וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תופעה ושמה מארי

8.9.2008 / 16:45

מצד אחד, אנדי מארי ידוע כטניסאי בעייתי ולא יציב. מצד שני, הוא נותן טניס מדהים בקיץ האחרון. אפילו האנגלים סולחים לו על טעויות העבר, ועכשיו הגיע הזמן לתואר גראנד סלאם

ההעפלה לגמר אליפות ארצות הברית הפתוחה, הפכה את אנדי מארי לאחת הדמויות המסתוריות ביותר בספורט העולמי, נכון לספטמבר 2008. אחרי הכל, בעולם הרחב לא ממש תופסים מטניסאים לפני שהם מניפים את הגביע באחד מארבעת הטורנירים הגדולים בעולם, ומארי בן ה-21 רחוק ניצחון אחד מלעשות את זה. מדובר אמנם בניצחון על רוג'ר פדרר, אבל מארי, עליו אומרים שהדבר הגדול ביותר שקרה לו בקיץ האחרון היה להפוך מספורטאי לא יציב לסוג של סלע - מוביל על השוויצרי 1:2 במאזן המשחקים ביניהם. ולא סתם 1:2, מארי היה זה שניצח בשני המפגשים האחרונים בין השניים.

ועכשיו הם עומדים להיפגש שוב, ב-12 בלילה שעון ישראל (שידור ישיר ביורוספורט), ואיזה מאבק זה יהיה. רוג'ר פדרר בפעם החמישית ברציפות בניו יורק, או היסטוריה בריטית-סקוטית של מארי. מי שעקב פחות אחרי מארי בעונה הנוכחית נוטה להמר על ניצחון חלק של פדרר, אבל לאור כל השינוים וההתפתחויות שקרו השנה - לא מעט פרשנים בכירים בעולם מצפים לגמר ענק בפלאשינג-מדוס.

מרמת השרון לרמת הדירוג העולמי

אנדי מארי פרץ לתודעה ב-2005, וזה התחיל למעשה ברמת השרון. מארי הפך לטניסאי הצעיר ביותר בהיסטוריה של נבחרת הדייויס הבריטית, והוביל אותה לניצחון על ישראל אחרי שכיכב במשחק הזוגות. את אותה עונה הוא סיים במקום ה-72 בעולם, אחרי שהגיע לגמר טורניר בנגקוק והפך לסקוטי הראשון שהגיע לסיבוב השלישי בווימבלדון.

במגרשי הטניס של גלזגו, מארי פרץ לתודעה כבר בגיל 5, אז הוא תואר על ידי מספר מאמנים כ"תופעה נדירה". ילד הפלא כיכב בטורנירי הילדים והנערים בעולם, כשאחד מיריביו המושבעים היה רפאל נדאל. השור ממאיורקה גרם במובן מסויים למארי לעבור בגיל 15 לאקדמית טניס יוקרתית בספרד, במטרה ללמוד את סודות הטניס המקומי.

ב-2006 מארי הפך לשחקן בכיר בסבב ושנה לאחר מכן הוא כבר נכנס לעשיריה הראשונה בדירוג העולמי. סדרת פציעות היוותה את הגורם העיקרי לחוסר היציבות במשחקיו של מארי. מצד אחד הוא הרשים מאוד בטורנירים מסויימים, מצד שני הוא פישל בגדול באחרים. הוא לא הצליח להגיע לשבוע השני בטורנירי גראנד סלאם, ולא הרשים בטורנירי המאסטרס.

גם 2008 נראתה ככה בהתחלה. חודשיים אחרי שמארי החליט להיפרד מבראד גילברט, שליווה אותו לאורך כל הדרך למקום השמיני בעולם, הוא הצהיר על צוות מאמנים חדש שמורכב מטניסאי עבר סקוטי וכמה מומחי פיזיות. כבר בתחילת השנה הוא הצהיר שאותם מאמנים הובילו אותו לכושר וליכולת הטובים ביותר שלו אי פעם. ההתחלה גם הייתה מצויינת ומארי זכה בטורניר דוחא היוקרתי, רק ששבועיים לאחר מכן הוא הודח בסיבוב הראשון של אליפות אוסטרליה הפתוחה. הוא ניצח את רוג'ר פדרר בטורניר דובאי, אבל היה רחוק מלשכנע במיאמי ואינידאן וולס. באוויר התחילו להרגיש שוב את ה"בלוף" הזה, אבל אז הגיעה זכיה בטורניר מארסיי.

עונת החימר הייתה בינונית, אבל מארי מעולם לא היה טוב על חימר. על הדשא של ווימבלדון הוא רשם את רבע גמר הגראנד סלאם הראשון בקריירה שלו, שם הפסיד לרפאל נדאל. מעונת הדשא הוא המשיך לככב בחלק נוסף של המאסטרס בצפון אמריקה, בשיאו זכה בטורניר סינסינטי אחרי ניצחון על נובאק דג'וקוביץ'. מארי עלה לדירוג שיא של מקום שישי בעולם, ונסע מאושר למשחקים האולימפיים בבייג'ינג. כאן שוב חזר הנאחס ומארי "הוכה" כבר בסיבוב הראשון על ידי טניסאי טיוואני אלמוני.

כשכולם חשבו שהשנה, שוב פעם חוסר היציבות חוזר על עצמו, הגיעה אליפות ארצות הברית הפתוחה. מארי יפגוש שם את פדרר, שגם הוא הודח בשלב מוקדם בבייג'ינג, בקרב על התואר. כל זה אחרי שהפגין שבועיים של טניס מדהים, הטניס הטוב בקריירה שלו.

אז מה קרה בקיץ האחרון?

פרשני הטניס הבכירים בעולם מבטיחים שהניצחון של מארי על רפאל נדאל בחצי הגמר לא היה מקרי. הם התרשמו ממנו עוד יותר, בזכות העובדה שהוא הושג בשני חלקים. כזכור, באליפות אוסטרליה ב-2007 מארי הוביל על נדאל במערכות, אבל נשבר מול הפיזיות של הספרדי. רובם מדגישים שמארי היה זה שניצח את המשחק לא פחות מנדאל שהפסיד אותו.

ומה יהיה מול פדרר? צופים שזה הולך להיות קשה מאוד עבור השוויצרי, שדווקא התכונן לנקמה מול רפאל נדאל. מבחינת אנדי מארי, אחד השיפורים הגדולים שרואים אצלו השנה הוא חבטות ההגשה. הגורם המשמעותי השני הוא הבגרות במשחק - אנדי מארי הפך מטניסאי מוכשר שמנסה להשפיל את יריביו לטניסאי רציני שמחפש להתיש את יריביו. בהרבה מקרים השנה הוא הצליח לגרום ללא מעט כוכבים מצמרת הדירוג לעשות את הטעות הראשונה, בעקביות. יש לו הרבה יותר סבלנות במשחק, שהפך ליעיל יותר בהבדלים גדולים מהשנים הקודמות. הוא עדיין יכול לתפוס קריזות ולאבד את עצמו, אבל אומרים שהגיוני יותר שאנדי מארי של היום יצליח לשחזר משחק גדול שנתן רק לפני 24 שעות. רוג'ר פדרר, היזהר.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

אהוד באנגליה?

באנגליה יש לא מעט מחלוקות סביב התופעה שנקראת אנדי מארי. מצד אחד, מדובר בטניסאי שעומד לעשות היסטוריה עבור הטניס הבריטי, ובלי שום קשר לתוצאה בגמר - הוא עולה למקום הרביעי בדירוג העולמי.

מצד שני, אנדי מארי הוא סקוטי, ולא מעט פעמים הוא אמר ועשה דברים שהאנגלים מאוד לא אהבו. בתחילת העונה למשל, הוא פרש מסגל נבחרת הדייויס למשחק בארגנטינה, במטרה להתרכז בטורניר מארסיי, בו הוא זכה בסופו של דבר. הוא אוהב מאוד להצטלם עם דגל סקוטלנד ולהכריז שהוא סקוטי. ההפסד שלו במשחקים האולימפיים בבייג'ינג גרם לאנגלים להרים גבה בכל מה שקשור לרצינות שאיתה הגיע לטורניר. אבל השיא היה דווקא לפני שנתיים - כשאנדי מארי נשאל על מונדיאל 2006 ואמר שלא אכפת לו מי תזכה בטורניר הזה, העיקר שלא אנגליה.

ובכל זאת, נראה שהטניס המדהים של אנדי מארי בקיץ 2008 הרגיע מעט את האנגלים. חלק מתהליך ההתבגרות של מארי היה להתנצל על טעויות העבר ואפילו למצוא שורשים בניוקאסל האנגלית, משם הוא טוען כיום שהגיעה רבע ממשפחתו. כמו כן, גם חברתו האנגליה העלתה את המניה שלו. אחרי הכל, 23 אלף צופים, או לפחות רובם, יעודדו את רוג'ר פדרר ביציעים בקווינס - מישהו חייב להגן על הממלכה המאוחדת.

  • עוד באותו נושא:
  • אנדי מארי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully