וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר חדש: פרוזאק אינו אפקטיבי

טלי גולדשטין

26.2.2008 / 10:10

לפי ממצאי מחקר חדש, הפרוזאק ודומיו אינם עוזרים להילחם בדיכאון בקרב הסובלים מדיכאון קל. 40 מיליון בני אדם יכולים לטעות

פרוזאק, התרופה נוגדת דיכאון הנצרכת על ידי 40 מיליון בני אדם ברחבי העולם, אינה משפיעה על דיכאון בקרב אלו הסובלים מדיכאון קל וכך גם תרופות אחרות מאותה קטגוריה. כך דיווח היום (שלישי) העיתון "גרדיאן" שציטט ממצאי מחקר חדש.

המחקר בדק את כל המידע הקיים על התרופות, לרבות תוצאות של ניסויים שיצרניות התרופות בחרו שלא לפרסם. ניסויים אלו השוו את ההשפעה על חולים שנטלו את התרופות עם חולים שנטלו פלסבו או גלולת סוכר. כשסיימו לנתח את כל התוצאות, עלה כי מצב החולים שנטלו פרוזאק ודומיו השתפר – אך, במפתיע, מצבם של החולים שנטלו פלסבו השתפר בצורה זהה.

הבדל משמעותי אמיתי ניכר רק בקרב החולים בדיכאון חמור, ציין המחקר. אך זה, ככל הנראה, בגלל שהפלסבו הפסיק להשפיע ולא בגלל שהתרופות פעלו טוב יותר. "לאור תוצאות המחקר, נראה כי אין סיבה לרשום תרופה נוגדות דיכאון לאיש מלבד לאלו הסובלים בדיכאון חמור", אמר אירווינג קירש, פרופסור לפסיכולוגיה באוניברסיטת הול ומחבר המחקר.

המחקר, שהתפרסם היום בכתב העת "פבליק לייבררי אוף סיינס מדיסין" (PloS) צפוי להשפיע באופן משמעותי על ההחלטה האם לרשום לחולה תרופות נוגדות דיכאון. "המכון הלאומי לבריאות ולמצוינות קלינית" (Nice) בארצות הברית כבר ממליץ כי על המטופל לפנות קודם לייעוץ פסיכולוגי לפני שהרופאים רושמים לו תרופות נוגדות דיכאון. לדברי קירש, ממצאי המחקר יגרמו להגבלה נוספת במתן תרופות נוגדות דיכאון.

המחקר מהווה פריצת דרך, מאחר וקירש ועמיתיו הצליחו להשיג בפעם הראשונה תוצאות ניסויים מלאות של ארבע תרופות נוגדות דיכאון. את המידע קיבלו המדענים מ"מנהל המזון והתרופות האמריקאי" (FDA ), הגוף שעליו מוטלת האחריות לאשר את כל התרופות המיוצרות בארצות הברית. במחקר נבדקו ארבע תרופות, "פלוקסטין" (פרוזאק), "פארוקסטין" (סרוקסט), "ונלפקסין" (אפקסור) ו"נפדוזון" (סרזון).

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully