וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המוחות שמאחורי המוחות

14.5.2008 / 22:29

הם נכשלו כמאמנים ראשיים בקבוצות הגדולות, אבל הנק טן קאטה וקרלוס קיירוש נחשבים לשניים מהאסיסטנטים הטובים בעולם. איזה מספר 2 יהיה מספר 1 בגמר הצ'מפיונס ברביעי?

הסיבוב הראשון של גביע אופ"א בעונת 1997/8 ייעד לויטסה ארנהיים מפגש עם ספורטינג בראגה. פנדל מאוחר שפסק השופט לטובת הקבוצה הפורטוגלית, הוציא את הנק טן קאטה, מאמן הקבוצה ההולנדית, מהכלים. מצלמות הטלויזיה במקום קלטו אותו משתולל אחרי המשחק, כשהשופט הוא המטרה ורק נשיא המועדון, קארל אלברס, והמנהל הטכני באותה תקופה, ליאו בינהאקר, הצליחו להשתלט עליו ולהרגיעו בסופו של דבר. זמן קצר לאחר מכן הוא עזב את המועדון.

תבוסה ביתית 4:1 לריאל סוסיאדד במחזור הסיום של עונת 2003/4, סתמה את הגולל על עונה משוללת תארים של ריאל מדריד לראשונה מזה ארבע שנים. "אם תשאלו אותי אם המינוי של קרלוס קיירוש היה טעות, אז אני אהיה חייב להודות שכן", אמר נשיא המועדון פלורנטינו פרז יומיים לאחר מכן, אחרי שהודיע למאמן הפורטוגלי על סיום עבודתו. חודש לאחר מכן הגיע קיירוש לקדנציה שנייה כעוזרו של אלכס פרגוסון במנצ'סטר יונייטד. "אולי הייתי צריך לעזוב את ריאל כשהובלנו את הליגה והיינו בעמדה טובה בליגת האלופות. אולי אז סיום העונה של הקבוצה היה מוצלח יותר", אמר.

ביום רביעי הקרוב ייפגשו טן קאטה וקיירוש באצטדיון לוז'ניקי במוסקבה. הארוע יהיה גמר ליגת האלופות, אבל אף אחד מהם לא יעמוד בקדמת הבמה. למרות הצלחות גדולות יחסית כמאמנים ראשיים בתחילת דרכם, שני הטקטיקנים המצוינים הללו נכשלו בניסיונותיהם להדריך קבוצות גדולות. בעיות מנהיגות, כפי שהדגימו שתי הדוגמאות הנ"ל, השיבו אותם למקום בו הם מצטיינים, העמדה מספר 2 בקבוצה גדולה. למרות זאת, המצ'-אפ האנונימי בין שניהם יקבע הרבה ממה שיקרה על הדשא בבירה הרוסית.

ארגון מחדש של ההגנה

קרלוס קיירוש הדריך את דור הזהב של פורטוגל, שכלל את לואיס פיגו, רוי קוסטה, ז'ואאו פינטו ואחרים, לזכייה באליפות העולם לנוער בשנים 1989 ו-1991. רשימת ההישגים של נבחרות הנערים והנוער הפורטוגליות באותן שנים הפכו אותה לאימפריה של ממש, אבל הנבחרת הבוגרת הצליחה הרבה פחות. קיירוש נדד לארצות הברית וליפן ובתחילת המילניום העלה את דרום אפריקה למונדיאל 2002. אז הגיעה הפנייה ממנצ'סטר יונייטד והפורטוגלי הפך לעוזר המאמן הזר הראשון של אלכס פרגוסון.

במשך שנים הסתייע הסקוטי בעוזרים מקומיים כארצ'י נוקס, בריאן קיד, וולטר סמית וסטיב מקלארן, אבל לאחר עזיבתו של האחרון, נחת הפורטוגלי. קיירוש הגיע עם רעיונות מאוד מבוססים ועד מהרה החל להכניס שינויים למערכת האדומה. גורמים באולד טראפורד סיפרו על הכנות יותר מדוקדות למשחקים, אימונים מודרניים ובעיקר ארגון מחדש של משחק ההגנה של יונייטד. "להביא את קרלוס לקבוצה הייתה אחת מההחלטות הטובות שעשיתי בחיי", אמר פעם פרגוסון. האסיסטנט החדש זכה להרבה קרדיט מהבוס וגם מיתר חברי הצוות המקצועי ולאחר עונה קיבל הצעה שלא יכול היה לסרב לה, מריאל מדריד הגדולה.

פרגוסון, שלא רצה שקיירוש יעזוב מלכתחילה, קיבל אותו בזרועות פתוחות אחרי הניסיון הכושל בקבוצה הספרדית, אבל למרות שהצהיר בעבר שבבוא היום הפורטוגלי יהיה ראוי להפוך למועמד לאימון הקבוצה, ולמרות שקיירוש משוכנע שהוא יכול ושמגיע לו, ישנם לא מעט אנשים במנצ'סטר יונייטד ובעיקר רבים מאוהדי הקבוצה, שמשוכנעים שהנפילה היחסית עם ריאל מדריד לא הגיעה במקרה ושמינוי שלו יהווה כמעט אסון ביום בו פרגוסון יפרוש.

ארכיטקט ליסודות הכדורגל ההתקפי

הנק טן קאטה רשם הצלחות גדולות יחסית בספרטה רוטרדאם, ויטסה ארנהיים, מ.ט.ק בודפשט ונאק ברדה. כשאימן את האחרונה, החלו לגלות בו עניין גם שלוש הגדולות ההולנדיות, אייאקס, פיינורד ופ.ס.וו, אבל המוניטין שיצא לו כאדם שנוי במחלוקת שקשה לצפות את תגובותיו הנזעמות, הרחיקה אותן ממנו. ב-2003 החל לסייע לפרנק רייקארד בברצלונה ולמרות פתיחה לא מבריקה, צמד ההולנדים הובילו את הבלאוגרנה לתקופת זוהר גדולה בהמשך.

בשנים בהן עמל קרלוס קיירוש על משחק ההגנה של מנצ'סטר יונייטד, ביסס טן קאטה את מעמדו כאחד מטקטיקני ההתקפה הטובים בעולם. רייקארד הוליך את ברצלונה לשנתיים מבריקות של אליפויות וזכייה בליגת האלופות, אבל טן קאטה נחשב לארכיטקט שהיה אחראי ליסודות הכדורגל ההתקפי, המלהיב והמרהיב של רונאלדיניו ושות' על הדשא. עד היום העזיבה שלו בקיץ שעבר נחשבת בספרד לאחד מהגורמים העיקריים לירידה ביכולתה של ברצלונה בשתי העונות האחרונות.

בקץ 2006 החליטה אייאקס להעניק למאמן יליד אמסטרדם הזדמנות. יוהאן קרויף נתן את ברכתו ובמועדון הפאר האמינו שתחת עוזר המאמן הכל כך מוערך של ברצלונה, הקבוצה תוכל לחזור לשלוט בהולנד ותשוב להיות שם נחשב בליגת האלופות. אייאקס הפציצה 84 שערים וזכתה בגביע, אבל כבר בתחילת העונה הודחה ממוקדמות ליגת האלופות על ידי פ.צ קופנהגן והאליפות עצמה שוב עשתה את דרכה לאיינדהובן.

העונה הסיפור החל לחזור על עצמו. הקבוצה שוב הודחה מליגת האלופות על ידי קבוצה נחותה ממנה על הנייר, סלביה פראג, ובהמשך הגיעה גם הדחה מגביע אופ"א על ידי דינמו זאגרב. טן קאטה החל לשמוע את קולם של האוהדים המבקשים את ראשו. באייאקס אמנם זעמו על הפנייה של צ'לסי למאמנם, אבל בסופו של דבר אף אחד לא הצטער יותר מדי כשזה עשה את הצעד המתבקש עבור הקריירה שלו וחזר לעמדה מספר 2, הפעם בלונדון.

אנטיתזה או איזון

רומן אברמוביץ' מעולם לא הסתיר את רצונו להפוך את צ'לסי למודל של ברצלונה מבחינת הכדורגל עצמו. טן קאטה נחשב לאחד ממסמני הדרך של הקבוצה הקטאלונית בשנים האחרונות והיווה רכש מצוין מבחינתם של הבוס הרוסי והמאמן אברהם גרנט. כמו קרלוס קיירוש, גם ההולנדי הוא איש כדורגל בכל רמ"ח איבריו. מהבחינה הזו שניהם ראויים לעבוד בקבוצות הגדולות בעולם, אבל מצד שני, בשנים האחרונות הוכח שכולם יוצאים נשכרים יותר כשהם משמשים כעוזרים.

טן קאטה הוא אדם עצבני ומלא אמוציות שזמן קצר אחרי שנחת בלונדון, כבר הספיק לריב עם ג'ון טרי. "הוא מצליח לגרום למריבה מדי יום, ולא רק איתי. הוא מתייחס לאנשים בזלזול ותמיד מאשים מישהו אחר", צוטט עוזרו לשעבר בנאק ברדה, יאן לויקס, בכתבה מיוחדת של העיתונאי ההולנדי דאן שיפרס, ל'גרדיאן'.

קיירוש הוא פרופסור לכדורגל, אבל הכריזמה שלו מוטלת בספק גדול מאוד בכל הנוגע לאימון מועדון ענק כמנצ'סטר יונייטד. שחקנים שעבדו תחתיו במנצ'סטר יונייטד ידעו להחמיא לו על היכולות המקצועיות שלו, אבל לא דיברו עליו בחום כפי שלמשל הציגו את בריאן קיד, עוזר אחר של פרגוסון, איש מנצ'סטר יונייטד ויליד העיר. אוהדים רבים של מנצ'סטר יונייטד האשימו את הפורטוגלי בשנים האחרונות בשינויי ממערך ה-4:4:2 המסורתי של הקבוצה ל-4:5:1 בו החלה לשחק לעתים. הגדילו לעשות עורכי הפנזין red news, שם נהגו לכתוב את שמו: carlos queirozzzzzz, כשהאותיות zzzz מסמלות שינה עמוקה, או כדורגל משעמם במקרה הספציפי הזה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן

יועצים או מחליטים

באחד מאימוניה של מנצ'סטר יונייטד לפני כמה שנים, נוצר מתח בין רוד ואן ניסטלרוי לכריסטיאנו רונאלדו. בסופו של דבר אמר ההולנדי לפורטוגלי ללכת לבכות לאביו. רונאלדו אכן פרץ בבכי וזאת לאחר שאביו מת זמן קצר לפני כן. ואן ניסטלרוי התכוון בדבריו לקיירוש, שנחשב לאביו הרוחני של השחקן הטוב בעולם.

לעוזר המאמן, שדובר מספר שפות ביניהן גם צרפתית וספרדית, ניתן לנכס חלק בכיר מהבנייה המחודשת של מנצ'סטר יונייטד, אליה הגיעו בקיץ האחרון גם אנדרסון ונאני, אבל מעבר לתפקידו ככתף של רונאלדו או בהגעת שחקני רכש כאלו ואחרים, לקיירוש, כמו לטן קאטה, נחיצות ענקית במועדונים בהם הם עובדים. בימים אלו ממש שניהם עומלים קשה במתקני האימונים, מייעצים בנחישות לפרגוסון ולגרנט ולכל מילה שלהם יש משקל גדול אצל המחליטים.

הנק טן קאטה וקרלוס קיירוש נכשלו בנסיונות האחרונים שלהם כמאמנים ראשיים. יתכן מאוד שבעתיד הם יחזרו לקדמת הבמה (קירוש הוזכר כמועמד לבנפיקה), הרי לשניהם יש את הכישורים מבחינת הבנת הכדורגל. מצד שני, בינתיים שניהם יודעים שהעמדה בה הם ממצים את עצמם הכי טוב היא לצד המנג'ר. אברהם גרנט ואלכס פרגוסון ירכיבו מץ' אפ מדובר ומתוקשר ביום רביעי הבא, אבל מבחינת המהלכים על הדשא, לצמד האנשים שלוחשים על אזניהם יהיה תפקיד מכריע.

sagivbb@gmail.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully