וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קיבלתם צו מילואים? בדקו שהוא חוקי

יהושע בריינר

24.12.2007 / 15:54

זה הלקח מסיפורו של קצין קשר שקיבל צו לא חוקי, ונאלץ לצאת מגדרו כדי להוכיח זאת לצבא: "אנחנו במלחמה כוללת ולא ידענו?"

קצין קשר בגדוד חי"ר במילואים טוען כי קיבל צו לא חוקי להתייצבות למילואים, וכי רק לאחר שהקדיש מזמנו להוכיח לצה"ל מדוע הצו אינו חוקי ופנה לקצינה לפניות הציבור, חזר בו צה"ל מהצו הראשון.

ממסמכים שהגיעו לידי וואלה! חדשות עולה כי הקצין קיבל צו התייצבות 54 ימים לאחר שירות המילואים האחרון שלו, זאת על אף צו חריג החתום על ידי ראש האגף למשאבי אנוש, האלוף אלעזר שטרן, המתיר לגייסו לאחר 58 ימים. כידוע, על פי נהלי הצבא, אסור לזמן חייל לשירות מילואים בטרם מלאו 60 יום בין פעילות אחת לשנייה, אלא במתן צו חריג חתום בידי אלוף. "מדובר פשוט ביחס מזלזל", אומר הקצין לוואלה! חדשות, "קודם כל הצבא לא יודע את החוקים של עצמו, אבל למה צריך לפנות לראש אגף משאבי אנוש לקבלת צו חריג? האם אנחנו במלחמה כוללת ולא ידענו?".

"צה"ל לא היה מגלה הטעות בעצמו"

תחילת הסיפור באימון שערכו גדודו של הקצין בינואר האחרון. תוך כדי האימונים קיבלו החייל צווים לבתיהם, בו הם נקראים לשירות מילואים נוסף ב- 16 בינואר. מכיוון שבין סיום האימון לתאריך אליו זומן הקצין עברו רק 54 ימים, הוא פנה אל קציני הקישור. אלה אמרו לו כי הקריאה מאושרת על פי צו חריג של ראש אגף משאבי אנוש.

מכיוון שהעניין נראה תמוה לקצין, הוא ביקש שישלחו לו את הצו המיוחד, ממנו עלה כי מדובר בצו חריג ל- 58 יום בלבד. הקצין התקשר לקציני הקישור והתריע על הבעיה, אולם לדבריו גם לאחר מכן הם לא הבינו את הטעות החמורה שנפלה. לאחר כל זאת, בלית ברירה הוא פנה לקצינה לפניות הציבור ושטח את טענותיו. במהלך הטיפול בפניתו, קיבל הקצין צו מתוקן הקורא להתייצבות ביחד עם שאר הגדוד, 58 יום בלבד לאחר סיום האימון החטיבתי.

"אילולא הייתי משקיע כל כך הרבה אנרגיות וטרחה, הצבא בכלל לא היה עולה על הטעות של עצמו", אומר הקצין, "איש לא אמר לי שהצו הראשון מותנה בהסכמתי. הם חשבו שאם הם קיבלו צו חריג אז הכל חוקי ואפשר לזמן אותי מתי שהם רוצים. זה יחס מזלזל מאוד שרק מראה על חוסר התנהלות לא נכונה ואף אסורה של הצבא".

גם ארגוני המילואים זועמים על תהליך זימונו של הקצין לשירות. "המשך זילות השימוש בצווים חריגים רק מחזק את דרישתנו לעגן בחוק את מערכת היחסים בין הצבא למילואימניקים ואת הגברת הפיקוח על התנהלות הצבא", אומר עלה מיקנובסקי, יו"ר ארגון פורום חפ"שים (חיילים פשוטים), "התנהלות הצבא במקרה הזה משקפת חובבנות בתכנון וניהול כח האדם האיכותי של צה"ל ופוגעת במעט המוטיבציה שעוד נותרה בקרב המשרתים".

מדובר צה"ל נמסר בתגובה כי "גדוד המילואים זומן לאימון חטיבתי שייחל ביום ראשון. מפקדיו זומנו, כנהוג, לשירות מילואים פעיל בהתנדבות שני ימי עבודה קודם לכן - ליום רביעי. באישור ראש האגף למשאבי אנוש נעשה זימון החובה עבור כלל חיילי הגדוד, בהפרש של 58 יום מאז התעסוקה הקודמת, כאשר לפי חוק מותר לזמן בהפרש של 60 יום. משהתלונן הקצין המדובר על אי יכולתו להתייצב במועד הנדרש, 54 יום לאחר התעסוקה המבצעיתה הקודמת, טופלה בעייתו במיידית והוצא לו צו חדש יחד עם כלל חיילי הגדוד. כחלק מלקחי מלחמת לבנון השניה, שם צה"ל דגש על אימון כלל גדודי המילואים, על מנת לשמר ולשפר את כשירותם לכל איום עתידי.צה"ל מוקיר את חייל מערך המילואים ומקפיד להתחשב בצורכיהם, כפי שנעשה במקרה זה".

  • עוד באותו נושא:
  • מילואים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully