וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הצעה: פלסטינים לא יוכלו לתבוע את המדינה

פנחס וולף וניר יהב, כתבנו לענייני ערבים

10.6.2008 / 19:13

חוק שאושר בקריאה ראשונה מונע מתושבי השטחים לתבוע את המדינה על נזק שגרמה להם, גם אם נעשה בדרך בלתי חוקית. ארגוני זכויות האדם זועמים

מדינת ישראל תוכל לבצע פעולות מנע נגד הטרור, מבלי שזו תהיה חשופה לתביעות נזיקין - כך אישרה היום (שלישי) הכנסת בקריאה ראשונה. הצעת החוק הממשלתית, שיזם שר המשפטים דניאל פרידמן, קובעת עוד כי במידה שהמדינה תגדיר פעולת צה"ל כ"פעולה מלחמתית", בית המשפט ידון בטענה זו כטענה מקדמית וייתן לה עדיפות על פני כל טענה אחרת.

חברי הכנסת מהשמאל הביעו זעם על החוק: "הצעת החוק נותנת למדינה חסינות ממעשים שנעשו שלא כדין על ידי כוחות הביטחון בפעולות לא מוצדקות", אמרה ח"כ זהבה גלאון (מרצ). "זהו עוד מהלך של שר המשפטים לצמצום סמכויות בג"ץ ולעקיפת פסיקה שקבעה שהחוק אינו דמוקרטי".

חוק הנזיקין האזרחיים (תיקון מספר 8) מיועד לחול רטרואקטיבית על פגיעות שנגרמו החל משנת 2000 וקובע כי גם במקרים של פגיעה בלתי חוקית, שלא במסגרת פעולה מלחמתית כזו או אחרת, הקורבנות יישארו ללא כל סעד משפטי.

על פי הנוסח הנוכחי, גם אזרחים ישראלים לא יוכלו להגיש תביעות בגין נזק שנגרם להם על ידי כוחות הביטחון. ארגוני זכויות האדם "עדאלה", המוקד להגנת הפרט והאגודה לזכויות האזרח אמרו כי "הצעת החוק הזו מאיימת לצרף את ישראל לרשימת המדינות המצורעות, אשר מערכת המשפט שלהן אינה מגינה על זכויות אדם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully