וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צבא הנקמה לישראל

יוני מנדל

17.4.2008 / 11:55

אחרי ששלושה חיילים נהרגו, הגיב צה"ל בהרג 12 אזרחים. יוני מנדל חושב שהפעולה הזאת לא מעידה על ערכי לחימה, אלא על אובדנם

אתמול סיפק ערוץ 2 לצופיו הצצה נדירה אל תדרוך צבאי של חיילים לפני חדירה לרצועת עזה. בתכנית "שש עם" הביא כתב הצבא רוני דניאל את הדברים. רס"ן דני היה ערוך לקרב ודיבר עם גבו למצלמה. הדברים שאמר היו חדורי רוח קרב, או כפי שקוראים לזה בצה"ל – ערכי הלחימה. אבל כפי שאני רואה את זה, המפקד וחייליו מסמלים לא יותר מאיבוד ערכים. אלו של הצבא, וגם אלו של המדינה.

"בהיתקלות עם שלושה מחבלים נהרגו לגדוד צבר שלושה חיילים" אמר רס"ן דני, "זה אירוע לא טוב, אירוע שאיננו יכולים לקבל". הוא אמר את הדברים בקול צרוד והחיילים הקשיבו למילים. הטענה שלצבא אין יכולת לפתור את ירי הקסאמים לא הועלתה בתדריך, שלא לדבר על אזכור ההשלכות של המבצע על חיי הפלסטינים, ועל חיינו אנו. דברים כאלו לא צריכים להיאמר. הם עלולים להפריע למפגן האחדות והגבריות של אלו היוצאים לקרב, בתוך מערכה בה יש רק מתים.

רס"ן דני המשיך בלהט: "המשימה שלנו היא להיכנס פנימה, להשתלט על המרחב, לסרוק אותו, להוציא את כל הגברים, לאתר בתים פח"עיים, לאתר מחבלים ולהרוג כמה שיותר מחבלים". כמה שעות מאוחר יותר כבר דיווחו אתרי החדשות על תוצאות הפעולות הצבאיות: 15 פלסטינים נהרגו, מתוכם 12 אזרחים, מתוכם ארבעה ילדים. אלו הן התוצאות של "להרוג כמה שיותר מחבלים". בצה"ל יטענו בוודאי מאוחר יותר שהרג הילדים הוא באשמת הפלסטינים, שהאזרחים הם לא אזרחים ושהחמושים הם מפקדים בכירים בג'יהאד. חלקנו אולי יקנה את ההסברים הצבאיים המקצועיים כל כך, אבל באחרים יקונן החשש הכבד, אולי הידיעה, שהצבא הזה, "צבא הגנה לישראל", עסוק בעיקר בהתקפה.

מכבים שריפה עם זרנוקי דלק

רס"ן דני המשיך, בדרכו שלו, להגן על המדינה: "הפלוגה של צבר, אותה פלוגה שחטפה את המכה, הולכת להיכנס עם D-9, להרוס את כל הפרדסים שיש פה, את כל המטעים שיש פה, וגם את הבתים – הם הולכים למחוק ולהוריד". אבל הוא לא עצר כאן. "הפלסטינים צריכים להבין", אמר רס"ן דני, "שאנחנו לא יכולים לקבל כאלו אירועים, לא יכולים ולא מוכנים". הקצין הלוחם לא התעכב כמובן על הסיכוי שהפעולות שצויינו רק יגבירו את המוטיבציה של הפלסטינים לפגוע בחיילים ובישראל ורק ירחיבו את מאגר כוח האדם של הארגונים החמושים. לפי דרך החשיבה הצבאית, מסתבר שהרס בתים ופרדסים היא דרך טובה לשיפור דרכיה של האוכלוסיה ברצועת עזה.

אולם ספק רב אם ההרס הרב שהשאירו החיילים ו-12 האזרחים העזתים שנהרגו אכן "לימדו את הפלסטינים שאנחנו לא יכולים לקבל כאלו אירועים". יותר סביר שהפעולה בעזה אתמול מוכיחה שאלפי פלישות צה"ל לרצועת עזה, לגדה המערבית, ולדרום לבנון, לא לימדו דבר את מפקדי צה"ל ואת ההנהגה הישראלית. הם עוד לא למדו שלבעיות פוליטיות יש פתרונות פוליטיים, ושלמבצע צבאי יש בעיקר יכולת מיוחדת להגשים את עצמו בעוד מבצע אחד נוסף, בעוד כמה פלישות ובעוד הרג. ייתכן מאוד שהסגידה לאיש בירוק, עם מכשיר הקשר, הנשק, צבעי ההסוואה על הפנים וכל מה שהוא מייצג, הפכו את הפוליטיקה הישראלית, ואולי גם את כולנו, למשותקים.

בשביל ששלושת הרוגי צה"ל אתמול יהיו החיילים האחרונים שנהרגו בשטחים הכבושים, המדינה והצבא יצטרכו לקבל על עצמם החלטה: שחיילי צה"ל לא ייכנסו יותר לרצועת עזה ולגדה המערבית, ושישראל תדבר ברצינות עם אויביה. אבל בשביל שזה יקרה היינו צריכים לשמוע אתמול קול זעקה של הציבור.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully