וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבא בתור במשפטי אנשי סדאם: טארק עזיז

29.4.2008 / 17:36

סגן ראש ממשלת עירק לשעבר, הנוצרי היחידי במעגל מקבלי ההחלטות, יועמד לדין על חלקו בהוצאתם להורג של עשרות סוחרים ב-1992

(צילום: רויטרס, עריכת וידאו: ענת ברק)

משפטו של סגן ראש ממשלת עירק לשעבר, טארק עזיז, אמור היה להתחיל היום (שלישי), בהאשמות על הוצאתם להורג של עשרות סוחרים מקומיים ב-1992, אולם בעיות בהבאתו לבית המשפט דחו את השימוע, כך אמר השופט התורן.

לכשיגיע יומו בבית המשפט, תהיה זו הפעם הראשונה שעזיז בן ה-72, שגם שימש כשר החוץ וכפנים של שלטונו של סדאם חוסיין, יובא לדין מאז הפלישה האמריקאית ב-2003. מקור בבית המשפט טען כי ייתכן שהשימוע יתחיל היום בערב.

לפי האישומים, עזיז הורה על ההוצאה להורג לאחר שהסוחרים דרשו מחירים גבוהים מהמותר בחוק, בתקופת הסנסקציות של האו"ם, בעקבות הפלישה לכווית ב-1990. עורך דינו של עזיז הכחיש את ההאשמות כ"חסרות בסיס", והפנה את האצבע המאשימה כלפי סדאם עצמו. "האם רק בגלל שהיה מקורב לסדאם בזמן שזה נתן את ההוראה, הוא אשם?", שאל.

עזיז, הנוצרי היחידי במעגל המקורבים לחוסיין, זכה לתהילה תקשורתית בימים שלפני הפלישה העירקית לשכנתה. נאשמים אחרים בפרשה הם אחיו למחצה של סדאם, שהיה שר הפנים בזמן ההוצאות להורג, בכיר לשעבר במערכת הבטחון, כמו גם שר הכלכלה לשעבר ואיש הבנק המרכזי. עזיז קיבל את המספר 43 ברשימת המבוקשים האמריקאית. הוא הסגיר את עצמו לכוחות הכיבוש שבועיים בלבד לאחר נפילת של הרודן.

מכפר תל כיף לחלונות הגבוהים

עזיז נולד ב-6 בינואר 1936, בכפר הנוצרי תל כיף, שבצפון עירק. נוכחותו בממשלותיו של סדאם הצביעה על סובלנותו הדתית של השליט העירקי. השניים נפגשו בישיבות של מפלגת הבעת' בשנות ה-50, שאז הוצאה מחוץ לחוק. הם שמו להם למטרה להיפטר מהמונרכיה, שנתמכה על ידי הבריטים.

עזיז, שקרא לבנו השני סדאם, למד ספרות אנגלית באוניברסיטת בגדד ומדבר אנגלית מושלמת, מה שהביא אותו לקריירה בעיתונות, קריירה שנסקה בזכות תמיכתו של סדאם עד לעמדת העורך הראשי של עיתון הבעת'. פרשנים מעריכים כי אחת הסיבות לקריירה הפוליטית הארוכה שלו הייתה משום שהיה נוצרי במדינה מוסלמית, ולכן לא יכול היה לאיים על שלטונו של סדאם.

ב-1980 הוא חמק בעור שיניו מניסיון התנקשות של מורדים, מזימה שנקשרה לאירן. מאוחר יותר השיג תמיכה אמריקאית במלחמת אירן-עירק, שהתקיימה בין השנים 1980 ו-1988

  • עוד באותו נושא:
  • טארק עזיז

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully