וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הצבא הרוסי טרם נסוג מגאורגיה

טלי גולדשטין

19.8.2008 / 10:17

בניגוד לההתחייבויות החוזרות והנשנות של הנשיא מדוודב, הצבא הרוסי לא מראה סימני נסיגה מגאורגיה. שני הצדדים פתחו במבצע החלפת שבויים

הצבא הרוסי, שהתחייב לסגת עד הבוקר מכל שטח גאורגיה בהתאם להפסקת האש, עדיין שולט על שטחים נרחבים במדינה, ואינו מראה סימנים של נסיגה. למרות טענות ממשלת רוסיה כי הנסיגה החלה, כוחות רוסים מסתובבים ברחבי גאורגיה, וגורמים בכירים גאורגים טוענים כי יחידות חמושות אף ניסו להתקדם לתוך לבה ההררי של המדינה לקראת הערים בורג'ומי בדרום וסאקהיר שבמזרח.

"אנחנו יכולים לעזוב בתוך שתי דקות. אך לא קיבלנו הוראה לסגת", אמר חייל רוסי, המאייש עמדה ממערב לבירת גאורגיה, טביליסי. לדבריו, הוא לא שמע כלל על הפסקת האש.

שרת החוץ הגאורגי אקא טקשלשווילי אמרה, כי הצבא הרוסי הרס בסיס צבאי גאורגי בעיר סנאקי. "באופן כללי, אין כל סימנים לנסיגת הכוחות. הרוסים מנסים להרחיב את הנוכחות שלהם בשטח", אמרה טקשלשווילי בעודה מתכוננת לפגישת החירום היום של ארגון נאט"ו בבריסל, בה היא מקווה לקבל את תמיכת שרי החוץ של המדינות החברות. "יש לרוסים חופש תנועה בלתי מוגבל. הם מנסים להראות לנו שהם השולטים כרגע", הוסיפה. טקשלשווילי הוסיפה כי תקרא ליישום סנקציות דיפלומטיות נגד רוסיה ולהשעייתה ממוסדות בינלאומיים, אם תמשיך לסרב לשתף פעולה.

דובר משרד הפנים הגאורגי אמר כי שיירה של כלי רכב חמושים רוסיים נעצרו על ידי מחסומים של המשטרה הגאורגית מחוץ לבורג'ומי וסאקהיר ושבה על עקבותיה. עם זאת, שיירה אחרת הצליחה לפרוץ מחסום דומה ממערב לטביליסי.

בתוך כך, רוסיה וגאורגיה החלו הבוקר במבצע להחלפת שבויים המתבצע במחסום רוסי באיגוטי, 30 ק"מ מטביליסי. לפי דיווח כתבת ה-BBC, שני פצועים על אלונקות הועברו לצבא הרוסי והוטסו מהמקום במסוקים. במקום נוכחים פקידי ממשל גאורגים וארגון הצלב האדום.

רוסיה מונעת כניסת סיוע הומניטרי

ה"גרדיאן" הבריטי דיווח הבוקר, כי אמש נפוצו שמועות המרמזות על נסיגת הצבא הרוסי החל מרדת החשכה, וגורמים בכירים גאורגים אמרו כי הם יבחנו את המצב הבוקר. "אני אולי תמימה, אך אני עדיין מקווה שמאמץ משותף וחזק של אירופה וארצות הברית יביא לנסיגת הכוחות הרוסים משטח גאורגיה", אמרה טקשלשווילי. "נראה עד כמה גבוהות הציפיות שלי".

נשיא רוסיה דמיטרי מדוודב התחייב אתמול להתחיל בנסיגה לאחר שחתם על הסכם הפסקת אש בשבת. ביום ראשון הוא אמר לנשיא צרפת ניקולא סרקוזי כי הנסיגה קרבה. קצין רוסי התעקש אמש כי הנסיגה כבר החלה. סגן הרמטכ"ל הרוסי אנטולי נגוביצין אמר: "בהתאם להסכם השלום, נסיגת הכוחות הרוסיים החלה, לרבות מהעיר גורי".

גורמים רוסיים המוצבים לאורך הגבול בצפון אוסטיה אמרו דברים דומים: "יחידות הצבא כבר עוזבות. עיקר הנסיגה תתרחש היום. לוקח זמן רב להכין טנק לדרך", אמר גורם בכיר רוסי באזור. "יעברו ימים אחדים ולא שבועות", הוסיף.

דובר צבאי אחר, הגנרל ניקוליי אובארוב, אמר לרשת ה-BBC אתמול כי הכוחות הרוסיים עזבו את גורי, עם זאת, מדיווח עדי ראיה, הם עדיין נוכחים בעיר ובמחסום בין טביליסי לגורי, בודקים מכוניות וחוסמים דרכים בין מערב למזרח גאורגיה. כמו כן, לא היה שום סימן לתנועת צפונה מהעיר גורי לכיוון דרום אוסטיה ומשם לרוסיה. בגאורגיה טוענים, כי החיילים הרוסים עסוקים בהנחת מוקשים.

העמדה הקדמית ביותר בה נמצא הצבא הרוסי בימים האחרונים היתה איגוטי. טנקים רוסיים נצפו בגבעות מסביב לעיר הבוקר וכלי רכב חמושים עשו דרכם בין מכוניות משטרה גאורגיות. "הכוחות הרוסים אינם עוזבים. הם מאמנים את הצבא. אחד בא ואחד עוזב", אמר אירקלי פורצ'קהידזה, פקיד ממשלתי גאורגי מהעיר גורי, הצפויה לקבל היום סיוע הומניטרי.

לרוסיה אין שום כוונות לעזוב את גאורגיה

ככל שעוברים הימים, גובר החשש כי ממשלת רוסיה מתכוונת לנצל פרצות ואי בהירויות בהסכם השלום על מנת להצדיק נוכחות חלקית בתוך גבולות גאורגיה. היום רמזה רוסיה כי היא מתכוונת להציב את כוחותיה במדינה בכפוף להסכם שלום בינלאומי שנחתם ב-1999 ובכך לאפשר לרוסיה "אזור ביטחון". אזור הביטחון יכלול את השטח מסביב לבירת דרום אוסטיה צחינוואלי ויצור מסדרון לתוך שטח גאורגי. לדברי טקשלשווילי, ההסכם מאפשר הצבה של עד 500 חיילים רוסיים בלבד שתפקידם לשמור על השלום.

בתוך כך, הצבא הדרום אוסטי הודיע אתמול כי אין בכוונתו להחזיר שטחים בחזרה לגאורגיה. בשבת, המליציות החמושות בתמיכת הצבא הרוסי, השתלטו על העיר אהאלגורי מצפון מערב לטביליסי. "מעתה זהו שטח אוסטי", הם הצהירו. הדגל הגאורגי הוחלף בדגל הלבן, אדום וצהוב של אוסטיה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully