וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הילרי קלינטון, הדרך למטה

טלי גולדשטין

4.6.2008 / 13:16

את המירוץ לנשיאות התחילה קלינטון בידיעה כי מועמדות המפלגה מונחת בכיסה. אך השגיאות שעשתה בקמפיין עלו לה במועמדות

קשה לדמיין כעת כי מועמדותה של הילרי קלינטון לנשיאות ארצות הברית מטעם המפלגה הדמוקרטית היתה עד לא מזמן הימור בטוח. הביטחון שהפגינה הסנאטורית בינואר 2007, כשהכריזה על כוונתה להתמודד על ראשות המפלגה, היה לכל הדעות משכנע ביותר. "אני כאן, ואני כאן בשביל לנצח", הצהירה קלינטון מסלון ביתה בוושינגטון, ולא היתה סיבה לפקפק בכך.

שני סנאטורים דמוקרטים, ג'ון אדוארדס וכריסטופר דוד, ושני מושלים לשעבר העדיפו לפרוש מהמירוץ, ולא לעמוד בדרכה של קלינטון לבית הלבן. אבל אז הגיע ברק אובמה והביטחון של קלינטון, מרכיב חשוב באסטרטגיה שלה, החל להתערער.

"קמפיין קלינטון היה אמור לעורר יראת כבוד ותדהמה: אירועים גדולים במדינות גדולות, ניצחון סוחף ב'סופר טיוזדי'" והבסת המתחרים הפחות ידועים", אמר צ'יפ סמית, סגן מנהל הקמפיין של אל גור ב-2000, בראיון ל"גרדיאן" הבריטי. "לרוע המזל, אובמה עקר מהשורש את האסטרטגיה הגרנדיוזית. אסטרטגיה המבוססת על עובדת היות הניצחון בלתי נמנע אינה אסטרטגיה בת קיימא נגד מועמד בעל מימון גדול ומסר עוצמתי", הוסיף.

לא ברור אם היה דבר כלשהו שיכלה קלינטון לעשות כדי לעצור את אובמה ברגע שניצחונו המוקדם בפריימריז באייווה ויכולתו המרשימה בגיוס כספים ביססה את סיכוייו לזכות במועמדות המפלגה.

קלינטון חיבלה בסיכוייה לעשות קאמבק אחרי שנתפסה לא מדייקת בנוגע לביקורה בשנות ה-90 בבוסניה, במהלכו, לדבריה, נקלעה לאש צלפים. צילומים הוכיחו שקבלת הפנים היתה רגועה וחגיגית. השקר התנקם בה בפריימריז בפנסילבניה באפריל, בהם ניצחה את אובמה בפער קטן מזה שלו קיוותה. מסקר שערכו "וושינגטון פוסט" ו-"ABC NEWS" באותו חודש עלה, כי 61% מהמצביעים האמריקאים ראו בקלינטון דמות בלתי אמינה שאין לבטוח בה.

הציבור דורש שינוי

פרשנים מעריכים כי נעשו מספר טעויות רציניות בתכנון ובאסטרטגיה של קמפיין קלינטון. בראש ובראשונה, נקיטת מסר שאינו עולה בקנה אחד עם ציבור בוחרים הזקוק נואשות לשינוי; כישלון לתכנן תוכנית חלופית במידה ואובמה נותר במירוץ גם אחרי הפריימריז באייווה וה"סופר טיוזדיי"; שקיעה בגירעון תקציבי, שפגע ביכולתה של קלינטון להשקיע בתשדירי בחירות בכמה מדינות חשובות ב"סופר טיוזדיי"; ניהול כושל של הנכס הגדול ביותר של הקמפיין – ביל קלינטון – והפיכתו למעמסה הגדולה ביותר על כתפי אשתו.

הסימנים הראשונים שאותתו על כך שאובמה עלול להוות איום משמעותי על קלינטון צצו בקיץ האחרון. צוותי שדה של קלינטון באייווה דיווחו למטה בארלינגטון, וירג'יניה, כי הבוחרים לא נענים למסר של הסאנטורית המתמקד בניסיונה. תושבי אייווה רצו שינוי וכל דבר שהתקשר מבחינתם לבית הלבן התפרש ככתם.

עמדה זו סתרה את ההנחה המרכזית של קמפיין קלינטון, פרי מוחו הקודח של האסטרטג הבכיר מארק פן, לפיה ציבור הבוחרים אחרי אירועי ה-11 בספטמבר והמלחמה בעירק ירגיש בטוח יותר עם מועמד בעל ניסיון גדול יותר. פן עצמו עזב את הקמפיין באפריל על רקע מחלוקת לגבי עבודתו עם לקוחות חיצוניים מפוקפקים, במיוחד ממשלת קולומביה.

ציבור הבוחרים לא התרשם מכישורי ההישרדות של קלינטון – אחרי הכל היא בילתה 15 שנים בבית הלבן או בקונגרס – ורצו לשים את שנות ה-90' מאחוריהם. "כישלון הקמפיין לקרוא את המפה הותיר את קלינטון דורכת במקום", אמר קן גולדסטין, מומחה בפרסום קמפיינים באוניברסיטת וויסקונסין. "הילרי קלינטון היתה יכולה להצטייר כמועמדת המבשרת את השינוי. בהגדרה, עצם היותה אישה הוא כבר שינוי לעומת גבר לבן מבוגר".

קלינטון בחרה, בנוסף, לדבוק בהחלטתה להצביע בעד היציאה למלחמה בעירק ב-2002. למרות שכיום היא מתנגדת למלחמה, סירובה להתנצל על החלטתה הראשונית הרגיזה את פעילי המפלגה. הוא גם הפך אותה לחשופה לביקורת שמתח אובמה על כושר שיפוטה. בעיה נוספת שעלתה כבר בתחילת המירוץ היתה מחסור במתנדבים שיעבדו למענה, בעוד מחנה אובמה גייס יותר מתנדבים מכפי הצורך.

ביל קלינטון - עזר כנגדה

זמן רב עבר עד שקמפיין קלינטון החל לתקן את טעויותיו. לאור הכריזמה שהפגין אובמה, גייסה קלינטון לצידה את כוכב הרוק הפרטי שלה, ביל קלינטון. אך גם החלטה זו השיגה את התוצאה ההפוכה. הופעתו של קלינטון לצד אשתו העלתה מהאוב זיכרונות נושנים של פרשיות אפלות ותככים – דוגמא חיה ל"פוליטיקה הישנה" שאובמה הבטיח להביא לקצה.

בעוד אובמה מממשיך להתקדם, נדמה היה כי קלינטון נסוגה. ההשלכות של ההפסד בפריימריז בדרום קרוליינה – בהם הפסידה בפער של 29% - הורגשו גם בפריימריז הבאים. במדינות רפובליקניות, כגון איידהו וקנזס, המשיכה הסנאטורית לספוג הפסדים מוחצים: 62% ו-48% בהתאמה.

בנוסף לכל הצרות, קמפיין קלינטון לא תכנן נכונה את תקציבו. לאחר השקעה עצומה בסקרים, יועצים ועצרות, הקמפיין פשט את הרגל כבר בפברואר. קמפיין אובמה השקיע סכומים גבוהים יותר על תשדירי טלוויזיה בכל מדינה – ובמספר מדינות, לא שודרו כלל תשדירי בחירות של קלינטון. אפילו במדינות בהן קלינטון הובילה – אוהיו, פנסילבניה ואינדיאנה – קמפיין אובמה הצליח להביא כמות גדולה יותר של בוחרים לקלפיות.

באפריל, נאלצה קלינטון להשקיע 11 מיליון דולר מכספה הפרטי בקמפיין. את קו הסיום חצה הקמפיין שלה בגירעון של 20 מיליון דולר. לדברי אחד מיועציה של קלינטון, הסנאטורית ניהלה את הקמפיין שלה בצורה שהיתה מתאימה יותר להתמודדות בבחירות הכלליות . ואחרי הכל, היא אפילו לא תזכה להגיע לכך.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully