וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אבטלה ב-2008: מצפים לירידות נוספות

מוטי בסוק

31.12.2007 / 8:28

מאז ינואר 2007 פחתה האבטלה בישראל ב-0.1% בכל חודש. התחומים בזכותם התאפשר השינוי: תיירות נכנסת, היי-טק וחברות פיננסים

רמת האבטלה במשק ממשיכה להפתיע לטובה: בחודשים האחרונים חלה ירידה רצופה בשיעור המובטלים. מאז ינואר 2007 פחתה האבטלה בישראל ב-0.1% בכל חודש (וביולי - ב-0.2%) - עד שבאוקטובר ירדה, לראשונה זה 11 שנים, אל מתחת ל-7% (6.9%). זאת, לעומת שיעור אבטלה של 11.2% בשיא המיתון של 2003. ההערכות הן כי המגמה תימשך, וכי ב-2008 יהיה שיעור האבטלה 6%-7%.

מצב האבטלה הנוכחי בישראל קרוב מאוד למה שמכונה "אבטלה חיכוכית". מדובר באבטלת הבסיס במשק - של אלה שסיימו עבודה במקום אחד ומחפשים עבודה במקום אחר, למשל סטודנטים שסיימו לימודים או חיילים שסיימו את השירות הצבאי וכעת מחפשים עבודה. התחומים העיקריים שצמחו, ובזכותם הצטמצם שיעור האבטלה, הם תיירות נכנסת, היי-טק וחברות פיננסים.

השיפור בשוק העבודה החל עם יציאת המשק ממיתון ב-2004, והוא היה הדרגתי. מעסיקים העדיפו תחילה להגדיל את שעות העבודה של העובדים הקבועים. ב-2007 הואץ השיפור במצב.

אין ספק כי השיפור בשוק העבודה התרחש בעיקר כתוצאה מהצמיחה הגבוהה במשק. זאת מתמטיקה פשוטה וידועה: כשהמשק צומח - האבטלה נמוכה, ולהפך. עם זאת, לעלייה בשיעור ההשתתפות בכוח העבודה במשק ולירידה באבטלה תרמה גם המדיניות היזומה של הממשלה - באמצעות שיטת המקל והגזר. המקל: הקטנת דמי האבטלה, צמצום תקופת האבטלה והפחתה באבטחת ההכנסה. הגזר: פרויקט ויסקונסין, סבסוד מעונות היום, סיוע לאמהות חד-הוריות, ובקרוב גם מענקי מס הכנסה שלילי לעובדים ששכרם נמוך.

  • עוד באותו נושא:
  • אבטלה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully