וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי 30 שנה - בנק חדש יוקם בישראל

רם דגן

25.10.2007 / 7:44

שלמה פיוטרקובסקי יגייס 100 מיליון דולר לבנק האינטרנטי. בנק ישראל נתן אישור ראשוני - וקבוצת המשקיעים תגייס הון עצמי

התקדמות דרמטית בנושא הבנק האינטרנטי. בימים האחרונים שלח המפקח על הבנקים בבנק ישראל מכתב לקבוצת היזמים של הבנק האינטרנטי ובו נאמר כי לאחר בדיקת המודל העסקי שלהם, בנק ישראל מאפשר להם להתקדם לשלב הבא ולמעשה מאשר להם להתחיל בהקמת הבנק. יש לציין כי זהו אישור ראשון שניתן להקמת בנק בישראל זה 30 שנה.

כעת מתכננת קבוצת המשקיעים, הכוללת את שלמה פיוטרקובסקי, לשעבר מנכ"ל הבינלאומי, וכן את יהושע אגסי ואיציק דבש, לגייס כ-100 מיליון דולר שישמשו כהון עצמי ראשוני של הבנק. לאחר השלמת גיוס ההון, תתחיל הקבוצה לגייס עובדים לבנק.

יש להדגיש כי מדובר באישור ראשוני. הקבוצה עדיין לא קיבלה רשיון להקמת בנק, אלא אישור להתקדם בתוכניותיה. עם זאת, גורם המקורב לקבוצה אמר אתמול כי מדובר בהתפתחות משמעותית, שכן האישור בכתב של בנק ישראל הוא חותמת סופית לכוונתו של הבנק המרכזי לעודד את תחילת פעילותו של הבנק, מה שיאפשר לקבוצה לגייס את ההון הדרוש לה.

בפיקוח על הבנקים מתכוונים לאפשר לבנק כניסה הדרגתית לענף ולהטיל עליו שורה של מגבלות. בשלב הראשון יוכל הבנק לנהל חשבונות עו"ש ולקבל פיקדונות, כאשר מתן אשראי יותר רק בהמשך. הגבלה נוספת ששוקלים כעת בבנק ישראל היא לחייב את היזמים שלא למכור את הבנק למשך תקופה של כמה שנים. בבנק ישראל מעודדים את הקמת הבנק האינטרנטי במטרה להשתמש בו כמחולל תחרות בסקטור הבנקאי, אך הם רוצים למנוע מצב שבו לאחר הקמת הבנק הוא יימכר לאחד הבנקים הגדולים.

מגבירים את התחרות

בבנק ישראל בחנו בחודשים האחרונים את התוכנית העסקית של הבנק האינטרנטי, בין השאר כדי להבין מהם מקורות ההון שלו - וזאת כדי למנוע פגיעה בלקוחות ואף קריסה, במצב קיצוני.

בתוך כך נפתרה המחלוקת שהיתה בין יזמי הבנק לבין הפיקוח בשאלת ההון העצמי של הבנק ונקבע שהוא יסתכם ב-100 מיליון דולר.

קבוצת אנשי העסקים העומדת מאחורי המיזם, בראשותו של פיוטרקובסקי, ניסתה לעניין את בנק ישראל ביוזמה בתקופתו של המפקח על הבנקים הקודם, יואב להמן, אך זכתה לכתף קרה.

לפני כשנה, סמוך למינויו של חזקיהו למפקח על הבנקים, שבה הקבוצה וביקשה מהפיקוח על הבנקים לבחון אפשרות להעניק לה רשיון להקמת בנק שערוץ השיווק העיקרי שלו יהיה האינטרנט. ככל הידוע, מלבד קבוצת פיוטרקובסקי גם בנק אגוד בוחן אפשרות להקים בנק אינטרנטי. הייחודיות של בנק כזה היא שהוא פועל ללא מערך הסניפים ועשרות אלפי העובדים, כפי שפועלים הבנקים המסורתיים. בנק אינטרנטי אינו אמור לכבוש נתחי שוק משמעותיים בענף, אך צפוי לחולל תחרות במגזר הבנקאי הריכוזי.

נדבך מרכזי בפעילות של בנקים הפועלים באמצעות רשת האינטרנט הוא הצעה של שירותים בנקאיים בעלויות מופחתות, וזאת הודות למבנה ההוצאות המצומצם בהשוואה לבנקים המסורתיים. כיום פועלים בנקים אינטרנטיים מצליחים בבריטניה ובארה"ב. בישראל התקווה היא שבנק כזה ישפר את מצבם של הלקוחות, בדומה לשיפור שנרשם באמצע שנות ה-90, כאשר חברות הביטוח הישיר נכנסו לענף הביטוח.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully