וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אובמה כבר לא תומך בירושלים מאוחדת

גיל קדרון

14.7.2008 / 11:12

המועמד לנשיאות, שהכריז בוועידת איפ"ק כי ירושלים תהיה "בירתה הבלתי מחולקת של ישראל", חזר בו: "התנסחתי בצורה גרועה"

בראיון שקיים אמש (ראשון) המועמד הדמוקרטי לנשיאות ארה"ב ברק אובמה ברשת CNN, ביקש הסנאטור מאילינוי להבהיר את הכרזתו בוועידת איפ"ק לפני מספר שבועות, לפיה ירושלים תישאר "בירתה הבלתי מחולקת של ישראל", ואמר כי דבריו לא הובנו כהלכה. לדבריו, כוונתו היתה שהבירה הישראלית לא תשוב להיות מחולקת בגדרות תיל, "כפי שהיה המצב לפני 1967".

"האמת היא שזו הייתה דוגמה למקרה בו התנסחנו בצורה לא טובה בנאום", אמר אובמה למראיין, פריד זכריה, שתהה מדוע איננו תומך במתווה קלינטון, שקרא להקים את בירת המדינה הפלסטינית בשכונות הערביות של ירושלים. "מיד ניסינו לתקן את הפרשנות שניתנה לדבריי. זה אפשרי ליצור ירושלים מלוכדת ועקבית. לא היה בכוונתי להחליט מראש מה יהיו הפתרונות הסופיים לסכסוך, ולדעתי מתווה קלינטון מהווה נקודת פתיחה טובה לשני הצדדים".

בנאום הפרו-ישראלי שנשא אובמה בוועידת איפ"ק, אחד מהלובים החזקים בוושינגטון, הביע הסנאטור מאילינוי תמיכה גורפת בהיותה של ישראל מדינה יהודית, והבטיח לשמור על בטחונה אל מול האיום האירני ואיומים אחרים. הוא אף ענד על דש החליפה שלו סיכה בה דגלי ארה"ב וישראל חבוקים זה בזה. "ירושלים תישאר בירתה של ישראל, ועליה להישאר בלתי מחולקת", קרא, לקול תשואות רמות באולם, כעסים בקרב הפלסטינים, והרמת גבה בקרב אלו שמאמינים בפתרון שתי מדינות לשני עמים.

על ישראל והפלסטינים להפנים

"זו דוגמה לכך שעלינו להיזהר בניסוחים שלנו", המשיך אובמה. "אולם הכוונה לעולם לא הייתה לסגת מהעקרון הבסיסי שעל שני הצדדים יהיה לנהל את המו"מ בעצמן, עם המחויבות העמוקה של ארה"ב".

"אם תבדוק את המגמה הכללית של הנאום, ואת הדבריו שאמרתי בעבר בנושא, תגלה שדעתי היא שהאינטרס של ישראל איננו רק התבצרות צבאית", המשיך אובמה. "עליהם להפנים את הדרכים לשמר את אופיה היהודי של ישראל בטווח הארוך, וזאת על ידי חתימה על הסכמי שלום עם שכנותיה".

אובמה אף הקפיד להשמיע שוב את הביקורת שלו נגד ההנהגה הפלסטינית. "על המנהיגים הפלסטינים להכיר בכך שהקרבות אותם לחמו, הדרך שלקחו, והרטוריקה אותה השמיעו, לא סייעה לעמם", אמר. המועמד הדמוקרטי הביע את הבנתו לקושי בלקיחת צעד לאחור, לאור הכעס והכאב בשני הצדדים, אולם קרא להם לחשוב בצורה מעשית."לדעתי תושבי ישראל, הגדה המערבית ועזה צמאים לגישה מעשית והגיונית שתסייע להם לדאוג לחינוך ילדיהם ולחוש מוגנים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully