וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא מסתפקת בקווקז: רוסיה רוצה השפעה עולמית

טלי גולדשטין

1.9.2008 / 10:51

במסגרת פירוט מדיניות החוץ הרוסית שלו לאחר המלחמה עם גאורגיה, דחה דמיטרי מדוודב את השליטה האמריקאית בענייני חוץ

נשיא רוסיה דמיטרי מדוודב פרש אתמול (ראשון) את הקווים המנחים של מדיניות החוץ של ממשלתו לאחר המשבר עם גאורגיה. תוכניתו כוללת דרישה להרחבת תחום ההשפעה הרוסי בעולם.

בנאום טלוויזיוני לאומה מעיר הנופש סוצ'י, אמר מדוודב שממשלתו תציית לחמישה עקרונות: "רוסיה תציית מעתה לחוק הבינלאומי; כמו כן, היא דוחה את השליטה האמריקאית בעולם חד-קטבי; רוסיה תנסה לשמר על יחסים ידידותיים עם מדינות אחרות; היא תגן על אזרחי רוסיה ועל האינטרסים הכלכליים של רוסיה בחו"ל; היא תדרוש תחום השפעה בעולם".

למעשה, מדוודב פשוט חזר והדגיש את העמדות בהן החזיקה רוסיה גם בעבר, כגון דחיית השאיפה האמריקאית למלא תפקיד יוצא דופן בענייני חוץ לאחר סיום המלחמה הקרה. ממשלות רוסיות אמרו כבר בעבר כי מדיניות החוץ שלהן תכלול הגנה על אינטרסים מסחריים.

בדרישתו לחדש את ההשפעה הרוסית בעולם, אמר מדוודב: "לרוסיה, בדומה למדינות אחרות בעולם, יש אזורים בהם היא מגלה עניין מיוחד. אלו אזורים בהן נמצאות מדינות שיש לרוסיה יחסים ידידותיים איתן". כנשאל האם תחום ההשפעה הרוסי יכלול את הגבולות סביב רוסיה, ענה מדוודב בכלליות: "זהו אזור גבול אך לא רק".

בשבוע שעבר הכיר מדוודב בעצמאות המחוזות הבדלניים בגאורגיה, דרום אוסטיה ואבחזיה. לטענתו, התערבות רוסיה במשבר בגאורגיה היה הכרחי על מנת למנוע רצח עם.

מדינות המערב שוקלות בימים האחרונים באילו צעדים וסנקציות לנקוט כלפי רוסיה בגין התנהלותה התוקפנית בגאורגיה. רוסיה מחזיקה באיום ממשי כספקית הנפט והגז של חלק מהאיחוד האירופי. ולדימיר פוטין, ראש ממשלת רוסיה, הזהיר את מדינות האיחוד וקרא להן להפסיק לקבל "פקודות" מהבית הלבן.

האיחוד האירופי צפוי לקיים היום ישיבת חירום, אולם דיפלומטים באיחוד סבורים כי לא תתקבל החלטה להטיל סנקציות על רוסיה מכיוון שהתקבלו מסרים מהקרמלין שרוסיה תגיב על צעד כזה בסנקציות משלה. חברות נפט רוסיות וגורמים בממשל הרוסי דחו את הפרסום בעיתון בריטי לפיו הם מתכוננים להפסיק את אספקת הנפט בתגובה לסנקציות שעלולים להטיל על רוסיה.

מדינות במזרח אירופה נטו להפגין חשדנות גדולה יותר כלפי רוסיה לאור ההתפתחויות בגאורגיה ודרשו שהמערב יגיב על כך ביד קשה יותר, אך מדינות מערב אירופה מודאגות משיבוש אספקת הנפט ואינן מעוניינות לסכנה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully