וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מזרח ירושלים יכולה להיות בירת פלסטין"

טלי גולדשטין ופנחס וולף

3.9.2008 / 17:57

שר הביטחון אמר בראיון ל"אל ג'זירה", כי מספר שכונות ערביות במזרח העיר יהפכו לבירה הפלסטינית, כחלק מהסכם השלום הסופי שייחתם בין ישראל לרשות

"מספר שכונות ערביות במזרח ירושלים עשויות להפוך לבירת מדינה פלסטינית בעתיד, כחלק מהסכם השלום הסופי שייחתם בין ישראל לרשות", כך אמר היום (רביעי) שר הביטחון אהוד ברק בראיון לרשת החדשות "אל ג'זירה".

"אנחנו יכולים למצוא נוסחה במסגרתה שכונות מסוימות, המאוכלסות ביותר מביניהן, יהפכו במסגרת הסכם שלום, להיות חלק מהבירה הפלסטינית, שתכלול גם את הכפרים הערביים מסביב ירושלים", אמר ברק. כנשאל האם צפוי הסכם שלום עוד השנה, ענה ברק כי אינו בטוח שהפערים בין הצדדים גושרו במלואם.

זו אינה הפעם הראשונה שברק מדבר על העברת מזרח ירושלים לשליטה פלסטינית. בשנת 2000 נערך בקמפ דיוויד שבארצות הברית משא ומתן מרתוני בין ברק, אז ראש הממשלה, לבין יו"ר הרשות הפלסטינית דאז יאסר ערפאת. במהלך השיחות דווח שברק הסכים לכונן מדינה פלסטינית שתתפרש על כ-90 אחוזים משטחי הגדה המערבית ורצועת עזה, ולוותר על הריבונות הישראלית בשכונות מזרח ירושלים. עד היום קיים ויכוח סביב הצעת ברק לרשות הפלסטינית, והאם באמת הייתה ריאלית באותה תקופה. עם כשלון השיחות בארה"ב, פרצה אינתיפדת אל-אקצה.

מובן מאליו או טעות?

מזרח העיר ירושלים מעוררת מחלוקת ברחבי העולם, שרואה בבנייה בה הרחבה בלתי חוקית של ההתנחלויות. באחד מביקוריה האחרונים בישראל, אמרה שרת החוץ האמריקאים קונדוליזה רייס כי "הרחבת ההתנחלויות במזרח ירושלים בעייתית", והוסיפה כי היא מהווה מכשול אמיתי לסיכויי השלום בין ישראל לפלסטינים. היקף הבנייה במזרח ירושלים מאז ועידת אנאפוליס הגיע לכ-8,000 יחידות דיור. להשוואה, בשנים 2002 - 2006 אושרו כ-1,600 יחידות דיור בלבד.

ח"כ יוסי ביילין (מרצ) אמר בתגובה לדברי ברק כי "הוא אומר את המובן מאליו, כשהוא וממשלתו אישרו את תכנית קלינטון בה נאמר כי השכונות במזרח ירושלים יהיו חלק מהמדינה הפלסטינית. השאלה היא איך הופכים זאת למציאות וכאן מפלגת העבודה צריכה לפעול".

המועמד לראשות קדימה, שאול מופז, הגיב לדברי ברק, ולא שכח לשלוח עקיצה לכיוונה של המתחרה ציפי לבני: "הוא טעה אז כשהיה ראש ממשלה והציע את התוכנית הזו, והוא טועה היום. אבל לפחות לברק יש את האומץ לומר לציבור באופן ברור מהי עמדתו".

"יש זמן לדיפלומטיה בנוגע לאירן"

בהתייחסו לגרעין האירני אמר שר הביטחון, כי עדיין יש זמן לנקוט בדיפלומטיה על מנת לעצור את תוכנית הגרעין האירנית, אך הוסיף שישראל רצינית לגבי שימוש ב"כל האפשרויות העומדות בפניה" אם המסלול הדיפלומטי ייכשל.

"יש עדיין זמן ומקום לדיפלומטיה ולסנקציות בינלאומיות, אך אלו צריכות להיות יעילות הרבה יותר", אמר ברק. "אנו חוזרים ומדגישים כי אף אפשרות לא הוסרה מעל שולחן הדיונים. אני מציע גם למדינות אחרות לא לבטל אף אפשרות. אך כשאנו אומרים זאת, אנחנו באמת מתכוונים לכך", הוסיף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully