וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מזוז קבע: ניתן למכור חמץ בפסח

15.4.2008 / 10:22

היועמ"ש החליט לא לערער על פסיקת ביהמ"ש, לפיה "חוק החמץ" אינו אוסר על מכירה של חמץ בפסח, כל עוד הוא לא מוצג בפומבי. ישי ואורלב: נגיש הצעת חוק לתיקון המצב

היועץ המשפטי לממשלה מני מזוז קיים הבוקר (שלישי) דיון בהשתתפות הפרקליטות, משרד הפנים ועיריית ירושלים בנושא איסור הצגת חמץ בפסח, הידוע כ"חוק החמץ". בדיון הציג מזוז את עמדתו בנושא ואמר, כי חוק החמץ אינו אוסר מכירה או צריכה של חמץ בפסח, אלא אוסר על בעל עסק להציג בפומבי מוצרי חמץ למכירה או לצריכה. בכך למעשה הסכים מזוז עם פסיקת בית המשפט לעניינים מקומיים בירושלים.

בעקבות החלטת מזוז, בעל עסק לא יוכל להציג בפומבי חמץ למכירה או לצריכה בדוכן, בדלפק או בחלון ראווה הפונים לרחוב. לעומת זאת, האיסור אינו חל על הצגת חמץ בתוך המרחב הפנימי הסגור של העסק. לטענת היועץ המשפטי לממשלה, הפסיקה מאפשרת שמירה על הצביון של מדינת ישראל כמדינה יהודית בחג הפסח, ללא פגיעה בזכותו של הפרט לחופש העיסוק ולחופש מדת. לדבריו, בכך ניתן איזון הולם לערכיה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית.

"עם ישראל לא ישנה את דרכיו בגלל פסיקה הזויה", אמר יו"ר סיעת ש"ס אלי ישי בתגובה להחלטתו של מזוז. "אנו נגיש הצעת חוק לתיקון המצב גם אם הדבר יהיה בניגוד לעמדת הממשלה, על אף שאני בטוח שגם בממשלה יהיה מי שיתעשת ויבין שפסיקת השופטת עוקרת את היהדות. עם ישראל יכול להיות רגוע, עד לשנה הבאה לא יהיה ניתן כלל למכור חמץ".

גם ח"כ זבולון אורלב, יו"ר המפד"ל, הודיע כי יזום תיקון לחוק בהקדם. "העובדה שרוב מוחלט של הציבור לא אוכל חמץ בפסח מעידה כ-100 עדים שכוונתם המקורית של מחוקקי חוק החמץ סותרת לחלוטין את הפרשנות המשפטית המתפלפלת. חבל שחולשת דעת ופרשנות מעוותת של היועץ המשפטי לממשלה מני מזוז לא מותירה ברירה אחרת", אמר אורלב.

ח"כ זהבה גלאון (מרצ) בירכה על החלטתו של מזוז. "מדובר בהודעה חשובה ביותר", אמרה. "אין דרך אחרת לפרש את חוק החמץ, למעט הפירוש שנתנה לו השופטת בר אשר צבן. מה שצריך זה לא לתקן את חוק החמץ, אלא לבטלו כליל. מקום סגור שאינו פומבי הוא דלת אמות, וכל אחד יעשה בדלת אמותיו את אשר הוא מוצא לנכון".

דורשים איסור גורף

הדיון כונס בעקבות פסק הדין שניתן החודש על ידי בית המשפט לעניינים מקומיים בירושלים, בתיק שעסק בכתבי אישום שהוגשו נגד ארבעה בתי עסק בגין הצגת חמץ בפסח. בית המשפט ביטל את כתבי האישום לאחר שהגיע למסקנה כי הם לא מגלים עבירה, מאחר ואין מדובר בהצגת חמץ בפומבי.

הח"כים הדתיים דורשים לקדם תיקון לחוק החמץ, לפיו המילה "פומבי" תימחק מהנוסח, הקובע כעת כי "לא יציג בעל עסק בפומבי מוצר חמץ למכירה או לצריכה". החוק החדש יאסור מכירת חמץ באופן גורף.

במהלך דיון מיוחד בנושא בכנסת, שהתקיים למרות הפגרה, תקפו חברי הכנסת הדתיים בחריפות את השופטת לעניינים מקומיים בירושלים. "איך היינו מגיבים לו שופט היה פוסק שמותר לפתוח מסעדה בערב יום הזיכרון לשואה או בערב יום הזיכרון לחללי צה"ל, בטענה שזה בצנעה?", שאל ח"כ זבולון אורלב (איחוד לאומי-מפד"ל).

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully