וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מלחמת השפות - גרסת 2.0

גילי גוראל

19.8.2008 / 10:44

הטכניון החליט לשנות את שפת הלימוד במינהל עסקים לאנגלית. גילי גוראל חושבת שמדובר בלא פחות מזלזול בתרבות העברית

שוב אנו זוכים להוכחה ניצחת שלא לשווא ניצב הטכניון בחזית הטכנולוגית והמדעית העולמית. אך הפעם לא מדובר בעוד פיתוח רפואי או הנדסי שרק מעטים מאיתנו מבינים, אלא בפריצת דרך שעשויה להשפיע על כל תחומי החיים של כל אחד ואחת מאיתנו. נתבשרנו שהמוסד שבו נאבקו עם הקמתו על לימוד מדעים בעברית ולא בגרמנית, ב"מלחמת השפות" המפורסמת, החליט לשנות בשנת הלימודים הקרובה את שפת הלימוד בתוכנית לתואר שני במינהל עסקים לשפה האנגלית.

דיקן הפקולטה להנדסת תעשייה וניהול, הפרופ' בועז גולני, נימק את ההחלטה בכך "שאם נמשיך להכשיר את הבוגרים שלנו על ידי הוראה בעברית, אנחנו מציבים אותם בעמדת זינוק נחותה יותר בתנאי התחרות הגלובליים" ("הארץ", 18.8.08).

אין ספק כי הטכניון נאמן למורשתו ופותח ביוזמה חלוצית של ממש. אני יכולה לחשוב על עוד תחומים שבהם הסטודנטים הישראליים ניצבים בעמדת נחיתות: שנות הצבא המבוזבזות, חודשי המילואים, חסרונם של חברים מהקולג' שהופכים לשותפים לעסקים, ההורים הנודניקים שרוצים שהילד יבוא לבאר שבע בסופשבוע. אתה יהודי וכולם אנטישמיים, אתה ערבי וכולם חושבים שאתה טרוריסט. את אישה (אבל זה כבר תחום אחר).

לא רק בתחום לימודי מינהל העסקים מהווים העברית ושאר המרעין בישין שצוינו לעיל "עמדה נחותה". במרבית התחומים האקדמיים השפה השלטת היא אנגלית. ובכלל, חוץ מבתחומי האבטחה והמסחר בנשק עם עריצים אפריקאים וחביבי מערב קווקזים, מסתבר שלהשתייך לאותם כמה מיליוני משיגנער שמדברים שפה אזוטרית ועסוקים במלחמות בלתי פוסקות, זה, איך נגיד, לא "עמדת זינוק" מי יודע מה.

דרושים מרצים דוברי סינית

היוזמה של הטכניון, שאמנם נראית מצומצמת בתחילה, עשויה להוביל לשינוי כל אורחות חיינו באופן מהפכני, ולהסרת המכשולים עד שיתגשם חזון האבות, ונהפוך למדינה ה-51 של ארצות הברית.

אם הטכניון חרד להצלחתם של תלמידיו בחו"ל או למוניטין שלו – דאגות ראויות ביותר - יש לי הצעה שעשויה לקסום למוסד אקדמי: ללמד. ממש ממש ללמד. לקיים שיעורי אנגלית עסקית, להעניק ציונים למצגות שיבצעו התלמידים באנגלית, לקרוא ספרים ולהכין עבודות, ועוד. סטודנט ששואף להצליח בשוק העולמי, חזקה עליו שירצה לעשות את המאמץ וילמד את השפה השלטת בו.

הוויתור על הוראה ולימוד בעברית עלול להביא ברבות הימים לזילותה ולדלדולה של השפה והתרבות. אך זה יקרה רק אם תורחב ההחלטה ותחול על סטודנטים רבים לאורך זמן, כך שהסכנה רחוקה. המסר ששולח בינתיים הטכניון לסטודנטים מדאיג הרבה יותר: "המטרה – עשיית כסף רב ככל הניתן בתנאי התחרות הגלובליים – חשובה יותר מהתרבות העשירה של עמך ומדינתך. לא נורא להיות עילג בשפתך, ממילא זה לא יביא לך תועלת בעולם בו אנו חיים".

אני רק מקווה שקברניטי הטכניון הרחיקו ראות ומכינים כבר את הדור הבא של המרצים – בסינית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully