וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ישראל מקימה מאגר תאי חבל טבור לצורך השתלות

מוטי גל

11.10.2001 / 10:03

דם חבל הטבור מכיל מאגר תאי אב עשיר המשמשים להשתלות מח עצם; המאגר הלאומי ישמש הן את היילוד התורם והן חולים אחרים; יחליף בעתיד את התרמות הדם לצורך השתלת מח עצם

מאגר לאומי של תאי אב המופקים מדם חבל הטבור מתוכנן בישראל, כך מסר היום פרופ' משה סלעי, יו"ר האיגוד הישראלי לשימור רקמות, לרגל הכינוס הבינלאומי של האיגוד האירופי לשימור רקמות שייפתח ביום ראשון באילת. השימור והשימוש בדם חבל הטבור יעמוד במרכזו של הכינוס, בו אמורים להשתתף מומחים מאירופה, ארה"ב, אסיה וישראל.

שימור דם חבל הטבור הוא תחום חדש יחסית בארץ ובעולם. התברר כי דם חבל הטבור מהווה את המאגר העשיר ביותר בגוף של תאי אב במערכת הדם, המשמשים כיום בהשתלות מח עצם בקרב חולים במחלות דם וסרטן. נמצא כי דם חבל הטבור עשיר בתאי אב אף יותר ממח העצם.

לדברי פרופ' סלעי, באותם מקרים בהם בוצעו עד כה השתלות של תאי אב מדם חבל הטבור התוצאות היו מעודדות. בחו"ל נערכו עד עתה עשרות השתלות, ובישראל - השתלות בודדות. הדבר הביא להכרה באשר לצורך בהקמת מאגר לאומי שישמש הן את התורם - היילוד עצמו, אם חלילה יזדקק להשתלה במהלך חייו, או חולים אחרים. הקמת המאגר הארצי תחליף בעתיד את התרמת הדם בקרב האוכלוסיה לצורך השתלת מח עצם.

פרופ' סלעי ציין, כי עד כה הוקמו בארץ שני מרכזים בבתי החולים הדסה ושיבא לשימור תאי אב מדם חבל הטבור, והכוונה היא להרחיבם לצורך הקמת מאגר לאומי. לדבריו, המשימה המרכזית העומדת על הפרק, לקראת הקמת המאגר, היא חינוך והסברה בקרב הצוותים הרפואיים בבתי החולים, ובקרב יולדות שיצטרכו לתת הסכמתן לנטילת דם מחבל הטבור לאחר הלידה.

בין הנושאים האחרים שיידונו בכינוס יהיו שימור ושימוש ברקמות נוספות כגון קרניות עיניים, עצמות ומסתמי לב. בנוסף, יודגש שיתוף הפעולה הייחודי עם המרכז הלאומי להשתלות, המתאם כיום הן השתלות האיברים והן את קבלת הרקמות לצורכי שימור בבנק הרקמות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully