וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עשר השאלות שלא שאלו את בוש

שי אילן

11.1.2008 / 11:58

אף עיתונאי לא העז להביך את מנהיג העולם החופשי בשאלות קשות באמת. פנטזיה קצרה על מסיבת עיתונאים שבה מותר לשאול הכל

ג'ורג' בוש יכול לעשות יותר מכל אדם אחר למען שלום העולם. לא מדובר בנשיא בובה שנשלט על ידי כוחות גדולים ממנו, אלא באדם שמבין היטב מה זה להיות "המפקד העליון". הוא השתמש בזכות הווטו שלו על החלטות שעברו בקונגרס, העביר החלטות בצווים נשיאותיים שחוקיותן מפוקפקת ומינה דמויות שנויות במחלוקת לתפקידי מפתח למרות התנגדות עזה.

לכן הדברים שבוש לא עשה למען שלום העולם זועקים לשמים. דברים אחרים שכן עשה תוך התעלמות מטובת הכלל הם חמורים שבעתיים. אבל בשל מעמדו הרם, לעתים רחוקות הדברים הללו מוטחים בפניו. אבל אילו אנחנו, הטובים, היינו מקבלים כמה דקות של חסד עם הבוס, היינו דורשים ממנו לתת דין וחשבון ולהסביר את הסוגיות הבאות:

איפה בן לאדן?

1. מדוע, בשם אלוהים, ארצות הברית בראשותו מכשילה כל התקדמות בתחום איכות הסביבה? אחרי שהכשלת את אמנת קיוטו, טרפדת גם קיצוץ משמעותי במכסות פליטת גזי החממה בוועידה שהיתה בבאלי השנה. התירוץ נשמע אינפנטילי: זה לא הוגן לבקש מארצות הברית להקטין את זיהום האוויר אם לא דורשים את זה מסין, למשל. אחרי 8 שנים בשלטון, הותרת את ארצות הברית בראש טבלת המזהמות העולמית, מדוע? הכלים לשינוי היו בידך.

2. אפילו אלן גרינספן, נגיד הבנק האמריקאי לשעבר, הודה שהמלחמה בעירק היא למעשה מלחמה על נפט. מדוע אתה מוסיף לסמא את עיניי העולם בסיפורים על הפצת החירות למדינות דיקטטוריות, בעוד שכל תכלית השהיה האמריקאית בעירק כיום היא אינטרס כלכלי טהור?

3. בתחילת כהונתך, אחרי אירועי 11 בספטמבר הבטחת לתפוס את אוסמה בן לאדן. יצאת לשם כך למלחמה באפגניסטן. בהמשך כהונתך אמרת: "איני יודע איפה אוסמה בן לאדן, וזה גם לא נמצא בסדרי העדיפות שלי". מדוע, אם הכרזת על מלחמה בטרור, אתה יורה לכל עבר, מלבד לכיוון המטרות הלגיטימיות?

הלזה ייקרא חופש?

4. באישורך ובהסכמתך נחטפו אזרחים זרים ממדינותיהם לבתי כלא סודיים באירופה, שם עברו עינויים שהם אסורים על אדמת ארצות הברית. מדוע אתה, שרוממות החופש בפיך כל העת, הסכמת להעלמה של אנשים חופשיים, בהם אזרחים שבינם לבין הג'יהאד העולמי אין כל קשר? מדוע לא סגרת את בית הכלא הנורא בגואנטנאמו, בו מוחזקים אנשים שנים ללא משפט, בתנאים ירודים? הזהו ה"חופש, מתנתו של הבורא לכל אדם" כדבריך?

5. החלטת לשלוח עשרות אלפי חיילים לעירק ואפגניסטן מתוך אינטרס. לסודן, למשל, לא שלחת ולו חייל אחד. עניין דרפור אינו חלק מסדר היום שלך, כי ההתמודדות מול רוסיה וסין היא מורכבת יותר. איך אתה יכול לישון בשקט תוך ידיעה שהקונפליקט שם מוסיף לקטול אלפים?

6. "אף אחד לא צפה את פריצת הסכרים", אמרת כמה ימים אחרי הוריקן "קתרינה", שכולם חששו בדיוק מכך שיגרום לפריצת הסכרים. איך הרהבת עוז לשקר לאומה שלמה ולהגיד לה שלא ידעת מה עומד לקרות? מדוע חיכית שלושה ימים עד שהתחלת במבצע סיוע משמעותי במקומות שנפגעו? האם לא אכפת לך מהאוכלוסייה הענייה של ניו אורלינס?

ברבריות של ימי הביניים

7. בתקופת היותך מושל טקסס, הוצאו שם להורג מספר שיא של בני אדם. כנשיא, ניסית ככל יכולתך "לנקות" את תאי הנידונים למוות. איך זה להיות אחראי לאקט הברוטלי ביותר של מדינה כלפי אזרחיה? האם אינך חושב שהברבריות הזאת שייכת לימי הביניים?

8. די סמוך לתחילת כהונתך טבעת את המונח "ציר הרשע". אינך מדבר עם האירנים וגם את הסורים הפכת למוקצים. זה לא סייע למנוע את ההתחמשות של המדינות האלה, זה לא מנע את מלחמת לבנון השנייה, למשל, או את רצח רפיק אל חרירי בלבנון והידרדרותה לתוהו ובוהו פוליטי. לעומת זאת, זה הפך את סוריה ואירן למבודדות, כעוסות ואלימות יותר. מתי תודה שתפיסת "ציר הרשע" היא פיאסקו של יחסי חוץ?

9. לא שאי פעם היתה לנו חיבה יתרה לנאו-קונסרבטיבים - התפיסה הפוליטית השמרנית שאתה מייצג, אבל בכל זאת מעניין, איך הצלחת לגרום לקבוצת כוח כל כך משמעותית לאבד את השפעתה? אנשים כמו דיק צ'ייני, ג'ון בולטון וסטיבן הדלי, שארצות הברית היתה בכיסם כעת יפנו את מקומם במפלגה לטובת ג'וליאני, האקבי או מק'קיין. איך הצלחת לגרום לנאו קונסרבטיבים לשמוט את השליטה בעולם?

10. ולבסוף, זהו ביקורך הראשון בישראל מאז מונית לנשיא ארצות הברית. מצב היחסים בין ישראל לפלסטינים היה חמור גם לפני שנתיים ושלוש. מדוע התמהמהת עד עכשיו בכינוס ועידת אנאפוליס, בהפעלת הלחץ על מדינות האזור לתמוך ביוזמת שלום? האם באת עכשיו רק משום שהתחוור לך שאם לא תעזור בפתרון הבעיה הפלסטינית תיזכר כ"נשיא של מלחמה", כפי שאמרת בתחילת הקריירה שלך?

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully