה בחריפות את הפגיעה בשטרנהל. נתניהו שוחח עם רעייתו של שטרנהל ואמר לה כי "זו התקפה מחליאה של אנשים מתועבים שאינם חלק מהשיח הפוליטי במדינת ישראל. צריך להרחיק אותם מהחברה ולשים אותם מאחורי סורג ובריח".

בדרך לרצח פוליטי?

מוקדם יותר, יו"ר ועדת חוקה של הכנסת, ח"כ מנחם בן ששון (קדימה) ביקר את שטרנהל בבית החולים. לדבריו, "פרופ' זאב שטרנהל ואני שוחחנו על המשמעות הקשה והציבורית של מעשים כאלו ועל הצורך להבהיר שהעובדה שנוטים להתייחס לכך בסבלנות נותנת לגיטימציה למעשים כאלו". לדברי בן ששון, שטרנהל נראה במצב טוב והוא ערני וחריף מתמיד.

לטענת בן ששון, הפגיעה בשטרנהל מעלה את החשש לרצח פוליטי נוסף בישראל. "השער לרצח פוליטי נוסף הוא השילוב בין לאומנות וקנאות דתית", הסביר. "מה שקרה היום הוא התנקשות בחיים הדמוקרטיים של מדינת ישראל. במקרה הזה שטרנהל הוא נציג של הציבור כולו, משום שפגיעה באדם משום דעותיו מסכנת את החברה בישראל, קל וחומר כאשר דברים כאלו נעשים מידי יום על ידי ציבור לאומני ודתי.

"הבעיה היא לא הקבוצה הזו שיאמרו עליה שהיא פנאטית, הבעיה היא הסלחנות שעוברים על כך לסדר היום. עוד היום יש בכנסת את חוק החנינה. הבעיה היא גם לא בעיה חוקית אלא חינוכית. היום הכנסת פעלה פנטסטית מימין ומשמאל לגנות בצורה קיצונית את המעשה, וזהו תחילתו של תהליך מבורך".

שר המשפטים דניאל פרידמן קרא לעשות כל מאמץ לגילוי האחראיים לפגיעה בפרופסור שטרנהל. "הפעם מדובר בפגיעה בעלת אופי פוליטי העלולה לערער את הדמוקרטיה הישראלית, שפותחת פצעים שטרם הגלידו ואולי לא יגלידו לעולם", אמר, "יש לעקור תופעה זו מהשורש".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

פעילי ימין: השב"כ אחראי

נראה כי מנגנון ההפעלה של המטען חובר לדלת ביתו של שטרנהל, חתן פרס ישראל לחקר מדע המדינה לשנת 2008, ברחוב ש"י עגנון בירושלים. בסריקות שערכה המשטרה בסמוך לביתו נמצאו כרוזים הקוראים לפגיעה באנשי שמאל ומבטיחים פרס כספי בסך 1.1 מיליון שקלים לכל אדם שירצח אנשי "שלום עכשיו". על הכרוז חתום "צבא המשחררים הממלכתיים". משטרת מחוז תל אביב תגברה את סיוריה באזור ביתו של מזכ"ל התנועה יריב אופנהיימר.

פעילי ימין האשימו את השב"כ בתליית כרוזי ההסתה ליד ביתו של פרופ' זאב שטרנהל, כפרובוקציה דומה לזו שניהל הסוכן אבישי רביב ("שמפניה") בתקופה שלפני רצח יצחק רבין. יוסי דגן מ"חומש תחילה" אמר כי "הסגנון העילג והניסוח הלא מחובר של הכרוזים נראים כפרובוקציה קלאסית. נראה כי שוב מדובר בניסיון נואל לבשל פרובוקציה כדי להשחיר את פני המחנה הלאומי. זהו ניצול פוליטי ציני להפצת שנאה".

פעיל הימין הקיצוני ברוך מרזל הכחיש את מעורבת תנועתו "חזית יהודית לאומית" באירוע, אך סירב לגנותו. מרזל אמר היום כי "אנו לא מגנים את האירוע מכיוון ששטרנהל נתן בעבר לגיטימציה לפגיעה במתנחלים ובעצם התיר את דמינו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully